Jetpack 7.1 voegt suggesties toe aan plugin zoekresultaten

Jetpack 7.1

Eerder deze maand werd Jetpack 7.1 uitgerold. Deze update bevat nieuwe blocks voor WordAds, Business Hours, Contact Info, Slideshows en Videos. Er zit ook een feature in die heel vernieuwend is, maar niet door iedereen in de ontwikkelaarsgemeenschap even goed ontvangen wordt. Als een gebruiker naar een plugin zoekt die reeds door Jetpack wordt aangeboden, zal de plugin een ‘kunstmatig’ zoekresultaat op de eerste plaats zetten die de corresponderende Jetpack feature laat zien.

Jetpack 7.1

Hoewel deze suggesties in plugin zoekresultaten niet als een belangrijke feature werden vermeld in de release post van Jetpack 7.1, werd het wel in de changelog vermeld onder verbeteringen. Nadat WordPress ontwikkelaar Mehul Gohil een screenshot op een live site tweette, begon het steeds meer mensen op te vallen:

Hosting en Webhosting bij Combell

Jetpack 7.1

Het manipuleren van zoekresultaten, zelfs om een kunstmatig resultaat toe te voegen, met een plugin die al geïnstalleerd is, is een grote nieuwe ontwikkeling voor de plugins die op WordPress.org gehost worden. Automattic zet hiermee een precedent voor andere plugin ontwikkelaars die hun eigen add-ons of extensies willen aanbevelen wanneer er op bepaalde zoektermen gezocht wordt.

Jetpack product lead Beau Lebens legde de motivatie achter het toevoegen van suggesties aan het zoekscherm uit:

“We hebben gezien dat mensen die Jetpack geïnstalleerd en geactiveerd hebben, vaak naar Jetpack features zoeken (zelfs op naam) in het Plugins > Add New venster in wp-admin. Deze nieuwe module tracht die zoekopdrachten te herkennen en toont een kunstmatig zoekresultaat dat aangeeft dat hetgeen waar ze naar zoeken in Jetpack zit, dat ze al hebben en dat al actief is.”

Jetpack bestaat inmiddels acht jaar en omvat nu 45 modules. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de meeste gebruikers niet bekend zijn met alles dat de plugin te bieden heeft. Sterker nog, veel gebruikers hebben Jetpack niet eens zelf geïnstalleerd, aangezien het vaak al voor geïnstalleerd is bij hostingpakketten. De suggesties kunnen voorkomen dat gebruikers alternatieve (en wellicht overbodige) plugins van derde partijen installeren. Jetpacks plaatsing in de zoekresultaten is dus eigenlijk niets meer dan een subtiele waarschuwing dat dit inferieure opties zijn ten opzichte van de bestaande modules.

Suggestie of misleiding?

Eén van de redenen dat niet alle ontwikkelaars het met deze feature in Jetpack 7.1 eens zijn, is dat de UI niet echt duidelijk maakt dat het gaat om een kunstmatig zoekresultaat, in plaats van iets dat door het algoritme van de plugin directory is gegenereerd. Hoewel het bedoeld is als een mededeling te functioneren voor de gewone gebruiker, is het in de huidige implementatie bijna niet te onderscheiden van een advertentie. In de loop der tijd zou de feature het lastig kunnen maken voor plugin ontwikkelaars om plugins aan de man te brengen die concurreren met Jetpack features.

Gary Pendergast van Automattic denkt echter dat de feature wel degelijk toegevoegde waarde heeft:

“Ik heb met een paar mensen van Jetpack gepraat over wat er gaande is,” zei hij. “Ik denk dat het einddoel van het team behoorlijk goed is, en dat het een probleem dat WordPress heeft oplost. Website-eigenaren installeren maar al te vaak massa’s plugins die ze eigenlijk niet nodig hebben, dat uiteindelijk leidt tot allerlei problemen op het gebied van veiligheid, performance en stabiliteit. In dit specifieke geval: als een website-eigenaar op zoek is naar een functionaliteit die Jetpack al dekt, dan moet hij daarvan op de hoogte zijn.”

Pendergast denkt zelfs dat de WordPress core een API zou moeten verstrekken zodat voor elke plugin iets soortgelijks gerealiseerd zou kunnen worden.

Volgens het plugin team van WordPress.org is het ook niet zo dat Jetpack met de nieuwe feature in Jetpack 7.1 de richtlijnen voor plugins schendt:

“Het is niet zo dat er ergens voor geadverteerd wordt – het is simpelweg zoekresultaten toevoegen voor componenten van een plugin die je al hebt en waar je misschien niet vanaf weet, dus het is niet echt tegen de regels,” schreef Samuel “Otto” Wood. “Als het op een of andere manier misleidend zou zijn, dan was het een ander verhaal.”

Wood zei dat het team het besproken heeft, maar concludeerde dat een implementatie van iets soortgelijks bij andere plugins individueel bekeken zal moeten worden om te bepalen of er sprake is van misleiding. “Om een voorbeeld te geven, als een plugin zoekresultaten voor andere plugins zou toevoegen, dan zou dat niet oké zijn omdat het misleidend is. Maar in dit geval is dat niet zo. Het is slechts zeggen van, ‘hey, je hebt al een plugin geïnstalleerd die doet waar jij naar zoekt,’ dus het is slechts een kwestie van behulpzaam zijn. Toegegeven, het is misschien niet de beste manier om dat doel te bereiken. Maar het werkt wel.”

Wood denkt ook niet dat het waarschijnlijk is dat veel andere plugin ontwikkelaars een soortgelijke functie zullen implementeren, omdat de meeste plugins geen collecties van tientallen plugins en add-ons zijn zoals Jetpack.

“Het zal uiteindelijk een kwestie van intentie worden,” zei Wood. “Het is de intentie van Jetpack om de gebruiker te informeren over het bestaan van een feature waar zij wellicht niet vanaf weten. Dat is proberen om de gebruiker te helpen, niet proberen om de concurrentie buiten te sluiten. Er worden geen zoekresultaten verwijdert. Ze worden niet op een andere volgorde gezet of gefilterd. Er wordt slechts een kaart toegevoegd over de feature waar je naar zoekt. Als je geen JP hebt, dan kan het niets. Het adverteert niet voor andere plugins of iets dergelijks.”

 

Geef een reactie