Waarom onderschriften bij afbeeldingen zo belangrijk zijn

Waarom onderschriften bij afbeeldingen zo belangrijk zijn

Als we het hebben over onderschriften bij afbeeldingen, dan zul je je misschien afvragen: Zijn die niet wat overbodig? Dat lijkt misschien zo, omdat niet iedereen er gebruik van maakt. Maar in feite zijn onderschriften heel belangrijk. De harde realiteit is dat de meeste mensen niet je hele artikel lezen. Ze scannen je artikel op belangrijke ‘wegwijzers,’ zoals titels, subtitels, bullet points, quotes en afbeeldingen, om te bepalen of je artikel het waard is om daadwerkelijk te lezen. Onderschriften bij afbeeldingen zijn ook van die wegwijzers. Omdat afbeeldingen in staat zijn om de aandacht van je bezoekers te trekken, en onderschriften er vlak onder staan, worden onderschriften maar liefst 3 keer zo vaak gelezen als de daadwerkelijke tekst van het artikel! Daarbij kunnen onderschriften ook bijdragen aan SEO. Geen onderschriften aan je afbeeldingen toevoegen is dus een gemiste kans.

Verbeter de flow van de content.

Afbeeldingen vormen een onderbreking van de tekst, dus eigenlijk leiden ze de lezer af van het artikel. Als je afbeelding relevant is aan de context, zal deze het onderwerp versterken, maar het blijft toch een soort van struikelblok. In zo’n geval is de functie van een onderschrift om de lezer op een natuurlijke wijze ‘terug te brengen’ in de tekst en extra informatie over de afbeelding te verstrekken. Op die manier kan de afbeelding bijdragen aan de natuurlijke flow van de content, in plaats van deze de hinderen. Maar hoe pak je dat precies aan?

Zie onderschriften als titels voor je afbeeldingen.

Onderschriften vervullen in feite dezelfde functie als koppen en subkoppen. Om er optimaal gebruik van te kunnen maken, is het zaak dat je er net zoveel aandacht aan besteed als aan je blogtitels (zie ook hoe je pakkende blogtitels kunt creëren met de Blog Title Generator). Vervolgens maak je ze onderdeel van de tekstervaring, zoals je subkoppen dat zijn.

Dat wil zeggen dat wanneer iemand de body tekst van het artikel overslaat en alleen het onderschrift van de afbeelding leest, hij of zij nog steeds moet kunnen weten wat het onderwerp van dat stuk van de content is. Zoals we al eerder aangaven worden onderschriften 3 keer vaker gelezen dan het artikel zelf. Om die reden moet je zorgen dat de lezer meteen begrijpt waar je het over hebt. Maar er zit nog meer achter.

Onderschriften moeten alles zeggen dat de afbeelding niet zegt.

Afbeeldingen en onderschriften moeten elkaar complimenteren. Dat betekent dat het onderschrift moet zeggen wat de afbeelding niet kan zeggen.

Handige richtlijnen voor het schrijven van onderschriften bij afbeeldingen:

  • Zorg dat de belangrijkste boodschap erin staat — Voeg belangrijke info toe voor mensen die alleen de pagina ‘scannen.’ Verbind dit met de afbeelding.
  • Wees beschrijvend — Beschrijf, indien van toepassing, wat er in de afbeelding gebeurt, maar trap geen open deuren in. Geef informatie die je niet kunt weten door alleen naar de afbeelding te kijken.
  • Creëer intrige — De lezer zou niet naar de rest van het artikel hoeven kijken om te begrijpen waar het over gaat, maar wel de drang moeten hebben om het te doen.
  • Hou het simpel — Hou je taalgebruik simpel en ‘to the point.’
  • Voeg context toe — Identificeer het wie, wat, wanneer en waar van de afbeelding. Staan er mensen op? Vertel de lezer dan wie het zijn, waar de foto is genomen en wat ze doen.
  • Gebruik de tegenwoordige tijd — Onderschriften dienen in elk geval in de eerste zin in de tegenwoordige tijd en actieve vorm geschreven te worden.
  • Zorg dat je je schrijfstijl aanpast aan de toon van de afbeelding — Maak geen grapjes bij een serieuze afbeelding.

Maar hoe zit het dan met SEO?

Zoals we aan het begin van dit artikel al vermeldden kunnen onderschriften bij afbeeldingen ook waardevol zijn voor SEO. Omdat onderschriften gebruikt worden om artikelen te ‘scannen,’ kunnen ze (mits je er voldoende aandacht aan besteed!) helpen om bezoekers langer op je website te houden. Als het zinvol is in de context van de afbeelding, schroom dan niet om wat primaire of secundaire keywords in de onderschriften te zetten. Als je goed hebt nagedacht over de keuze van je afbeelding (met andere woorden, als de afbeelding relevant is aan het onderwerp van je artikel) dan moet dat niet al te lastig zijn.

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.