Interne linkbuilding strategie voor je WordPress website

Ongeacht in welke niche je zit, linkbuilding is nog steeds één van de meest belangrijke manieren om de ranking van je WordPress website te verbeteren. We maken onderscheid tussen interne links en externe links. Vroeger werd er meer waarde gehecht aan externe links (die leverden doorgaans meer op), maar dat is inmiddels niet meer het geval.

linkbuilding voor wordpress

Doordat er steeds meer penguin algoritmes worden geïmplementeerd, betwijfelen veel SEO experts of externe links nog wel effectief zijn. Daarbij zijn externe links ook behoorlijk tricky om toe te passen: het moeten ‘natuurlijke’ links zijn. Als ze te geforceerd overkomen, of er zijn er teveel, dan zouden ze wel eens in je nadeel kunnen gaan werken.

Interne links daarentegen, zijn een stuk makkelijker om toe te passen. Het voornaamste doel van interne links is het verbeteren van de gebruikerservaring, en dat wordt geleidelijk aan de kern van zoekmachine optimalisatie. Een solide interne linkbuilding strategie kan de SEO kan je website dan ook drastisch verbeteren.

We hebben de 10 beste interne linkbuilding strategieën voor je op een rijtje gezet!

  1. Context links

Context linking is een manier om je bezoekers te stimuleren om meer te weten te komen over bepaalde informatie op de pagina waarop zij zich bevinden. Het is één van de belangrijkste factoren die Google gebruikt om het ‘belang’ van de betreffende pagina of post te bepalen. Anders dan bij externe links, is het bij context links beter om verschillende anchor teksten te toe te passen in plaats van altijd “lees meer” of “klik hier” te gebruiken.

  1. Gerelateerde berichten

Het is raadzaam om na elke post een ‘Gerelateerde berichten’ (Related Posts) sectie toe te voegen. Op deze manier stimuleer je je bezoekers om op gerelateerde berichten te klikken en meer te weten te komen over onderwerpen die wellicht gerelateerd zijn aan het bericht dat de bezoekers zojuist heeft gelezen. Sowieso een verbetering van de gebruikerservaring!

  1. Categorieën

Wanneer je een nieuwe post aanmaakt, moet je deze altijd aan een categorie toewijzen, of er een nieuwe categorie voor aanmaken. Op deze manier houdt je je website georganiseerd en overzichtelijk, en maak je het je bezoekers makkelijker om door je website te browsen. Bovendien kunnen spiders van zoekmachines op deze manier je website beter indexeren.

  1. Broodkruimel navigatie

Breadcrumbs, oftewel broodkruimel navigatie, is een uitstekende manier om te zorgen dat je bezoekers altijd weten waar op je website ze zich bevinden, wanneer zij via een zoekmachine of externe link ergens op je site belanden. Het implementeren van broodkruimel navigatie is dan ook zeker aan te raden, met name als je een eCommerce website hebt.

  1. Populaire posts

Als je een willekeurige website bezoekt, dan kijk je meestal naar de populairste artikelen of berichten die er geplaatst zijn. Zorg dan ook dat de populairste berichten duidelijk zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in een sidebar. En wees kieskeurig wanneer je populaire posts handmatig selecteert, want ze zullen waarschijnlijk door veel mensen bekeken worden.

  1. Pagination

Pagination is een manier van navigeren waarbij gebruikers door een serie van gerelateerde pagina’s, posts of afbeeldingen kunnen klikken. Bijvoorbeeld door middel van ‘vorige’/’volgende’ buttons. In plaats van alle content in de serie op één pagina weer te geven, geef je alle afzonderlijke stukken dus een eigen pagina. Dit houdt je site netjes, en zorgt ervoor dat de pagina’s sneller laden.

  1. Sitemap

Op een sitemap worden alle pagina’s en/of posts op je website weergegeven, en je ziet ook in één oogopslag hoe die aan elkaar gelinkt zijn. Tenzij je een heel uitgebreide en complexe website hebt, is de sitemap in de eerste instantie niet bedoeld voor je bezoekers, maar voor spiders van zoekmachines; zij kunnen op deze manier makkelijker je website indexeren.

  1. Permalinks

Het woord ‘permalink’ is een afkorting van permanente link. Met name bij dynamische websites waarbij de inhoud snel veranderd, zoals bij blogs en nieuwssites, is het goed om permanente links te gebruiken waarin de titel van je post wordt verwerkt. Dit is beter voor je SEO, én het is meteen duidelijk bij welke URL je post hoort en vice versa.

  1. Veelgebruikte zoektermen

Door veelgebruikte zoektermen op bij een post weer te geven, moedig je toekomstige bezoekers aan om op de zoektermen te klikken en gerelateerde posts te bekijken.

  1. Overdrijf het niet

Dit geldt voor elke online strategie die je toepast. Zorg dat je nooit meer dan 100 links op een pagina hebt, en dat de linkbuilding strategieën die je toepast geen afbreuk doen aan de gebruikerservaring. Die staat tenslotte voorop!

WordPress webhosting

Geef een reactie