Heeft je zakelijke WordPress site echt een blog nodig?

zakelijke wordpress site

Je hebt een zakelijke website gemaakt met WordPress waar je blij mee bent; het design ziet er goed uit, hij werkt goed, en hij vertegenwoordigd je bedrijf en de diensten of producten die je aanbiedt. Je krijgt wat leads binnen, hier en daar wordt een contactformulier ingevuld. Alles gaat eigenlijk prima. Er ontbreekt slechts één ding: een blog. Maar je vraagt je af of het bijhouden van een blog de moeite wel waard is – content kan tenslotte tijd en geld kosten. Natuurlijk is een blog leuk om te hebben, maar heeft een zakelijke WordPress website echt een blog nodig?

Als je het goed aanpakt, is het antwoord bijna altijd ja. Een blog is niet essentieel, maar het kan wel heel zinvol zijn, zeker voor lead generatie en inbound marketing. Heb je een zakelijke WordPress site en vraag je je af of een blog de moeite waard is? Dit is waarom ik denk van wel.

Korting op WordPress handleiding

#1. Een blog helpt de juiste doelgroep naar je zakelijke WordPress site te trekken

Zakelijk bloggen draait om het creëren van content die de mensen aanspreekt die waarschijnlijk interesse hebben in wat je aanbiedt. Het idee van een zakelijke blog is niet om verkooppraatjes te publiceren, maar content die een specifieke doelgroep als waardevol ziet.

Zonder een blog – en content marketing in het algemeen – moet je het hebben van traditionelere outbound marketing technieken zoals PPC adverteren. Dat kan ook effectief zijn, maar heeft wel zijn beperkingen en kan ook flink in de kosten lopen. Het publiceren van kwalitatief hoogwaardige, doelgroep-gerichte content op je zakelijke WordPress site kan op de lange termijn flink wat leads genereren.

#2. Een blog demonstreert de waarde van je bedrijf

Hoe weet een potentiele klant dat jouw bedrijf in zijn of haar behoeften kan voorzien? Verkooppraatjes zijn een goed begin om te laten zien wat je bedrijf te bieden heeft, maar het laat mensen niet zien dat je toegewijd bent aan je klantenservice en de expertise hebt die zij zoeken.

Het publiceren van relevante content die je bezoekers waarderen kan die kwaliteiten wel laten zien. Een blog geeft je een platform waarmee je leads kan laten zien dat je een expert bent in je vakgebied, en dat je om je klanten geeft.

#3. Met een blog bouw je een community

Je kunt sceptisch zijn als het gaat om het concept van communities opbouwen rondom bedrijven. Communities zijn groepen van gelijkgestemden die samen komen omdat de community hen iets biedt dat zij willen of nodig hebben. Maar klanten komen naar een bedrijf om een behoefte door het bedrijf te laten vervullen, niet door andere klanten.

Desondanks kunnen bedrijven er zeker van profiteren als zij worden beschouwd als een betrouwbare bron van waardevolle informatie over een onderwerp dat relevant is voor een specifieke community – een community die geïnteresseerd is in het kopen van de producten of diensten die dat bedrijf aanbiedt.

#4. Met een blog creëer je meer deelbare content

Zelfs als ze geen zakelijk blog hebben, zijn de meeste bedrijven wel aanwezig op sociale media. Vaak hoor je ondernemers de waarde van bloggen in twijfel trekken, omdat ze toch al sociale media kanalen hebben waarop ze content kunnen publiceren. Bloggen kan echter de aanwezigheid van een bedrijf op sociale media versterken. Korte berichten en shares van andere berichten zijn prima, maar als je in staat bent om links te delen naar content op je eigen site, content met JOUW call-to-actions, dan is dat veel waardevoller dan simpelweg zoveel mogelijk likes of volgers krijgen op sociale media.

Tot slot

Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei, bloggen is niet essentieel. Maar het kan je bedrijf wel aanzienlijk helpen op het gebied van inbound marketing, en leads genereren die anders nooit je site bezocht zouden hebben.

Hosting en Webhosting bij Combell

3 reacties op “Heeft je zakelijke WordPress site echt een blog nodig?”

  1. Chiel Voerman schreef:

    Dat is een vraag die ik ook op mijn blog heb gesteld. Ik kom ook nog op het antwoord dat het gewoon vreselijk leuk is om te bloggen! Het bedrijf wordt er persoonlijker van.

  2. helma schreef:

    eh … Zakelijk bloggen draait om het creëren van content die de mensen aanspreekt die waarschijnlijk interesse hebben in wat je aanbiedt. Met dt. Een blog met spelfouten is nooit handig 😉

Geef een reactie