Wordpress webshop maken | WP Handleiding

WordPress webshop maken

Een WordPress webshop maken? Dat kun jij ook! In dit artikel bespreken we stap voor stap hoe jij je eigen WordPress webshop kunt bouwen en beheren.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • WordPress webshop plugins
  • E-commerce thema’s
  • Payment Gateways
  • Productbeheer
  • Verzendingen
  • Beveiliging
  • AVG-naleving
  • Plugins
  • Snelheidsoptimalisatie
  • Vindbaarheid
  • Analytics
  • Groei

#1. Kies een geschikte WordPress webshop plugin

WordPress biedt heel wat mogelijkheden ‘out-of-the-box’. Maar ook voor een eenvoudige webshop heb je een webshop plugin (ook wel een e-commerce plugin genoemd) nodig. Deze voegt namelijk in één keer alle features toe die je nodig hebt voor een werkende webshop. Er zijn verschillende webshop plugins, waaronder:

Als je alleen digitale producten verkoopt (zoals ebooks), dan is Easy Digital Downloads een prima keus. Voor fysieke producten is WooCommerce zonder twijfel de meest populaire WordPress webshop plugin.

In de onderstaande video wordt een korte introductie van de plugin WooCommerce gegeven.

Lees ook 5 redenen waarom WooCommerce het grootste e-commerce marktaandeel heeft.

#2. Installeer een e-commerce thema

We gaan er voor het gemak even vanuit dat je voor WooCommerce hebt gekozen. In dat geval heb je dus een WooCommerce thema nodig. Er zijn tegenwoordig talloze gratis thema’s verkrijgbaar die er ook nog eens heel mooi uitzien. Toch raden we aan om te investeren in een premium thema. De voordelen van een premium WordPress thema zijn die paar tientjes zeker waard!

Er zijn verschillende websites waar je premium thema’s kunt aanschaffen, waaronder Themeforest en Elegant Themes.

Zorg ook dat je WordPress webshop responsive is! Met responsive bedoelen we dat de webshop zich automatisch aanpast aan het schermformaat van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat de webshop er altijd goed uit ziet en goed werkt, ongeacht vanaf welk apparaat de webshop bezocht wordt. Veel moderne webshop thema’s zijn wel responsive. Echter kan het in sommige gevallen ook raadzaam zijn om een aparte mobiele webshop te bouwen met behulp van een mobiel thema.

#3. Selecteer een Payment Gateway

Nu heb je een Payment Gateway nodig. Die zorgt ervoor dat je klanten straks betalingen kunnen verrichten. De Payment Gateway is dan ook één van de belangrijkste aspecten van je webshop. Het systeem moet niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar ook veilig. Een onbetrouwbare Payment Gateway kan er mogelijk voor zorgen dat bezoekers toch maar van hun aankoop afzien.

Bij het selecteren van een Payment Gateway is het van belang dat je rekening houdt met het bereik van je WordPress webwinkel, of liever gezegd, waar je klanten vandaan komen. Dit bepaalt namelijk welke betalingsmogelijkheden je het beste kunt aanbieden. Richt je je uitsluitend op bezoekers uit Nederland? Dan heb je aan iDeal doorgaans voldoende; bijna alle Nederlanders doen iDeal betalingen. Maar als je ook weleens klanten uit de VS krijgt, dan heb je meer betaalmogelijkheden nodig. Daar betalen ze namelijk vaker met hun creditcard. Ook PayPal betalingen zijn een optie om te overwegen.

Er zijn verschillende Payment Gateways, en die hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Voor sommige Payment Gateways betaal je standaard een vast bedrag per maand, andere zijn gratis en rekenen alleen kosten voor bepaalde functionaliteiten. Zelf heb ik goede ervaringen met Pay.nl.

#4. Regel je productbeheer

Over welke producten te verkopen waarschijnlijk al nagedacht. Maar er komt natuurlijk nog veel meer kijken bij productbeheer. Hoe ga je je producten beheren? Als je je webshop vanuit huis runt en zelf het productbeheer in handen wilt houden, dan moet je bedenken dat daar nog heel wat bij kunt kijken. Zeker bij een groot aantal producten. Waar ga je je voorraden opslaan? Heb je daar thuis voldoende ruimte voor, of moet je wellicht een opslag huren? Ga je zelf al je producten fotograferen of laat je dit doen? Wie gaat de productbeschrijvingen en eventuele categorieteksten schrijven en plaatsen? Hoe ga je je voorraden beheren? Wie gaat alle bestellingen klaar maken voor verzending? Welke pakketdienst ga je gebruiken? Wie regelt de retourzendingen? Hoe geef je het aan als bepaalde producten uitverkocht zijn?

Als je het productbeheer liever wil uitbesteden om je volledig te kunnen focussen op je webshop, dan is het zeker de moeite waard om dropshipping te overwegen. Dropshipping is een e-commerce model waarbij je in feite individuele producten bij een leverancier koopt, die ze direct doorstuurt naar je klanten zodra zij iets bestellen. Een groot voordeel van dropshipping is dat je zelf geen voorraden hoeft in te kopen of te beheren. Ook hoef je je geen zorgen te maken over het verzenden van de producten; dit doet de groothandel allemaal. Jij hoeft alleen maar de producten van de leverancier in je webshop te plaatsen en deze te promoten.

WooCommerce heeft een handige dropshipping extensie. Zodra er een bestelling wordt geplaatst via je webshop, stuurt de plugin automatisch een melding door naar je leverancier. Daar heb jij dus verder geen werk aan!

#5. Bepaal hoe je de verzendingen gaat afhandelen

Als je kiest voor dropshipping, dan regelt je leverancier de verzending van je producten. Maar als je de verzending zelf voor je rekening neemt, dan moet je wel zorgen dat je dit consistent op een goede manier afhandelt. Een aantal dingen om over na te denken op het gebied van verzendingen:

Verzendkosten:
Het aanbieden van een gratis verzending kan net dat ene duwtje in de rug zijn dat mensen nodig hebben om iets bij je te bestellen. Natuurlijk hoef je niet bij alle bestellingen een gratis verzending aan te bieden. De meeste webshops hanteren een gratis verzending bij bestellingen vanaf een bepaald bedrag.

Retourzendingen:
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een klant niet tevreden is met een gekocht product of dat hij/zij de verkeerde maat heeft besteld. Je moet dus ook rekening houden met de mogelijkheid dat er weleens bestellingen terug zullen worden gestuurd. Dit moet vanzelfsprekend ook netjes in je systeem verwerkt worden, om te zorgen dat de klant het geld terug krijgt of een nieuw product krijgt opgestuurd. Er zijn verschillende WooCommerce plugins voor retourzendingen, die je helpen om het verwerken van retourzendingen eenvoudiger en overzichtelijker te maken.

Verzendingen naar het buitenland
Verzendkosten berekenen is makkelijk als je alleen binnen Nederland levert. Maar hoe pak je het aan als je ook naar het buitenland wilt kunnen verzenden? Je krijgt dan, afhankelijk van de bestemming, met verschillende verzendkosten te maken. Er zijn gelukkig plugins die je kunnen helpen de verzendkosten te berekenen door verschillende variabelen toe te passen, zoals afstand, land, volume, gewicht, aantal, totaalbedrag of producttype. Daarnaast moet je er rekening houden dat er in sommige gevallen importkosten moeten worden betaald voor bepaalde producten. Zorg dat je je klanten hier goed over informeert!

#6. Beveilig je webshop

Omdat je persoonlijke gegevens en betalingen verwerkt, is de beveiliging van een webwinkel nog belangrijker dan die van een ‘gewone’ website. Het is dus van essentieel belang om hier voldoende aandacht aan te besteden. We hebben de belangrijkste zaken om je webshop te beveiligen voor je op een rijtje gezet:

  • Kies voor een betrouwbare webhost.
  • Installeer een SSL-certificaat.
  • Zorg dat de core, je thema’s en plugins altijd up-to-date zijn.
  • Gebruik een betrouwbare Payment Gateway, zoals Pay.nl.
  • Installeer een goede security plugin, zoals Defender.
  • Installeer een backup plugin om dagelijkse backups te automatiseren.
  • Beveilig je login pagina.
  • Gebruik een online scanner om je webshop geregeld te scannen op kwetsbaarheden.

Veiligheid is een puntje waarop je eigenlijk geen compromissen mag sluiten. Het hoeft maar één keer goed mis te gaan om het vertrouwen van je klanten te schaden. En aangezien zij voor je inkomsten zorgen is dat een risico dat je niet kunt nemen! Twijfel je over de veiligheid van je webshop? Schakel dan gewoon een professional in die de beveiliging uit handen kan nemen.

#7. Zorg dat je de regels van de AVG naleeft

Sinds 25 mei 2018 hebben Website gebruikers te maken met een hoop nieuwe regels. Dat komt doordat sinds die datum de AVG wordt gehandhaafd. Deze Europese privacy verordening, die dient ter vervanging van de verouderde databeschermingsrichtlijn uit 1995, draait om de ‘bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens van Europese staatsburgers en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.’

De wet geldt voor alle ondernemingen en organisaties die persoonsgegevens van Europese staatsburgers bijhouden en verwerken, ongeacht of er betaald wordt voor diensten of producten.

Wat betekent dit allemaal voor jou als eigenaar van een website?

De AVG vereist dat je:

  • Uitdrukkelijk toestemming vraagt voor allerlei handelingen, zoals het opslaan van iemands e-mailadres wanneer diegene een reactie op je website achterlaat;
  • Gebruikers toegang geeft tot de gegevens die je van hen hebt, evenals een optie om die gegevens te wijzigen of zelfs te verwijderen (het ‘recht om vergeten te worden’);
  • Gebruikers op de hoogte stelt van eventuele datalekken.

Om te voorkomen dat je een boete krijgt omdat je niet aan de AVG voldoet, moet je (afhankelijk van het soort gegevens dat je verzamelt middels contactformulieren, gebruikersregistraties, reacties en Analytics tools) een aantal dingen doen:

  • Een cookie notificatie op je website plaatsen
  • Een privacyverklaring op je website plaatsen
  • Zorgen dat persoonsgegevens versleuteld worden verstuurd/opgeslagen in de database

Als je twijfelt of je webshop wel AVG-proof is, kun je altijd de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (de instantie die op naleving van de AVG controleert) raadplegen.

#8. Installeer de benodigde plugins

WordPress en WooCommerce webshops bieden vanuit de core al heel wat mogelijkheden, maar voor een dynamische, functionele shop zul je toch een aantal plugins moeten installeren. Gelukkig is er tegenwoordig overal een plugin voor te vinden. Dat geldt voor basisfuncties, maar ook voor meer geavanceerde functies. We hebben een aantal plugins op een rijtje gezet die het overwegen waard zijn om toe te voegen aan een webshop:

WooCommerce Live Product Search
Voegt een live zoekfunctie toe aan je productpagina’s. De resultaten veranderen terwijl de bezoeker typt, zonder dat de pagina opnieuw hoeft te laden. Meer info

WP Image Zoom
Voegt een vergrootglas functie aan je afbeeldingen toe, zodat je bezoekers de producten beter kunnen bekijken. Meer info

WooCommerce Gift Wrapper
Creëert een eenvoudig formuliertje op de checkout pagina, waar klanten kunnen aanvinken of ze hun bestelling willen laten inpakken. Meer info

Woo Out of Stock Products
Legt een ‘Out of Stock’ overlay over de uitverkochte producten in je webshop, zodat het duidelijk is dat deze (tijdelijk) niet verkrijgbaar zijn. Het is ook mogelijk om zelf een afbeelding te ontwerpen en te uploaden. Meer info

#9. Optimaliseer de snelheid van je webwinkel

Hoe sneller je webshop is, hoe beter. Een snelle  website zorgt namelijk voor:

  • Een lagere bounce rate
  • Een verbeterde gebruikerservaring
  • Meer conversie
  • Een betere vindbaarheid
  • Een groter vertrouwen onder je klanten
  • Een betere reputatie
  • Meer bezoekers

Goed, snelheid is dus belangrijk. Er zijn verschillende tools waarmee je eenvoudig de snelheid van jouw website kunt testen, zoals:

Als je eenmaal een aantal metingen hebt gedaan, zul je in de meeste gevallen constateren dat het wel wat sneller mag!

Maar hoe maak je een webshop sneller? Behalve de suggesties die de hierboven genoemde tools geven na het analyseren van je webshop, zijn er nog een aantal dingen die je op dit gebied kunt doen. We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet:

Kies voor geoptimaliseerde WordPress hosting
Wil je een webshop maken, kies dan vooral niet door de eerste de beste of de goedkoopste webhost die je tegenkomt. Neem in plaats daarvan de tijd om meerdere webhosts met elkaar te vergelijken. Zoek uit welke webhosts geoptimaliseerd zijn voor WordPress Webshop en welke de snelste servers hebben.

Optimaliseer je afbeeldingen
De kans is groot dat je veel productafbeeldingen in je webshop hebt. Om je bezoekers een goed beeld van je producten te geven zijn afbeeldingen met een hoge resolutie van essentieel belang. Aan de andere kant geldt: hoe groter de afbeeldingen, hoe langzamer de pagina laadt. Daarom is het belangrijk om al je afbeeldingen te optimaliseren. Je zoekt dan naar de ideale resolutie: een zo goed mogelijke kwaliteit en een zo klein mogelijk bestand. Gelukkig hoef je dit niet voor al je afbeeldingen handmatig te doen. Daar gebruik je gewoon een plugin voor, zoals WP Smush.

Maak gebruik van een Content Delivery Network (CDN)
Als je gebruik maakt van een Content Delivery Network (CDN) dan laadt je webshop niet vanaf één server, maar vanaf twee of meer servers. Je site wordt omgezet in statische content en van de dichtstbijzijnde server gehaald. Een CDN kiest altijd de snelste route. Hierdoor kan je webshop aanzienlijk sneller worden weergegeven.

Wees kritisch bij het toevoegen van plugins
Doordat plugins aanvullende http verzoeken en queries versturen, kan een te grote hoeveelheid plugins soms een negatief effect hebben op de laadtijd van je website. Zorg daarom dat je alleen plugins toevoegen die je echt nodig hebt, en deactiveer en verwijder de plugins die je niet gebruikt. Lees ook onze 10 tips om de kwaliteit van een gratis WordPress plugin te beoordelen.

 #10. Werk aan de vindbaarheid van je webshop

Je kunt nog zo’n mooie webshop hebben, als niemand je weet te vinden heb je er niet veel aan! Het is daarom belangrijk om aandacht te besteden aan de vindbaarheid van je website door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Maak je geen zorgen, je hoeft geen SEO expert te zijn om je webshop vindbaar te maken! Een goede SEO plugin als Yoast SEO kan je al een heel eind op weg helpen. Wat deze plugin doet? Wel, zodra de plugin geïnstalleerd en geactiveerd is verschijnt er in de WordPress webshop backend, onder de editor, een nieuw gedeelte. Als je bijvoorbeeld een blogpost opent, zie je daaronder hoe die blogpost het doet op het gebied van vindbaarheid en leesbaarheid. De groene bolletjes geven aan wat je goed hebt gedaan, de rode bolletjes vertellen je op welke punten er nog ruimte is voor verbetering. Oranje bolletjes laten zien wat al aardig goed is, maar waar mogelijk nog iets verbeterd kan worden. Met andere woorden: hoe meer groene bolletjes je ziet, hoe beter! In het screenshot hieronder zie je een voorbeeld van een blogpost die goed scoort (met alleen maar groene bolletjes):

De plugin helpt je ook met het schrijven van een goede meta titel en meta omschrijving.

Je kunt de Yoast SEO plugin tevens gebruiken om je content te controleren op leesbaarheid. Ook daarbij wordt met behulp van groene, oranje en rode bolletjes aangegeven wat er goed is en wat er beter kan.

Als je regelmatig gebruik maakt van Yoast, leer je vanzelf hoe je goede SEO teksten schrijft!

Wil je graag weten wat je nog meer kunt doen om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren? Pak dan onze ultieme WordPress SEO checklist erbij!

Heb jij de behoefte om jouw kennis van SEO naar een hoger niveau te tillen om zelf je website hoger in Google te plaatsen. Dan raden wij je aan om een SEO cursus te volgen!

Belangrijk: SEO is niet iets waar je een keer een dagje voor gaat zitten en vervolgens weer kunt vergeten. Het is een doorlopend proces! Je moet er consistent aan blijven werken om te zorgen dat je hoger scoort dan je concurrenten. Het is niet voor niets dat de meeste bedrijven honderden euro’s per maand uitgeven aan SEO!

#11. Installeer Google Analytics

Je wil natuurlijk wel weten hoe jouw WordPress webshop presteert. Meten is weten! Het installeren van Google Analytics kan je waardevolle inzichten geven in je verkopen en je bezoekers. Zo kun je (gewoon vanaf je Dashboard) onder andere de volgende gegevens bekijken:

  • Het aantal bezoekers per dag/week/maand
  • Het aantal bestellingen per dag/week/maand
  • Het bouncepercentage (waarbij de bezoeker de website verlaat zonder een actie uit te voeren of verder klikt)
  • Het aantal zoekopdrachten
  • Het aantal pagina’s per bezoek
  • De tijd die bezoekers op de website doorbrengen
  • Waar het webverkeer vandaan komt
  • Waar de bezoekers vandaan komen
  • Eventuele errors in je site

Al die gegevens kunnen heel waardevol zijn. Merk je bijvoorbeeld dat een specifieke pagina een bijzonder hoog bouncepercentage? Dan is dat een goede indicatie dat er iets aan die pagina verandert moet worden om te zorgen dat bezoekers niet je website wegklikken. Zie je dat je heel veel bezoekers uit België krijgt, maar dat bijna geen van deze bezoekers een bestelling plaatst? Dan is het wellicht het overwegen waard om de verzendkosten naar België goedkoper te maken, of een e-mail campagne op je Belgische klanten te focussen. Als je de data op de juiste manier gebruikt, kan Google Analytics je helpen je webshop en je strategie te perfectioneren en meer omzet te maken.

#12. Wees voorbereid op groei

Je hebt veel tijd en moeite in je WordPress webshop geïnvesteerd, dus als je ziet dat het eenmaal goed begint te lopen is dat natuurlijk fantastisch. Dat gezegd moet je webshop wel voorbereid zijn op grotere bezoekersaantallen! Onze tips met betrekking tot je WordPress site uitbreiden als je webverkeer stijgt kunnen ook uitstekend worden toegepast op webshops.

Zelf een reactie geven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.