500 – Internal Server Error oplossen

internal server error

De Internal Server Error (500) is een relatief veelvoorkomende foutmelding, ook bij WordPress websites. Het lastige aan deze foutmelding is dat hij veel verschillende oorzaken kan hebben.

De 500- Internal Server Error verschijnt op elke pagina wanneer er een probleem is met de server of het bestandssysteem van je website. De fout ligt meestal in de root map, waar je WordPress bestanden zijn opgeslagen, maar de foutmelding kan ook veroorzaakt worden door een probleem op de server van je webhost.

In dit artikel vertellen we wat meer over de meest voorkomende oorzaken, en hoe je de Internal Server Error kunt oplossen.

Let op, de oplossingen die we bespreken vereisen dat je aanpassingen moet doen in de root directory van je WordPress website. Het is daarom aan te raden om voor je begint een backup van je website te maken, voor het geval er iets mis gaat!

Oorzaak #1: Een fout in het .htaccess bestand

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe plugin installeert of een andere aanpassing aan je WordPress website maakt, kan er een fout ontstaan in je .htaccess bestand. De oplossing is gelukkig vrij simpel: je kunt gewoon een nieuw .htaccess bestand aanmaken.

Dit doe je als volgt:

  • Open je FileZilla of de FTP client van je voorkeur en ga naar de WordPress root map. Deze heet meestal public_html; als je mappen ziet die wp-admin en wp-content heten, dan zit je goed.
  • Klik met je rechter muisknop op je .htaccess bestand en hernoem het .htaccess.bak.
  • Ga naar je WordPress Dashboard, hover over Instellingen en selecteer Permalinks. Scroll naar beneden en klik op Wijzigingen opslaan. WordPress maakt nu automatisch een nieuw .htaccess bestand aan.
  • Open je website in je browser. Als de Internal Server Error niet meer zichtbaar is, dan was de oorzaak inderdaad een fout in het .htaccess bestand. Als je nog steeds de foutmelding krijgt, dan moet je nog wat meer testjes doen.

Het is ook het vermelden waard dat een verkeerd benoemd .htaccess bestand voor de Internal Server Error kan zorgen. Zorg dus dat dit bestand nooit anders heet dan .htaccess.

Oorzaak #2: Plugins

Het kan ook zijn dat je PHP geheugenlimiet is overschreden. Dit wordt veroorzaakt een teveel aan plugins. Het kan tevens komen door conflicterende plugins of een bug in de code van één van je plugins. Om te testen of dit inderdaad de oorzaak van je Internal Server Error is, moet je tijdelijk al je plugins deactiveren. Als dat niet lukt via het WordPress Dashboard, kun je ze handmatig deactiveren via je FTP client: ga naar de /wp-content/ map en geef de /plugins/ map een andere naam. Vervolgens controleer je in de browser of de foutmelding nu is verdwenen. Is dat het geval, dan ga je alle plugins één voor één weer activeren, tot je de ‘foute’ plugin hebt gevonden. Deze kun je dan meteen verwijderen. Vergeet niet om de /plugins/ map na afloop weer de juiste naam te geven!

Oorzaak #3: Een fout in je core bestanden

De mappen /wp-includes/ en /wp-admin/ zijn de core bestanden van je website. Als hier iets niet klopt, dan kun je een ‘schone’ versie van WordPress downloaden en deze twee core bestanden opnieuw uploaden. Maak je geen zorgen dat je gegevens verloren gaan; die zitten namelijk niet in deze bestanden.

Oorzaak #4: Je webhost

Als je bovenstaande drie zaken hebt getest en je verder geen bugs in je WordPress site kunt ontdekken, dan is de kans groot dat het probleem bij je webhost ligt. De ondersteuning die je krijgt verschilt per host, maar veel hosts wimpelen het probleem af door te zeggen dat het wel aan je website zelf zal liggen. Dat is vaak ook zo, maar als je alles hebt getest en je nog steeds geen oorzaak voor je Internal Server Error hebt gevonden, dan kun je het beste even contact met ze opnemen. Het kan zijn dat ze recentelijk iets hebben aangepast dat zorgt voor de Internal Server Error, of dat ze meer klanten met dit probleem hebben.

 

 

 

Eén reactie op “500 – Internal Server Error oplossen”

  1. rob schreef:

    Ik ben lokaal een nieuwe wordpress site aan het maken. met als plan deze als het af is te uploaden naar de uiteindelijke host
    Installatie ging prima. ook de pagebuilder. Maar bij detemplate kreeg ik al de melding dat de url verouderd zou zijn. Daarom het thema uitgepakt en lokaal in de themes map gezet. Ook dit ging goed.
    Maar toenik de bijhorende plugin’s wilde installeeren kon dit niet. Mogelijke oplossing was het verhogen van het memory gebruik in php.ini
    Hierna of tijden het instellen kreeg ik erro 500. Eerst dacht ik dat de hele server onderuit zou zijn.
    Maar andere websites incl joomla of een andere wordpress site die ik al lokaal had draaine werken nog prima.
    Ik krijg geen andere melding alleen erro 500 waardoor uitzoeken wat er nou echt aan de hand is erg moeilijk. waarom nu net deze nieuwe ( 30 minuten oud) website het niet meer doet is mij totaal onduidelijk. ik had net de template en de pagebuilder geregistreerd. Moet ik dit nu allemaal opnieuw doen?
    erg verwarrend allemaal. Heb je misschien nog meer tips?
    Gr rob

Geef een reactie