Zo bereid je je WordPress webshop voor op grote bezoekersaantallen

grote bezoekersaantallen

Nu de feestdagen er weer aan zitten te komen, is het goed om eens te kijken of je WordPress webshop wel klaar is voor grote bezoekersaantallen. Want als je ineens heel veel bezoekers krijgt, loop je het risico dat je website al dat webverkeer niet aan kan. Je kunt het webverkeer naar je site vergelijken met de spits: Als het verkeer over de hele dag verspreid zou worden, zouden er geen problemen zijn. Maar omdat iedereen ’s ochtends tegelijk naar het werk gaat en ’s middags weer rond dezelfde tijd terug naar huis wil, ontstaan er opstoppingen en files. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om te zorgen dat je WordPress website grote pieken in je bezoekersaantallen aankan. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

Tips om je site voor te bereiden om grote bezoekersaantallen

#1. Comprimeer je afbeeldingen

Als er te veel bestanden gecomprimeerd moet worden, kan dit een zogeheten bottleneck creëren. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is! De meeste afbeeldingen kunnen 10% kleiner worden gemaakt zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Hoe je het beste afbeeldingen kunt optimaliseren lees je hier.

Hosting en Webhosting bij Combell

#2. Optimaliseer je HTML, CSS en JavaScript

Je WordPress site staat waarschijnlijk vol met allemaal scriptjes om dingen te liken, te delen, te retweeten, te kopen, enzovoorts. Dat is goed, maar het zorgt wel voor een hele hoop JavaScriptjes. En dat kan ook een bottleneck veroorzaken. Het is dan ook belangrijk om naast je afbeeldingen ook je HTML, CSS en JavaScript bestanden te optimaliseren. Hier kun je de Autoptimize plugin voor gebruiken.

#3. Investeer in goede WordPress hosting

De goedkoopste hosting pakketten zijn vaak niet berekend op grote bezoekersaantallen. Het kan dus zijn dat je moet upgraden. Als je gebruik maakt van shared hosting, moet je er rekening mee houden dat de prestaties van je WordPress site worden beïnvloed door al die andere (mogelijk slecht gecodeerde) websites die in dezelfde omgeving worden gehost. Als dat het geval is, kun je je website beter in een andere omgeving zetten.

#4. Maak gebruik van een CDN

Er zijn meerdere redenen om een CDN (Content Delivery Network) te gebruiken, en het ontlasten van je webservers hoort daar ook bij. Iedere keer dat iemand je WordPress site bezoekt wordt er een verzoek naar de server gestuurd, die weer alle data die nodig is om je website aan de bezoekers te laten zien terugstuurt. Als je gebruik maakt van een CDN laadt je website niet vanaf één server, maar vanaf meerdere servers. Je website wordt omgezet in statische content en van de server gehaald die zich het dichtst bij de bezoeker bevindt. 

#5. Beperk server-side processing

Te veel server-side processing kan tot een overbelaste CPU leiden. In dat geval moet je kijken op welke manieren je je servers kunt ontlasten. Door een caching plugin te gebruiken kom je vaak al een heel eind. Meer over website caching lees je hier.

#6. Upgrade je DNS

DNS (Domain Name System) is het systeem dat namen van computers naar IP-adressen vertaald en andersom. Maak je gebruik van een gratis DNS, dan kan dat vertaalproces soms te lang duren. Je kunt dan upgraden naar een betaalde DNS, of kiezen voor Cloudflare; dit is een dienst voor webshops die fungeert als soort vervanger van je DNS-server.

#7. Maak gebruik van AWS

AWS (Amazon Web Services) is een dienst die on-demand cloud computing platformen verstrekt. Simpel gezegd: je krijgt een cluster van virtuele computers tot je beschikking. Die virtuele computers beschikken over allerlei attributen die een ‘echte’ computer ook heeft. Hierbij kun je denken aan CPU’s, SSD-opslag, CRM en webservers. Het configureren van je virtuele systeem doe je gewoon via je browser. Het afsluiten van een AWS-abonnement is een hele goede manier om je eigen servers te ontlasten bij grote bezoekersaantallen.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie