Nienke’s website: Zoekwoordenanalyse vraagt geduld!

seo

Overal lees je het: zoekwoordenanalyse, seo, keywords. In elk stuk tekst wordt het terloops genoemd, ervan uitgaande dat je inmiddels wel weet wat dat nu precies inhoud. Ik weet wel wat het inhoud, maar eenvoudig is het allerminst. 

Google heeft bijvoorbeeld zo’n zoekwoordenplanner. Dat klinkt heel eenvoudig. Je zou denken dat je jouw belangrijkste zoekwoord intikt en Google met één druk op de knop met een lijstje suggesties komt. Dat klopt, maar…

Daarvoor moet je dan wel eerst even een Google-account aanmaken én een Google Adword-campagne starten. Betaald! Kortom, het kost je niet alleen een half uur extra met invulwerk, je bankrekening wordt ook nog eens geplunderd. Gratis, right!

Zoekmachineplanner

Maar ik ben niet voor een gat te vangen. Google heeft het handig gespeeld. Je kunt de zoekmachineplanner niet gebruiken zonder een campagne aan te maken. Ok, die tijd moet dus geïnvesteerd worden. Vooruit. Maar ik ben er wel achter dat je die adword-campagne dus niet per se hoeft te betalen.

Wat je doet is het volgende: je doorloopt netjes alles stappen die Google van je vraagt en vult een gehele campagne in. Ook de betalingsgegevens en je budget. Je start de campagne zelfs, maar dan komt het. In je dashboard, waar je vanzelf op uitkomt als je alles hebt ingevuld, kun je de campagne deactiveren. En hop, je hoeft niets te betalen! Maar je kunt nu wel gebruik maken van de zoekwoordenplanner.

Handige tool

En dat is toch wel een verdomd handige tool. Daar vul je namelijk waar jij het liefst op gevonden wil worden. Ik bijvoorbeeld op tekstschrijver. Ik krijg dan maar liefst 421 suggesties van de planner die ook relevant zouden kunnen zijn voor mijn vakgebied, zoals freelance tekstschrijver, tekstschrijver gezocht, seo tekstschrijver, copywriter enz. Daarachter staat dan direct hoe hoog de concurrentie is en hoe hoger deze is, hoe kleiner de kans dat mensen mij vinden op die zoekwoorden. 

zoekwoordenanalyse seo

Het komt er op neer dat je zorgt dat het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden, regelmatig terugkomt in de teksten van je website. En niet alleen dat ene zoekwoord, maar ook een aantal van de suggesties van de zoekwoordenplanner. Dan maak je namelijk meer kans dat als iemand op zo’n woord zoekt, jij ergens bovenaan in Google Search verschijnt. En dat is wat je wil.

Dus helaas, je zult aan de grillen van Google moeten voldoen om de planner te kunnen gebruiken, maar het is de moeite waard!

Na zestien jaar dienstverband bij een krant, vond ik het tijd om mijn kennis (hoe werkt de media) en kunde (schrijfvaardigheden) voor mijzelf in te gaan zetten. Het feit dat ik mijn ervaring kan gebruiken om organisaties en bedrijven zichzelf in de kijker van de klant te spelen, geeft mij elke keer enorm veel voldoening. Daarnaast blijkt het indelen van mijn eigen tijd een gouden greep; ik ben veel productiever geworden!

Geef een reactie