WordPress Dashboard aanpassen voor cliënten

wordpress dashboard aanpassen

Als je al een tijdje gebruik maakt van WordPress, dan voel je je ongetwijfeld wel thuis in het WordPress Dashboard. Maar als je WordPress websites bouwt die je na afloop aan je cliënten overdraagt, moet je er rekening mee houden dat zij wellicht niet zo technisch begaafd zijn als jij. Om je cliënten te helpen is het een goed idee om niet alleen aandacht te besteden aan de front-end van hun WordPress site, maar ook aan de backend. Je kunt het WordPress Dashboard aanpassen voor je cliënten, en zo zorgen dat het allemaal wat makkelijker voor hen wordt om hun websites te beheren (en ook om te zorgen dat ze niets kapot maken!). In dit artikel vertellen we hoe je, door het toevoegen en verwijderen van bepaalde functionaliteiten, het WordPress Dashboard kunt aanpassen voor cliënten.

WordPress Dashboard aanpassen voor cliënten

#1. Het aanpassen van de WordPress login pagina

Laten we beginnen bij het begin… de ‘ingang’ naar het WordPress Dashboard: de login pagina. De standaard WordPress login pagina ziet er saai en generiek uit en is voorzien van de WordPress huisstijl. Je kunt deze pagina aanpassen door een white-label logo (van jezelf of dat van je cliënt) toe te voegen, alsmede een unieke huisstijl en wat extra functionaliteit. In dit artikel wordt uitgebreid beschreven hoe je een custom login pagina in WordPress maakt.

Hosting en Webhosting bij Combell

#2. Het toevoegen van handige tips aan het WordPress Dashboard

Zelfs als je het Dashboard simplificeert, kunnen je cliënten nog ergens tegen aan lopen. Door het toevoegen van ‘in-Dashboard’ tips kun je begeleiding bieden en ze helpen om eventuele valkuilen te voorkomen. Er zijn twee manieren waarop je tooltips aan het Dashboard kunt toevoegen:

  • Handmatig met custom widgets
  • Met een plugin

Wil je bijvoorbeeld een simpele Dashboard widget toevoegen, dan kun je het onderstaande stukje code toevoegen aan functions.php:

function example_add_dashboard_widgets() {

wp_add_dashboard_widget(

‘example_dashboard_widget’, // Widget slug.

‘TITEL VAN JE WIDGET HIER’, // Titel.

‘example_dashboard_widget_function’ // Display functie.

);

}

add_action( ‘wp_dashboard_setup’, ‘example_add_dashboard_widgets’ );

function example_dashboard_widget_function() {

// Toon hier wat je wil laten zien.

echo “TEKST VAN JE WIDGET HIER”;

}

Vergeet niet om de placeholder tekst te vervangen met je eigen tekst.

Verderop in dit artikel zullen we ook een aantal plugins adviseren die het toevoegen van tooltips aan het WordPress Dashboard simplificeren.

#3. Het verwijderen van overbodige menu items

De zijbalk van het WordPress Dashboard staat vol met menu items die je helpen om aanpassingen in WordPress te doen. Maar je cliënten hebben die menu items waarschijnlijk niet allemaal nodig. Dus om hen tegen zichzelf te beschermen en tegelijkertijd het Dashboard wat overzichtelijker te maken, kun je een aantal van die overbodige menu items verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan de Tools opties en een aantal Instellingen pagina’s.

Je kunt menu items heel gemakkelijk verwijderen door wat code aan het functions.php bestand toe te voegen. Wil je bijvoorbeeld de Tools optie verwijderen, dan voeg je dit stukje code toe:

function remove_menus(){

remove_menu_page( ‘tools.php’ ); //Tools

}

add_action( ‘admin_menu’, ‘remove_menus’ );

Je kunt andere menu’s op dezelfde manier verwijderen.

Let op: dit verwijdert alleen de menu link uit het Dashboard. Er zijn verder geen toegangsrestricties toegepast. Dat betekent dat je cliënt via een directe link nog steeds op de verwijderde plek in het menu terecht kan komen.

#4. Het instellen van custom gebruikersrollen

Een andere manier om je cliënten te beperken in wat ze wel en niet in het Dashboard kunnen doen, is het instellen van custom gebruikersrollen. Afhankelijk van de website, de relatie met je cliënt en zijn of haar kennis van WordPress, kun je wel of geen volledige admin toegang verschaffen. Of misschien moet je extra accounts met bepaalde restricties aanmaken voor andere teamleden. Voor een volledige lijst met gebruikersrollen en permissies kun je de WordPress codex raadplegen. Wil je de standaard gebruikersrollen aanpassen, dan kun je dit eenvoudig doen met een plugin genaamd User Role Editor.

#5. Het bewerken van thema’s en plugins uitschakelen

WordPress is standaard zo ingesteld dat je cliënten de code van thema’s en plugins vanuit het Dashboard kunnen bewerken. Zelfs als je dit uit het Dashboard menu hebt verwijderd (zie stap #3), dan is het alsnog mogelijk dat ze op de één of andere manier in de code editor terechtkomen. Tenzij je zeker weet dat je cliënt voldoende begrip heeft van scripten en programmeren, kun je het bewerken van de code van thema’s en plugins beter uitschakelen. Hiervoor hoef je slechts één regel code aan het wp-config.php bestand toe te voegen:

define( 'DISALLOW_FILE_EDIT', true );

#6. Het toevoegen van een custom admin thema

Als je de styling van het WordPress Dashboard wat wilt aanpassen, dan kun je overwegen een admin thema te installeren. Technisch gezien zijn deze “thema’s” gewoon plugins. Let wel op, want een aantal zorgen ook voor een andere functionaliteit. Een aantal voorbeelden van goede admin thema’s zijn:

Het WordPress Dashboard aanpassen met een plugin

Als je liever niet in de code wilt rommelen, dan kun je ook het WordPress Dashboard aanpassen door gebruik te maken van een plugin. Hierbij kun je denken aan:

WP Help

Met deze plugin kun je een gedetailleerde kennisbank aan het WordPress Dashboard van je clienten toevoegen.

White Label CMS

Met deze plugin kun je Dashboard huisstijlen aanpassen, custom logo’s toevoegen, menu’s verwijderen, restricties instellen en nog veel meer.

WP Admin UI Customize

Een prima plugin voor het aanpassen van gebruikersrollen, menu’s, de loginpagina en meer. Een prima alles-in-één oplossing.

Tot slot

Het is zowel voor jezelf als voor je cliënten erg prettig als ze makkelijk hun weg kunnen vinden in het WordPress Dashboard, en jou niet voor elk klein dingetje lastig hoeven te vallen. Het WordPress Dashboard aanpassen en gebruiksvriendelijk maken voor je cliënten is iets waar je ongetwijfeld profijt van zult hebben!

 

Korting op WordPress handleiding

2 reacties op “WordPress Dashboard aanpassen voor cliënten”

  1. Kenneth schreef:

    Hi Raymond,

    Er zijn meerdere mogelijkheden om dit op te lossen. Een eenvoudige manier is het installeren van de WordPress Admin Theme-plugin. Deze plugin geeft je volledige controle over je WordPress dashboard en laat jou bepalen wat je wel of niet ziet.

    Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, je zou ook eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Admin Menu Editor-plugin. Deze is minder uitgebreid dan de WordPress Admin Theme-plugin maar doet zijn werk.

    Met vriendelijke groet,

    Kenneth
    WPMasters

  2. Raymond schreef:

    Ik ben net gestart met WP en dacht dat ik ergens gezien had, dat het Dashboard eenvoudig kon worden aangepast (kan het alleen niet terugvinden). Er zijn een aantal plugins geinstalleerd en in de kolom aan de linkerkant staat het nu allemaal door elkaar. Kan dit niet gewoon eenvoudig worden geherstructureerd?

Geef een reactie