De ultieme WordPress SEO checklist (2018)

ultieme wordpress seo checklist

Twee jaar geleden publiceerden we al een ultieme WordPress SEO checklist. Maar zoals je weet worden de algoritmes van Google regelmatig aangepast. Tijd voor een update dus! Met behulp van deze geüpdatete WordPress SEO checklist zorg jij dat je WordPress website goed gevonden wordt door zoekmachines!

De ultieme WordPress SEO checklist

Zorg dat je site een SSL-certificaat heeft

Https (‘Hypertext Transfer Protocol Secure’) sites zijn sites waarvan de URL met https:// begint in plaats van met http://. Die extra ‘s’ geeft aan dat alle gegevens die tussen de gebruiker en de betreffende website worden uitgewisseld, versleuteld zijn. Niet-https sites hebben die beveiliging niet en worden sinds 24 juli 2018 als onveilig gemarkeerd door Google Chrome. Het is slechts een kwestie van tijd voordat andere grote browsers hetzelfde zullen doen.

Beheer 301 redirects

Met behulp van de gratis Redirection Plugin kun je al je 301 redirects beheren, 404 foutmeldingen bijhouden en alle losse eindjes vastknopen.

Zorg dat je site gecrawled kan worden

Bij Settings > Reading kun je de zichtbaarheid van je website inschakelen, als je dat nog niet gedaan had.

Doe zoekwoord-onderzoek

Door een zoekwoord-onderzoek uit te voeren kun je vaststellen op welke relevante zoekwoorden je het best gevonden kunt worden. Zorgt dat elke pagina een focus zoekwoord heeft dat in ieder geval terugkomt in de pagina-URL, titel, meta titel, meta beschrijving en de eerste alinea.

Gebruik H1 tags

Maar wel slechts één H1 tag per pagina/bericht.

Voeg alt tags aan afbeeldingen toe

Als je geen tijd hebt om dit handmatig te doen en je hebt heel veel afbeeldingen, dan kun je een plugin zoals SEO Image Toolbox gebruiken.

Comprimeer je afbeeldingen

Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen op je website. Met behulp van de WPSmush.it plugin kun je dit automatisch doen.

Maak een Google Webmaster Tools account aan

Met een Google Webmaster account kun je o.a. je WordPress website controleren op technische foutjes. Dat is belangrijk, want goede, heldere en foutloze code is makkelijker te indexeren.

Controleer je breadcrumbs

Check of er geen dode links zijn.

Controleer je meta titles

Die mogen niet langer zijn dan 60 tekens (inclusief spaties).

Controleer je meta descriptions

Deze mogen maximaal 160 tekens (inclusief spaties) bevatten. Lees ook: 10 tips voor het creëren van een goede meta omschrijving.

Test je XML sitemap

Of installeer de Google XML Sitemaps plugin als je dat nog niet hebt gedaan.

Zorg dat je site geen duplicate content bevat

Dit kun je controleren met behulp van CopyScape.

Wees consistent

Publiceer unieke, relevante en kwalitatief hoogwaardige content en zorg dat je een bepaalde mate van consistentie kunt vasthouden. Ga je op vakantie? Zorg dan dat je voor die tijd artikelen hebt geschreven en ingepland, zodat er ook nieuwe content gepubliceerd wordt terwijl je weg bent.

Zorg voor gestructureerde content die gemakkelijk te consumeren is

Zorg dat je content goed leesbaar is en geen lange lappen tekst bevat. Maak gebruik van bulletpoints of genummerde lijsten om waar nodig meer structuur in de content aan te brengen en verdeel lange teksten onder in alinea’s om ‘hapklare brokken’ te creëren.

Plaats ook evergreen content

De term evergreen content verwijst (in tegenstelling tot nieuwsartikelen en trend-gerelateerde artikelen) naar content die eigenlijk altijd geldig en relevant is. Denk bijvoorbeeld aan how-to artikelen, productrecensies, tips en essays. Trending topics mogen dan snel veel bezoekers opleveren, maar die piek wordt daarna altijd weer opgevolgd door een door een daling in de bezoekersaantallen. Omdat evergreen content tijdloos is, is het in staat om maanden of zelfs jaren na de publicatie nog webverkeer te genereren.

Voeg interne links toe

Uiteraard alleen naar andere relevante content! Hanteer een richtlijn van minimaal 1 interne link per pagina.

Voeg externe links toe

Ook hierbij geldt dat je echt alleen naar andere websites moet linken die relevant zijn aan het onderwerp van je pagina.

Zorg voor backlinks

Zoek actief naar mogelijkheden om backlinks te verkrijgen, het liefst van goedbezochte websites die zelf een hoge ranking hebben. Ook backlinks checken loont de moeite!

Laat bezoekers recensies plaatsen

Recensies worden steeds belangrijker voor SEO. Bekijk de beste recensie plugins voor WordPress en lees ook je hoe je Yelp recensies op je WordPress site kunt laten zien.

Verbeter je site performance

In dit artikel lees je hoe je je site performance kunt verbeteren met behulp van de gratis plugin Hummingbird.

Zorg dat je site responsive is

Je kunt de responsiveness van je WordPress site testen met Google’s Mobile Friendly Test.

Pas je permalinks aan

Zorg dat ze kort en beschrijvend zijn. Bijvoorbeeld www.wphandleiding.nl/seo-checklist-2018

Koppel Analytics aan je site

Google Analytics is onmisbaar voor SEO!

Proofread je content

Controleer je content op spelling en grammaticafoutjes. Tip: Laat je bezoekers spelfouten rapporteren met Mistape!

Voeg Social Sharing iconen toe

Bijvoorbeeld met behulp van de Share This plugin of Add This plugin.

 

Heb jij nog punten om aan deze WordPress SEO checklist toe te voegen?

Laat het ons weten in de reacties!

Geef een reactie