Zoekmachinemarketing in eigen hand

Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing is nodig! Dit is vlot gezegd, maar wat is dan eigenlijk vlot gezegd? We hebben het over het middel om websites gevonden te laten worden, en dat hoeft niet direct de ‘Ver van mijn bed Show’ te zijn. Een kijkje op zoekmachinemarketing.

Zoekmachinemarketing kan ik zelf ook

Uitgangspunt bij het kijken naar zoekmachinemarketing is dat we allemaal een website hebben of gebruiken. In beide gevallen kunnen we niet zonder een handige checklist. De opzet van deze lijst berust op wat we in de gaten moeten houden om naar een werkende website te gaan.

Korting op WordPress handleiding

Zelf iets bouwen is leuk.
Wie kent niet het genot na het in elkaar zetten van meubels van de Zweedse meubelgigant. Dit geldt ook voor de constructie van websites. Zoekmachinemarketing-uit-ZwedenDe overeenkomst tussen ‘möbler’ en websites is dat we trots zijn als ze staan (en vooral als de meubels blijven staan).
Nu blijven Zweedse meubels tot in de eeuwigheid onveranderd (en tot vervelends aan toe) staan. Websites moeten echter aanhoudend worden aangepast en opgeleukt.

Bij zoekmachinemarketing wordt snel gedacht aan iets dat moet worden uitbesteed.
Dat kan, maar dat is tot op zekere hoogte niet nodig. Men komt al een heel eind met:

  1. de kennis van diverse artikelen op WP Handleiding
  2. een checklist voor zoekmachinemarketing in de hand
  3. een portie gezond verstand tussen de oren

Punt 1 klinkt wat flauw, maar straks wordt duidelijk dit best meevalt.
De term zoekmachinemarketing helder voor ogen krijgen, is handig. De betekenis ervan lijkt voor de hand te liggen, maar doet dat toch niet. ‘Zoekmachinemarketing is nodig’, maar wat is dan precies nodig? Na de definitie van dit specialisme volgt een blik op wat aan marketinggereedschap al in huis is. Als het goed is, wordt na afloop achter de meeste beeldschermen simpelweg ‘check’ gezegd.

Zoekmachinemarketing en het marketinggebied

‘Marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Van oudsher werd marketing gezien als het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop, de ruil van producten of diensten te bevorderen.’ zegt WikipediA als inleiding op het begrip Marketing.

Oplettende lezers denken  nu: ‘Ik vraag WikipediA gewoon naarZoekmachinemarketing-WikipediA
Zoekmachinemarketing en klaar is Kees’, maar dat is niet zo. De vrije encyclopedie WikipediA doet ‘zoekmachinemarketing’ weliswaar in slechts in drie zinnen, maar let wel: hun uitleg van ‘marketing’ beslaat zes Page Down’s. Op zich handig voor ons want dat bespaart hier uitleg over marketing, dus lees dit in geval van nood.

Op zich is veel uitleg overbodig want de opdracht is duidelijk: producten of diensten moeten aan de man worden gebracht. Dat is marketing en dat doen we al jaren.
Maar nu de koppeling tussen marketing en zoekmachinemarketing.

Zoekmachinemarketing anno nu

Ontwikkelingen gaan razendsnel.
Het is nu 2018 en de situatie van, zeg, vijftien jaar geleden geeft een goede indruk van wat veranderd is. Toen was het lonend om een goed verzorgde website te hebben, die regelmatig werd ververst en zo levend werd gehouden, om te scoren in zoekmachines. Die tijd is voorbij. De invloed van zoekmachines is erg veel groter geworden en (als we heel erg kort door de bocht gaan) momenteel spelen:

De invloed van zoekmachines maakt zo van marketing zoekmachinemarketing.
Bovengenoemde punten vinden we overal in terug. Zo is zoekmachinemarketing continu nodig, alleen veranderen de eisen en daardoor verandert de inhoud van de term met de tijd.

Dan wat betreft het marketinggereedschap dat wel al in huis hebben.
En hierbij wijzen we even terug op punt 1 hierboven dat zo minder flauw blijkt te zijn dan gedacht.  De drie links hierboven geven aan dat er in WP Handleiding al veel aan gereedschap kan worden gevonden. We zijn dan op een punt gekomen waarop al vaak ‘check!’ is gezegd.
Onze websites hebben nu best een behoorlijk niveau en zoekmachinemarketing is in een werkbaar geheel geplaatst. Geen werkbaar geheel waarbij we deuvels (de bekende houten palletjes van de Zweedse meubelgigant) tekort komen, maar een geheel dat we kunnen aanpassen daar waar het minder soepel loopt. Die eigen hand in zoekmachinemarketing is ook dankbaar sleutelen omdat geen twee websites gelijk zijn. Iedereen vult diensten, goederen, doelgroepen, budget enz. zelf in. De lol bestaat uit de vele keren ‘check!’ zeggen na controle van onze eigen werk, soms na kleine aanpassingen.

Zoekmachinemarketing zelf doen of uitbesteden

De gedachte ‘zoekmachinemarketing in eigen hand’ is aantrekkelijk, maar daar moet wel tijd voor zijn. Misschien levert uitbesteden meer conversie op. Dat is een beslissing voor iedere webgebruiker op zich.

Nu zijn wij ook allemaal erg bekend met de handleidingen en de catalogusZoekmachinemarketing-sleutel
van de Zweedse meubelgigant en wereldwijd liggen in keukenlades en gangkasten van die handige S-vormige inbussleutels.
Het mooie van het sleutelen in WordPress is dat we ons momenteel in de handleiding bevinden (met momenteel 50% Black Friday kortingen). En de catalogus die möbler die op de deurmat valt, ligt online voor het oppikken.
Onder het mom ‘Een goed voorbeeld doet volgen’ zijn fraaie websites te bewonderen. (B)lijkt het gewenste resultaat te pittig voor zelf knutselen met de zoekmachinemarketing inbussleutel, dan is contact opnemen met de Klantenservice een idee.
En nee, geen € 44,95 bezorgkosten bij 0-100 kilo.

 

Hosting en Webhosting bij Combell

Geef een reactie