5 redenen waarom WooCommerce het grootste eCommerce marktaandeel heeft

5 redenen waarom WooCommerce het grootste eCommerce marktaandeel heeft

Vroeger verkocht men hele broden, en moest je je brood zelf snijden. Op een dag kwam iemand met het idee om voorgesneden brood te verkopen. Wat een heerlijkheid! Het scheelde tijd en moeite, en een sandwich maken werd ineens een stuk makkelijker. Hoewel er nog steeds hele broden worden verkocht, heeft gesneden brood het grootste marktaandeel. Waar wil ik hiermee heen? Wel, WooCommerce is makkelijk – en daarom heeft het het grootste eCommerce marktaandeel van alle webshop-systemen. WooCommerce heeft ongeveer 40% van het totale eCommerce marktaandeel in handen, terwijl eCommerce pionier Magento slechts 10% bezit. Andere eCommerce systemen zoals Shopify en BigCommerce hebben nog minder. Maar hoe komt het eigenlijk dat WooCommerce zo succesvol is?

5 redenen waarom WooCommerce het grootste eCommerce marktaandeel heeft

#1. Gebruiksgemak

Ik zei al dat WooCommerce makkelijk is. De reden? WordPress! WooCommerce is een plugin die speciaal ontwikkeld is voor WordPress en dus profiteert van het feit dat gebruikers al bekend zijn met het systeem. De productpagina’s zijn in feite een extensie van de ingebouwde pagina’s van WordPress. Als je bekend met de basics van WordPress, kun je makkelijk een eigen webshop bouwen met WooCommerce. De leercurve is minimaal. Daarbij biedt WooCommerce tutorials voor de meest gebruikte features. En als je toch ergens tegenaan loopt waar je zelf niet uit komt, dan staat de WordPress community voor je klaar om je te helpen.

#2. Kosten

Dit kan een lastig argument zijn, omdat sommige mensen zullen zeggen dat ‘hosted carts’ zoals Shopify niet zo duur zijn vergeleken met self-managed webshops. Maar als een WooCommerce shop op de juiste manier wordt opgebouwd, zijn de operationele kosten veel lager. Het meest simpele Shopify abonnement kost $29 per maand, en dat is zonder overheadkosten en commissies. Bij WooCommerce hangen de kosten af van je hosting provider.

Voor een eenvoudige webshop zou een cloud server van 1GB volstaan, en Managed Cloud hosting voor WooCommerce shops begin rond ongeveer $7. Er zijn heel veel gratis WooCommerce thema’s en plugins beschikbaar, en bovendien hoef je geen commissies te betalen. Magento fans zullen beweren dat ze qua kosten concurrerend zijn, maar Magento ontwikkeling en onderhoud is vrij complex en daardoor ook prijzig. Daarbij is het aantal goede gratis thema’s en extensies voor Magento zeer beperkt.

#3. Eigendomsrecht

Wanneer je gebruik maakt van een hosted eCommerce platform zoals Shopify of Volusion moet je het spel volgens hun regels spelen. Dat betekent dat je je webshop niet kunt runnen zoals jij dat wilt. Bij een WooCommerce shop heb je dat probleem niet. De enige die mogelijk beperkingen zou kunnen opleggen is je webhost, maar in Nederland hebben we daar vrijwel geen last van. Daarbij hoef je geen transactie kosten te betalen wanneer je van WooCommerce gebruik maakt.

#4. SEO

Shopify mag dan het voordeel van snelheid hebben, maar de SEO features van het platform zijn vrij beperkt. Omdat WooCommerce is gebouwd op WordPress kun je gebruik maken van eindeloos veel SEO mogelijkheden, door plugins zoals YOAST of All-in-One SEO te installeren. Combineer dit met een betrouwbaar thema en snelle webhosting, en je WooCommerce shop heeft alles wat het nodig heeft om goed te scoren in zoekmachines.

#5. Aanpassingsmogelijkheden

Hoewel alle eCommerce systemen aanpassingsmogelijkheden bieden, kan geen enkel systeem concurreren met de smeedbaarheid van WooCommerce. Naast de meer dan 500 officieel beschikbaar thema’s en plugins zijn er nog tientallen third-party ontwikkelaars die je kunnen helpen om een webshop te bouwen die in alle opzichten aan je wensen voldoet.

Tot slot

WooCommerce heeft niet voor niets het grootste eCommerce marktaandeel. Het maakt het makkelijker dan ooit tevoren om je eigen webshop te bouwen en te beheren. Het is de ideale oplossing voor starters, omdat het de opzetkosten omlaag haalt zonder te compromitteren op efficiëntie. Kortom, als je nog een eCommerce platform zoekt, dan zit je zeker goed met WooCommerce. Werk je al met WooCommerce? Lees dan ook onze 10 tips om je WooCommerce shop te verbeteren!

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.