Zo verlaag je de bounce rate van je WordPress website

Als we een euro zouden krijgen voor elke keer dat iemand het over bounce rate heeft, dan zouden we miljonair zijn. Maar veel van de mensen die bang zijn voor de term weten vaak niet wat het precies inhoud, of wat ze ermee aan moeten. Om enige onduidelijkheid te voorkomen: de bounce rate is simpelweg het percentage bezoekers dat je site verlaat zonder een andere pagina dan de eerste pagina te bekijken.

Wordpress website bounce rate verbeteren

Bounce rate berekenen

Wanneer een bezoeker via Google op je website terecht komt en zien dat je niet bent wat ze verwacht hadden, dan zullen we op de ‘Terug’ knop klikken, een nieuwe URL intypen, of hun computer uit het raam gooien. Het verlaten van die eerste pagina zonder naar andere pagina’s van je site te navigeren noemen we een bounce. Als je die bounces een tijdje volgt, en ze vervolgens vergelijkt met het totale aantal bezoekers, dan krijg je een ratio. Vertaal die ratio naar een percentage, en je krijgt je bounce rate.

Hosting en Webhosting bij Combell

Om een voorbeeld te geven: stel je voor dat je een artikel op je site hebt gepubliceerd en dat dat artikel 1.000 bezoekers heeft gekregen. Als 750 van die bezoekers meteen zijn vertrokken na het bekijken van het artikel, dan zou je bounce rate zijn:

750/1000 = 0.75 = 75%; Bounce rate = Bounces/Totaal Aantal Bezoekers x 100%

Wanneer is je bounce rate te hoog?

Over het algemeen hoef je je pas zorgen te maken als je WordPress bounce rate boven de 60% ligt. Onder de 50% is goed, maar als je onder de 10% zit, dan heb je het gemaakt. Maar maak je niet teveel druk over statistieken; je kunt beter je bounce rate vergelijken met je historische prestaties. Daarbij moet je er ook rekening mee houden dan sommige WordPress sites standaard hoge bounce rates hebben; denk aan one page sites. Ook online woordenboeken hebben hoge bounce rates, omdat bezoekers doorgaans niet verder klikken dan de pagina die de definitie bevat waar ze naar op zoek waren. Voor alle sites geldt echter dat 60% de grens is; daarboven zit je in de gevarenzone.

Waarom je bounce rate verlagen?

Bounce Rate verlagen

Waarom is het zo belangrijk om een lage bounce rate te hebben? Er zijn verschillende redenen:

  • Je bounce rate is een goede indicatie van de tevredenheid van je bezoekers;
  • Een lagere bounce rate betekent een hogere conversie, en dus meer inkomsten;
  • Een hoge bounce rate is slecht voor je SEO: daarbij zijn de bezoekers die via zoekmachines naar oplossingen zoeken de meest gemotiveerde kopers.

Waar ligt het probleem?

Voor je je bounce rate kunt verlagen, moet je eerst weten waar het probleem ligt. Is je site te traag? Is je content verouderd? Is je layout een zootje? Is je site niet responsive? Een beetje research kan een hoop verschil maken, dus zorg dat je je webverkeer goed bestudeerd. Hiervoor heb je een analytics tool zoals Google Analytics, Clicky of Crazy Egg nodig.

De snelheid van je WordPress site verbeteren

Een trage website is heel frustrerend voor je bezoekers, en leidt dan ook automatisch tot een hogere bounce rate. Gebruik een plugin om de pagina’s van je site sneller te laten laden, zoals bijvoorbeeld de Leverage Browser Caching Ninja plugin. Met een plugin als WP Smush kun je je afbeeldingen optimaliseren, en met W3 Total Cache verbeter je de downloadsnelheid. Voor meer tips over het verbeteren van de snelheid van je website bekijk je de WordPress Optimalisatie handleiding.

De navigatie van je WordPress site verbeteren

Een goed navigatiesysteem is als een kaart of bewegwijzering die je bezoekers door je site heen leidt. De beste navigatiesystemen zijn gemakkelijk te gebruiken, simpel en recht door zee. Laat je bezoekers niet door eindeloze drop down menu’s zoeken! Heb je een enigszins complexe navigatie, voeg dan een sitemap aan je site toe met behulp van de Google XML Sitemaps plugin of kies een WordPress thema dat sitemaps ondersteund.

De content van je WordPress website verbeteren

Slechte content jaagt je bezoekers sneller weg dan je denkt. Ben je zelf bereid om je kostbare tijd te verspillen aan het bekijken van slechte content als er zoveel sites zijn die goede content bieden?

Nee. Zorg dus dat je content up-to-date is, geen spelling- en grammatica foutjes bevat, goed leesbaar is (ook op mobiele apparaten!) en geen slecht geformatteerde afbeeldingen bevat. Kopieer geen content. En zorg daarbij dat je tags en categorieën gebruikt om je lezers naar gerelateerde onderwerpen te leiden.

Je SEO verbeteren

Al je inspanningen om je bounce rate te verlagen zijn zinloos als je niet de juiste doelgroep weet te bereiken. Zorg dus dat je voldoende aandacht besteed aan SEO en gebruik een goede SEO plugin zoals WordPress SEO by Yoast of SEO Ultimate. Voor meer tips en tricks over het beter vindbaar maken van je website in Google bekijk je de WordPress Google Optimalisatie handleiding.

Je dode links repareren

Als je WordPress site is vergeven van de dode links, zullen je bezoekers waarschijnlijk niet vinden wat ze zoeken en al snel op de ‘Terug’ knop klikken. Gebruik een plugin om dode linkjes op te sporen, zoals Broken Link Checker.

Zorgen dat externe links in een nieuw tabblad openen

Als je externe links hebt, zorg dan dat ze in een nieuw tabblad openen. Anders ben je natuurlijk elke bezoeker kwijt die erop klikt!

Je WordPress design verbeteren

bounce rate website design

Het oog wil ook wat. Als je site er goed uit ziet, zullen bezoekers nu eenmaal minder snel geneigd zijn om weg te klikken. Denk je dat je site aan een makeover toe is, kijk dan eens wat Themeforest en Elegant Themes te bieden hebben. Maar wat voor thema je ook kiest, zorg dat het responsive is! Steeds meer bezoekers zullen je site via mobiele apparaten bezoeken, en die wil je natuurlijk niet kwijt.

Gerelateerde Berichten toevoegen

Wil je dat bezoekers verder kijken, dan moet je het makkelijk voor hen maken om meer content te vinden die hen interesseert. Gebruik een plugin zoals Yet Another Related Posts Plugin (YARPP).

Geef een reactie