6 content marketing voorspellingen voor 2018

content marketing voorspellingen

Content is de hoeksteen van marketing, maar dat is inmiddels oud nieuws. Iedereen produceert content, en in grote hoeveelheden. Het wordt daardoor steeds lastiger om je content op te laten vallen en je van je concurrenten te onderscheiden. Het is dan ook extra belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied, en de nieuwste marketing tactieken te implementeren. Om je daarbij te helpen doen we in dit artikel 6 content marketing voorspellingen voor 2018.

6 content marketing voorspellingen voor 2018

#1. Content strategieën worden meer detail-georiënteerd

Marketeers worden geconfronteerd met een constante druk om betere content te produceren. Het is daarom belangrijk dat je van het begin af aan grondig en precies te werk gaat. Door detail-georiënteerd te werk te gaan wordt het makkelijker om je digitale activiteiten te controleren, en kun je er direct op inspelen als er iets fout gaat. Key Performance Indicators (KPI) vormen de basis van deze trend.

Hosting en Webhosting bij Combell

#2. Kwaliteit wordt steeds belangrijker

Als je volgers/bezoekers merken dat de kwaliteit van de content die je publiceert ondermaats is, kun je ervan uit gaan dan ze niet meer naar je website terug zullen komen – ten slotte zijn er honderden soortgelijke websites die wél kwalitatief hoogwaardige content bieden! Als content marketeer moet je met twee elementen rekening houden: creativiteit en technische uitvoering. Met andere woorden: je content moest op professionele wijze gecreëerd worden, met gebruik van de juiste insteek, de juiste kleuren, de juiste stijl. Tegelijkertijd moet je creatief zijn. Als je die twee elementen kunt combineren, zit je goed.

#3. Er wordt meer geëxperimenteerd met multikanaals distributie

Omdat je als content marketeer van steeds meer kanalen gebruik maakt, kost het meer tijd om die allemaal bij te houden. Daarom verwachten we dat marketeers in 2018 met een meer geïntegreerde benadering gaan experimenteren. Specifieker: multikanaals distributie van content in verschillende formats. Om een voorbeeld te geven: een serie van blogposts kan samengevoegd worden en als ebook gepubliceerd worden. Whitepapers kunnen dienen als basis voor SlideShare presentaties met belangrijke bevindingen en statistische ondersteuning. Een presentatie kan weer omgezet worden in een video voor de consumenten die dit type content prettig vinden.

#4. Content wordt interactiever

Het principe van interactieve content is natuurlijk niets nieuws; quizzen en polls worden al jaren gebruikt om bezoekers te entertainen en leads te genereren. Maar in 2018 wordt interactie naar een hoger niveau getild, middels goed-ontworpen interactieve spellen. Een goed voorbeeld hiervan is het recruitment programma van Deloitte. Hun interactieve video maakt gebruik van gamification elementen om kandidaten kennis te laten maken met de bedrijfscultuur en verschillende diensten. Zo worden recruitment video’s, die vaak heel droog en saai zijn, juist innovatief en interactief.

#5. Voice search optimization

Je weet waarschijnlijk wel dat geduld niet een van de sterkste punten is van de gemiddelde internetgebruiker. Ze willen de beste content, zo snel mogelijk, en met zo weinig mogelijk inspanning. De verwachting is dan ook dat het niet lang meer zal duren voordat meer dan de helft van alle online zoekopdrachten voice-based is. Je moet dus niet alleen zorgen dat je content voor mobiel geoptimaliseerd is, maar ook dat deze geschikt is voor Siri en Alexa. Dit is een van de sterkst groeiende content marketing trends waar je maar beter tijdig op voorbereid kunt zijn.

#6. Vergankelijke content wordt populairder

Het feit dat kwalitatief hoogwaardige content steeds belangrijker wordt, betekent niet dat die content altijd lang en uitgebreid moet zijn. Integendeel. Sinds Snapchat haar korte content-oplossingen introduceerde, hebben andere social media giganten (zoals Facebook en Instagram) hun eigen vergankelijke versies uitgebracht. Dit type content lijkt vooral jonge gebruikers aan te spreken, dus als dat deel is van je doelgroep is het zeker de moeite waard om een deel van je marketing plan aan vergankelijke content te besteden.

Lees ook: 10 tools om 10 x betere content te creëren met WordPress.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie