In 2025 draait helft van alle websites op WordPress

In 2025 draait helft van alle websites op WordPress

WordPress blijft onverminderd populair. Op dit moment draait 39.1% van alle websites op het World Wide Web op WordPress. Drie jaar geleden was dat nog 28%. Volgens de laatste cijfers van W3Techs, groeit het marktaandeel van WordPress gemiddeld met 2.47% per jaar – en het ziet er niet naar uit dat de groei zal stagneren. Sterker nog, W3Techs verwacht dat over 4 jaar, tegen het einde van 2025, de helft van alle websites op WordPress zal draaien.

2025: helft alle websites op WordPress

De onderstaande figuur van W3Techs geeft de trends weer in het gebruik van verschillende content management systemen sinds november 2019:

de beste en snelste wordpress webhosting
Bron: W3Techs

Dit zijn de belangrijkste kernpunten:

  • Momenteel draait 39.1% van alle websites op WordPress — dat komt neer op een CMS-marktaandeel van 63.8%.
  • Shopify heeft Joomla dit jaar ingehaald qua gebruikersaantallen en staat nu dus op de tweede plaats.
  • Het aantal Joomla en Drupal sites loopt terug. Drupal is zelfs ingehaald door Wix. 
  • Met uitzondering van Shopify wordt het ecosysteem buiten WordPress niet sterker.
  • De gegevens uit november 2020 laten ook zien dat het aantal WordPress websites het marktaandeel van custom sites zonder CMS heeft overstegen. 

Wat maakt WordPress zo populair?

WordPress functioneert onder een zogeheten General Public License (GPL). Dit is een open-source licentie waarmee gebruikers de software mogen analyseren, gebruiken, delen en modificeren zoals zij dat willen. Met andere woorden: als je site op WordPress draait, dan ben je ervan verzekerd dat niemand je (nu niet en in de toekomst niet) het recht om de software gratis te gebruiken kan ontzeggen. Dit wordt door velen beschouwd als de primaire reden voor de aanhoudende groei van het WordPress marktaandeel. Er is echter nog een belangrijke reden dat WordPress andere content management systemen voor weet te blijven: de gebruiksvriendelijkheid. In tegenstelling tot content management systemen zoals Magento en TYPO3, die een behoorlijk steile leercurve hebben, is WordPress zo ingericht dat vrijwel iedereen ermee overweg kan – zonder programmeerskills.

De verschuiving naar e-commerce

Volgens een interessant onderzoek van IBM heeft de corona pandemie de verschuiving van fysieke winkels naar e-commerce met zo’n vijf jaar versneld. Dat betekent niet alleen dat steeds meer bestaande ondernemers hun focus verleggen naar hun webshop, maar ook dat nieuwe ondernemers een ‘online first’ strategie adopteren. WordPress is, vanwege de open source licentie, de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid, voor veel ondernemers simpelweg de meest voor de hand liggende keuze.

Geef een reactie