10 redenen waarom je WordPress webshop slecht loopt (deel 1)

wordpress webshop slecht

WordPress maakt het heel makkelijk om zelf een webshop op te zetten, met WooCommerce of met een van de alternatieven voor WooCommerce. Maar dat is nog geen garantie dat je webshop ook succesvol is. Zelfs met de meest gewilde producten, zelfs met de beste prijzen, kun je geconfronteerd worden met teleurstellende verkoopcijfers. Loopt ook jouw WordPress webshop slecht? Dan is het raadzaam om eens te bekijken of er misschien verbetering nodig is met betrekking tot de manier waarop je je webshop runt.

Mogelijke redenen waarom je WordPress webshop slecht loopt

#1Je focust meer op je merk dan op je waarde

Een solide merkidentiteit is belangrijk, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar je bezoekers kijken niet alleen naar je merknaam en logo om erachter te komen of jij verkoopt wat zij willen hebben. In elke vorm van interactie met (potentiele) klanten, moet je hen laten zien wat de waarde is van de producten die jij aanbiedt. Benadruk de USP’s (Unique Selling Points) van je producten en maak duidelijk waarom jouw webshop de beste plek is om een product aan te schaffen.

Hosting en Webhosting bij Combell

#2. Je hebt een verouderde of onoverzichtelijke website

Als je een verouderde website hebt, dan zullen je bezoekers je bedrijf ook als verouderd beschouwen. Zou jij iets bestellen bij een webshop die eruitziet alsof hij al sinds 1990 niet meer geüpdatet is? Waarschijnlijk niet. Een aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk, functioneel design is van essentieel belang! Je website moet echter niet alleen up-to-date zijn, maar ook overzichtelijk. Bezoekers moeten meteen kunnen vinden wat ze zoeken. Als ze moeite moeten doen om een product te vinden, dan zit je website gewoon niet goed in elkaar. Dit zijn zaken die je meteen moet verhelpen, of je loopt een hoop potentiele klanten mis.

#3. Je contactgegevens zijn slecht vindbaar of incompleet

Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie over je producten te verstrekken. Dat betekent duidelijke foto’s, beschrijvingen en productspecificaties. Desondanks zullen er altijd bezoekers zijn die vragen willen stellen over je producten. Je moet die mensen wel de mogelijkheid geven om met je in contact te komen. Ontbrekende of slecht vindbare contactgegevens, of een contactformulier dat niet werkt, maakt het heel lastig voor bezoekers om contact met je op te nemen – en zal veel van hen ertoe zetten om dan maar bij de concurrentie te gaan shoppen. Lees onze tips en inspiratie voor je WordPress contactpagina en lees ook onze 6 regels voor het perfecte contactformulier.

#4. Je hebt te weinig geautomatiseerd

Een van de redenen dat online shoppen zo populair is, is dat mensen niet langer gebonden zijn aan de openingstijden van winkels. Online kun je 24/7 shoppen, waar je maar wilt. Maar hoe zit het met je klantenservice? Die is waarschijnlijk niet 24/7 bereikbaar. Maar de hedendaagse online shopper is heel ongeduldig en gaat waarschijnlijk gewoon naar de concurrent als hij niet direct geholpen wordt. Dus je wilt je potentiele klanten de impressie geven dat je wél altijd bereikbaar bent. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een live chat functie te installeren, met een chat bot die je bezoekers te woord kan staan op de momenten dat jij (of je klantenservice-medewerkers) dat niet kunnen. Lees je wel eerst in over de voor- en nadelen van Live Chat support toevoegen aan je WordPress site.

#5. Je geeft geen of onvoldoende informatie over je retourbeleid

Iedereen heeft weleens een negatieve ervaring gehad met online shoppen. Je hebt zelf misschien ook eens iets besteld dat achteraf niet overeenkwam met het product op de foto, of simpelweg niet was wat je ervan verwacht had. Je bezoekers willen een bepaalde zekerheid; de mogelijkheid om hun bestelling te retourneren als het niet naar wens is. Een helder omschreven retourbeleid is dan ook van essentieel belang voor elke webshop en kan potentiele klanten net dat duwtje in de rug geven dat ze nodig hebben om daadwerkelijk op ‘Bestellen’ te klikken. Zorg dat de informatie betreffende retourzendingen en voorwaarden makkelijk vindbaar is, bijvoorbeeld door een linkje naar de pagina in de footer te zetten.

 

 

 

Eén reactie op “10 redenen waarom je WordPress webshop slecht loopt (deel 1)”

  1. berkenbos schreef:

    Prachtige artikel om te volgen. Allemaal interessante punten die je naar voren brengt. Ik heb zelf geen webshop, maar enkele van die punten herken ik wel bij een vriendin haar shop. Deze blog zal ik zeker aan haar tonen. Dank je voor het delen van deze punten.

Geef een reactie