Componenten: delen van het geheel

Componenten

Zoekmachine optimalisatie (SEO)  bestaat uit componenten. Houtsplinters vliegen nu her en der, want zelden is zo’n grote open deur ingetrapt. Bestaat niet alles uit elementen? Jazeker, maar het is verduiveld handig om te weten welke daarvan de belangrijke en hanteerbare zijn.

Componenten van websites

In een vorig artikel over SEO werden drie componenten genoemd die essentieel zijn om door zoekmachines gevonden te worden:

Hosting en Webhosting bij Combell
  1. de tekstcomponent (trefwoorden, unieke tekst enz.)
  2. de indexatiecomponent (overzicht voor bezoekers en zoekmachines)
  3. de populariteitscomponent (relevant voor bezoekers en zoekmachines)

Nu was hier makkelijk een link naar dat artikel te plaatsen, maar dat doen we niet.
Als de geïnteresseerde lezer namelijk naar dat artikel gaat, is de aandacht voor dit artikel weg. Vergelijk het met de route naar McDonald’s. Stel iemand vraagt waar restaurant McDonald’s te vinden is en het antwoord is ‘U slaat bij Kentucky Fried Chicken rechtsaf, loopt door tot Burger King en links naast Domino’s Pizza is McDonald’s.’ De kans op Big Mac’s wordt zo snel kleiner.
Zo willen wij ook hier de aandacht vasthouden.

Drie componenten dus.
Wat is een component in ons geval? Het woordenboek geeft 11 omschrijvingen en onze voorkeur valt op ‘Samenstellend deel van een geheel’. Onlangs verscheen een artikel met de inhoud ‘dat teksten SEO-proof maken totale onzin is’, ‘dat Google niet meer let op trefwoorden’ en ga zo maar door. Deze mening schijnt weerslag te vinden. Misschien ligt dit aan het feit dat Google vergevorderd is in het waarderen van natuurlijk taalgebruik, geen idee. Maar het feit dat genoemd artikel niet meer terug te vinden is, zegt genoeg. Optimaliseren loont de moeite.

Componenten als delen van het geheel

SEO blijft nodig om webpagina’s gevonden te laten worden.
Nu zijn er vrij veel componenten en sommige daarvan zijn weer onderdeel van andere. Het blijft overzichtelijk de drie genoemde componenten neer te zetten als belangrijk en hanteerbaar.

1) De tekstcomponent ligt wat voor de hand.
De tekst bevat namelijk datgene wat voor alle partijen (schrijver/zoekmachine/lezer) relevant is. De grap is dat de lezer in principe niets anders hoeft te doen dan lezen. Het is aan de schrijver om de juiste middelen te gebruiker zodat de zoekmachine het voor de lezer in beeld brengt. De juiste trefwoorden maken alle onderdelen en zorgen zo voor:

  • unieke Title Tag van ongeveer 65 tekens
  • unieke en paginadekkende Metatag Description van ongeveer 150 tekens
  • Headings (H1, H2 etc.) met unieke trefwoorden
  • unieke tekst op de pagina met daarin de trefwoorden verwerkt (geen pagina over fastfoodketens die eindigt met ‘Dit geldt ook voor componenten’)
  • interne en externe links met trefwoorden van de doelpagina

Nu is dit één van de componenten die voornamelijk op vindbaarheid van de webpagina’s zelf slaat.
Maar er is meer.

Componenten die minder zichtbaar zijn

We richten ons nu meer op de websites als geheel.
2) De indexatiecomponent gaat een stap verder dan de tekstcomponent.Componenten Google-bot
Tekst die briljant is, is nog geen tekst die gevonden wordt. Indexeren betekent binnen SEO dat de webcrawlers van zoekmachines webpagina’s registreren en opnemen in hun databases. Let wel, hun eigen databases: Google toont alleen resultaten uit de Google database. Daar komen websites in te staan die aan hun eisen voldoen om relevant en overzichtelijk te zijn.

Wat belangrijk is om in deze van de componenten te scoren is:

  • het logo – met trefwoord in de Alt tekst – dat linkt naar de startpagina
  • Breadcrumbs zodat de bezoeker weet waar hij is
  • een XML sitemap (voor zoekmachines) en eventueel een HTML sitemap (voor bezoekers)
  • aanmelden bij Google Webmaster Tools om fouten op te sporen (een link inderdaad, want we zijn inmiddels wel voorbij ‘het McDonald’s punt’)

Na twee min of meer inhoudelijke componenten is het tijd om de website faam te geven.
3) De populariteitscomponent is een onderscheidende factor.
Ervan uitgaande dat de vorige componenten kloppen, is het tijd webpagina’s aantrekkelijk te maken. Een voorwaarde bij de tekstcomponent is in alles uniek te zijn. Dit valt niet mee. Inhoudelijk kan het lukken, maar qua relevantie is dat moeilijk. Er kunnen andere webpagina’s zijn die aan de componenten in hun eigen gebied voldoen en die – volgens zoekmachines – relevanter voor de lezer zijn.
Dat pikken we natuurlijk niet!

Dan is het zaak om naast goede en unieke inhoud de website handmatig populair te maken.
Inzicht in en verbetering van de eigen populariteit lukt vooral door linken:

  • bepaal het eigen linkprofiel (wie linkt naar mijn website)
  • link naar de pagina’s van belangrijke websites
  • gebruik Social Media
  • lees dit over linkbuilding

Zo geldt ‘Content is King’ nog steeds, alleen heeft het vorstenhuis er wat agendapunten bij gekregen.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie