Cloaking fout of een beetje goed?

Cloaking fout of een beetje goed?

Cloaking valt redelijk per definitie onder Black Hat SEO, de verzameling trucjes die vindbaarheid in de weg staan. Begrijp goed dat Google dit negatieve stempel hanteert. Want cloaking kan voor ons ook gunstig uitpakken. Een kijkje onder de cape van cloaking.

Wat is cloaking precies?

Cloaking Romulan Warbird
Romulan Warbird

Voor sommige lezers komt deze term bekend voor als een verschijnsel binnen SEO.
Voor sommige lezers komt deze term bekend voor als het moment waarop een vijandig ruimteschip zich onzichtbaar maakt voor Starship Enterprise.
Wij richten ons op eerstgenoemde groep lezers.

Cloaking is het verbergen van content voor zoekmachines.
Deze manier van ‘vals spelen’ stelt aan de hand van het IP-adres of de User-Agent header van de bezoeker van de betreffende pagina vast. De inhoud van de website wordt aangepast zodra duidelijk is dat de bezoeker een Spider van zoekmachines is. Een andere manier van creatief bezig zijn met verbergen, is de tekst dezelfde kleur te geven als de achtergrond. Bezoekers lezen niets, maar zoekmachines lezen alles.

Google houdt niet van cloaking en niet van omleiden (redirects).
Voor hen staat natuurlijk (taal-) gebruik bovenaan, wat tevens inhoudt dat zij graag een vinger in elke pap willen hebben. Zo krijgen zij niet snel toegang tot JavaScript, tot afbeeldingen en tot Flash. Hun advies is deze technieken zichtbaar te maken met:

  • de inhoud van de JavaScript-code in een <noscript> Tag
  • een Alt-attribuut bij afbeeldingen
  • beschrijvende tekst in de HTML-code bij video’s

En bij Google staat hun advies gelijk aan de voorwaarden om te kunnen scoren.
Waarom is er eigenlijk sprake van cloaking? Waarom willen wij dan niet allemaal fijn gevonden worden?

Cloaking om niet gevonden te worden

Cloaking-Google-SpiderOp zich is de inhoud van de website er toch op gericht om door de Web Crawlers, de Spiders, gevonden te worden.
Niet altijd, er zijn verschillende redenen om de content aan te passen. Eenvoudig genoeg omdat indexering door zoekmachines nadelig kan werken.
We denken even terug aan vroeger toen vrijwel elke website een pagina Links had.
Zo veel mogelijk backlinks om de eigen kracht te tonen, was de boodschap. Dit verschijnsel is geheel overspoeld door linkbuilding. Vandaag de dag heeft elke webpagina minstens één backlink, puur om via de kwaliteit van die URL de eigen relevantie te tonen. En tja, één backlink is redelijk onder controle te houden, iets wat bij een pagina vol links hopeloos is.

Maar ook bij die ene verwijzing is het opletten.
Hij kan kracht lekken door een overmaat aan reclame of door backlinks naar minder relevante websites. Daar houdt Google ook niet van en het gaat dan ten koste van de kracht de eigen website. Dit valt binnen Link Juice, en dat is weer een ander verhaal. Maar via cloaking is te voorkomen dat zoekmachines die backlink zien.
Cloaking was ook gunstig bij embedded content, bij kopiëren.
Hier is al vaak sprake van het schenden van auteursrechten en dat smeekt om verbergen. Er zijn veel rechtszaken overheen gegaan en nu is openbare content, illegale content en content uit de EU vrij te embedden.

Maar de techniek schrijdt voort.
Het zou best onnozel zijn om te denken dat zoekmachines geen kijk op cloaking hebben en dat er geen manieren zijn gevonden om zaken beter te verbergen. Beide partijen hebben elkaar een beetje gevonden in Progressive Enhancement, en ook dat is een ander verhaal.
Negatieve cloaking wordt nog wel gebruikt:

  • als spamdexing: snel scoren in zoekmachines (om daarna keihard te worden neergesabeld)
  • als bezoekersmisleiding: klik op de link naar Katrien Duck en krijg Playboy Miss April in beeld

Maar positieve cloaking bestaat en er zijn WordPress plugins voor te downloaden.

Cloaking om mooi gevonden te worden

Hier grijpen we even terug naar boven in het kader van de backlinks.
Cloaking om ze te verbergen is niet meer van deze tijd, maar cloaking om ze op te sieren wel. Vraag ‘cloaking’ aan WordPress Plugins en het resultaat is behoorlijk. Al deze plugins lappen backlinks en redirects op. Zo worden URL’s ‘schoongemaakt’ en verdwijnen parameters of query-strings met “%” of “?” tekens. Schone URL’s zien er herkenbaar uit voor gebruikers en nestelen zich zo vlotter in hun geheugen. En aangezien zoekmachines leesbaarheid als wens hebben bij het indexeren, is de winst groot.
Conclusie is dat de wensen van Google m.b.t. cloaking ter harte moeten worden genomen.
Maar ja, tot wie is die wens gericht? Niet tot ons toch?

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.