Is WordPress versus Wix een eerlijke krachtmeting tussen twee CMS’en?

WordPress versus Wix lijkt een mooie tweestrijd.
Beide CMS’en zijn al vaker tegenover elkaar gezet en hoe zinvol dit duel is, hangt af van de wensen en mogelijkheden van de gebruiker. Kenmerken die sterk samenhangen met de befaamde zaken ‘tijd’ en ‘geld’.

Verschillende klassen CMS

Dat Wix van WordPress verschilt, is gesneden koek. Die koek komt, kort gezegd, hierop neer:

Hosting en Webhosting bij Combell
  • Wix is geheel vooropgezet: alleen invullen is nodig
  • WordPress is rijk aan mogelijkheden: vrij handelen is mogelijk

Een kant-en-klare website is prima voor de hardwerkende ondernemer om zijn/haar diensten of producten aan de man te brengen. Iemand zonder tijd om aan de website te sleutelen, en tijd is geld.
Dat WordPress een mooie tegenstander van Wix lijkt, komt door het doel van websites: conversie. Binnen SEO is het begrip conversie kenmerkend: het omzetten van het bezoek van een website naar het doel.
Als die hardwerkende ondernemer richting WordPress kijkt, staat hij/zij voor een lastige keuze.
Zich verdiepen in WordPress,iemand daarvoor in dienst nemen of uitbesteden. Die keuze is het kiezen tussen verschillende klassen CMS. Dat is zoiets als kiezen tussen Mike Tyson en Sugar Ray Robinson, allebei wereldkampioen boksen, maar in verschillende gewichtklassen. Vergelijken we WordPress met Wix, dan kijken we niet naar de weegschaal, maar naar de slagkracht.
En slagkracht = conversie.

De kracht van het CMS

Om bij het boksen te blijven: er zijn veel verschillende stoten. Je moet maar net weten wanneer je die uitmuntende uppercut kunt uitdelen. Dat is nu precies het verschil tussen Wix en WordPress.Bij Wix zet je de website als getrainde bokser in de ring. Hij gaat zijn gang en houdt het zeker enkele rondes vol. Je kunt echter geen aanwijzingen geven, lees: roepen dat het hoog tijd voor de uppercut is. In concreto: het gekozen slabloon kan dit niet meer worden verwisseld en er is geen toegang tot de broncode.
Wordt een website in WordPress in de ring gezet, dat is tactische aanpassing mogelijk. Je kunt tussen de rondes veel doen aan oppeppen. Het is bijvoorbeeld vrij schakelen tussen alle thema’s en, wat ook geldt voor het  toevoegen van codes en optimalisatietools. Lees: de uppercut kan in stelling worden gebracht. Door afstemming op de doelgroep krijgt de website conversie, slagkracht.

WordPress-CMS  vs. WiX-CMS

Die stootkracht maakt het onderscheid bij Wix versus WordPress.
Bij Wix ligt, na creatie van de homepage, elke paginatitel (Title Tag) vast. Via Wix zijn er wereldwijd fotografen met de niet zo unieke Title Tag ‘marriage’. De Title Tag staat bovenaan in de <head> en dat is het eerst wat zoekmachines lezen; nogal een SEO-dingetje. In WordPress is alles geheel enig en uniek te maken.

And the winner is …

Is hier nu sprake van een TKO?
Nee, de conclusie is dat alles hangt af van die hardwerkende ondernemer voor wie tijd geld is. Wix staat voor een statisch ontwerp dat snel is gevuld en WordPress staat voor een flexibel ontwerp dat meer mogelijkheden tot conversie heeft. Qua kosten ontlopen beide systemen elkaar niet veel trouwens. Wix is niet gratis en WordPress wel, totdat je aan hosting begint. Maar het leuke aan de gehoste website in WordPress is dat die kosten ook iets opleveren.
Zo gezien, is uitbesteden voor onze hardwerkende ondernemer zo gek nog niet.
Niets is gratis (tijd is geld), maar uitbesteden is goedkoper dan het klinkt. Hoeveel het kost hangt van de wensen van de doelgroep af. Ook als er al een bestaande website is, is analyse & advies geen probleem.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie