Google Search gaat Page Experience aan ranking signalen toevoegen

page experience

Afgelopen zomer kondigde Google Search al aan dat Page Experience als nieuwe ranking factor zou worden toegevoegd. De zoekmachine gigant beloofde al om minimaal zes maanden de definitieve datum bekend te maken, zodat website eigenaren voldoende tijd kregen om hun websites te optimaliseren. Nu is het dan zover: Google heeft gisteren aangekondigd dat Page Experience met ingang van 21 mei 2021 als ranking factor zal worden meegenomen. 

Visuele indicatoren

Google Search gaat een nieuwe visuele indicator introduceren voor pagina’s waarop de pagina ervaring richtlijnen volledig worden nageleefd:

Hosting en Webhosting bij Combell

“In de zoekresultaten biedt de snippet of voorvertoning actuele context, zodat gebruikers weten wat voor informatie de betreffende pagina verstrekt. Datzelfde gebeurt met visuele indicatoren, en we werken nu aan één die pagina’s identificeert die aan alle Page Experience criteria voldoen. We zijn van plan om dit op korte termijn te testen. Als dat succesvol verloopt, zal het in mei 2021 gelanceerd worden. In de komende maanden zullen we meer details over de voortgang hiervan delen.”

Er zijn geen aanvullende details met betrekking tot hoe die visuele indicatoren eruit zullen zien, maar ik denk dat je wel iets kunt verwachten in de trant van AMP’s bliksemschicht. Dat is een goed voorbeeld van de impact die kleine, eenvoudige graphics kunnen hebben op het gebruikersgedrag tijdens het navigeren door de zoekresultaten.  

Page Experience 

Tot de Page Experience signalen die Google Search gaat uitrollen behoren Core Web Vitals (laadtijden, interactiviteit en visuele stabiliteit), gecombineerd met bestaande ranking signalen op het gebied van mobielvriendelijkheid, veilig browsen, https en interstitiele richtlijnen. Om een goede pagina ervaring (zoals gedefinieerd door Google) te kunnen bieden, zullen de meeste website eigenaren de komende zes maanden wel nodig hebben om hun websites te optimaliseren.

Voorbereiding

Nu ben je waarschijnlijk wel benieuwd hoe jouw WordPress website er op dit moment voor staat, en of je nog maatregelen moet treffen voor mei 2021. Om te beginnen raden we je aan om je Google Analytics account te koppelen aan Google Search Console. Vanaf daar kun je namelijk testen hoe je Core Web Vitals scoren. Uiteraard zullen wij de komende tijd ook wat extra aandacht besteden aan het optimaliseren van Page Experience in WordPress!

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie