Marketingverhaal, het verhaal dat omhelst wordt

Marketingverhaal

Marketing is niet meer of minder dan een verhaaltje vertellen. Soms gebeurt dit bewust en soms niet. Een marketingverhaal vertellen zien we overal om ons heen en ‘nepnieuws’ wordt wellicht het woord van het jaar 2018. Wat punten op een rijtje hoe een geloofwaardig marketingverhaal verteld wordt.

Het marketingverhaal

Zodra men zich met marketing bezighoudt, vertelt men een verhaal.
Niet zozeer een verhaal dat begint met ‘Er was eens een groot groot bos’, maar wel een verhaal dat aantrekkelijk op de luisteraar moet overkomen. Lukt dit, zal de luisteraar handelen en wordt dit verhaal doorverteld aan anderen. Dan spreken we van een goed verhaal en goede verhalen gaan nooit verloren; ook die van dat grote grote bos niet (zie de Efteling).

Korting op WordPress handleiding

Het marketingverhaal en waar dit over gaat. De definitie van marketing is al eens gegeven, maar hier Marketingverhaal-Interne-linksnu een link naar dat artikel planten, is niet handig. SEO-technisch zijn interne links gewenst, maar dit nu al doen, leidt de lezer weg van deze pagina en dat willen we niet: er moet eerst verder gelezen worden. Daarom de korte omschrijving van Wikipedia: Marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

Een verhaal vertellen dan. Aangezien dit niet altijd geheel bewust gebeurt, is het lastig de controle te behouden. Aanrader voor een gedegen marketingverhaal is wel zoveel als mogelijk zelf de lijnen uit te zetten. Met slechts drie tips zijn de teugels in de hand te houden.

  1. Ken het publiek

Eigenlijk is dit de tip waarmee alles staat of valt. Als men weet wat de lezer – de potentiële klant, patiënt, lid van de club enz. – wil, is de halve buit binnen. Wat vindt hij/zij lekker? Wat wil hij/zij later worden? Waar heeft hij/zij precies last van? In SEO-termen gezegd: waar zoekt hij/zij naar op zoekmachines?

Dat leidt tot het belang van een trefwoordenonderzoek (en het is nog steeds te vroeg voor die interne link). Prachtige content verzinnen leidt tot een prachtig verhaal. Prachtige content baseren op wat lezers willen lezen, leidt tot een prachtig marketingverhaal. Onderzoek doen naar dat waar lezers naar zoeken is misschien wat saai, maar het is wel de basis van het verhaal waarmee lezers worden binnengesleept.

  1. Kies het raamwerk

Het raamwerk waarin het marketingverhaal is gegoten, moet passen rond het gekozen publiek (tip 1). Deze communicatietechniek heet framing. Eigenlijk nog wat vroeg voor deze interne link, maar ja, dit is niet in één zin uit te leggen.

Het marketingverhaal heeft vorm gekregen naar wat het publiek gelooft en waar het voor staat. Gevolg hiervan is het scheppen van een conflictsituatie. Als men het marketingverhaal opneemt, leidt dit tot sympathie, onverschilligheid of afkeer. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor marketing.
Lezersgroep ‘sympathie’ is al binnen en de groep ‘afkeer’ zal nooit te overtuigen zijn. Blijft over de groep ‘onverschilligheid’ en aangezien een goed marketingverhaal wordt doorverteld, zullen ‘sympathie’ en ‘afkeer’ proberen ‘onverschilligheid’ te overtuigen.
Neem bijvoorbeeld het begrip ‘groene energie’. Zonder hier voorkeuren uit te spreken, zien we:

  1. de groep die hier geheel in gelooft
  2. de onverschillige groep die vooral op de eigen energierekening let
  3. de groep die vindt dat er geen andere energie uit de leiding stroomt als je voor groen gaat

De groepen 1 en 3 gaan met een marketingverhaal in een sterk raamwerk groep 2 voor zich winnen.
Het raamwerk van groep 1 zal o.a. op het milieu blijven pompen en dat van groep 3 zal aanhoudend melden dat alleen aan een andere  energiemaatschappij wordt betaald.

  1. Werk naar de conclusie toe

In een goed marketingverhaal is het raamwerk rond het bekende publiek gebouwd. De conclusie van het verhaal is (natuurlijk) bekend. Maar het moet aantrekkelijk gebracht worden. Ervan uitgaan dat een geheel nieuw verhaal wordt verteld, is een illusie.
Neem James Bond. Er zijn inmiddels 26 Bondfilms uitgebracht en in vrijwel al die films is er:

Marketingverhaal-James-Bond

  • de boosaardige geest die de wereld wil veroveren
  • een James Bond die dit verhindert
  • een Q met nieuwe technische snufjes
  • een afsluitende #MeToo-scene met een Bondgirl

De conclusie is bekend, maar elke film trekt toch miljoenen bezoekers.
Hier wordt binnen het raamwerk op een erg aantrekkelijke manier naar de conclusie toegewerkt.

Het marketingverhaal in WordPress

Vraag alleen ‘marketing’ aan WordPress.org en het resultaat is 163 pagina’s plugins. De enige vernauwing van dit resultaat richting ‘marketingverhaal’ is ‘marketing story’, maar inhoudelijk komt dit vrijwel op hetzelfde neer. Aan e-mailmarketing en Social Mediamarketing wordt volop aandacht gegeven, maar dit is doorgaans gezien vanuit het eigen standpunt. Tip 1 wordt niet in het marketinglicht bekeken en ja, tip 1 is niet voor niets tip 1: ken het publiek en vind de trefwoorden.

Hosting en Webhosting bij Combell

Geef een reactie