WordPress trends voor 2020

wordpress trends voor 2020

Waar sommige webdesign trends gericht zijn op websites laten opvallen, zijn andere geboren uit functionele of economische noodzaak, of zelfs naleving van richtlijnen en wetten. Veel trends groeien uiteindelijk uit tot een standaard. Denk bijvoorbeeld aan cookie notificaties en mobielvriendelijkheid. Hieronder hebben we de belangrijkste WordPress trends voor 2020 op een rijtje gezet!

WordPress trends voor 2020

#1. Blocks zijn de basis

Gutenberg block-based design is zonder twijfel een van de belangrijkste WordPress trends voor het komende jaar. Gutenberg is een van de grootste veranderingen in de 16-jarige geschiedenis van WordPress. Sinds WordPress 5.0 op 6 december 2018 werd gelanceerd, heeft Gutenberg zo’n 20 updates gehad. Het aantal contributors is in een jaar tijd gegroeid van 200 naar 480. Momenteel worden er dagelijks meer dan 270.000 posts met Gutenberg gepubliceerd. Iedereen die zich bezighoudt met het ontwerpen of bouwen van WordPress sites, kan niet ontkennen hoeveel mogelijkheden Gutenberg te bieden heeft. Natuurlijk is het nog steeds een work-in-progress. Maar het zal niet lang meer duren voordat we allemaal WordPress websites met blocks bouwen.

Korting op WordPress handleiding

#2. Alles moet sneller

Websites moeten er niet alleen goed uitzien, ze moeten ook steeds sneller laden. Met name op mobiele sites. In dit tijdperk kunnen milliseconden een enorm verschil maken in of bezoekers voor jouw site kiezen, of doorklikken naar de concurrent. Een vertraging van één seconde kan de conversie ratio al met 7% doen dalen! Twee hieraan gerelateerde trends zijn AMP (Accelerated Mobile Pages) sites en PWA (Progressive Web Apps). Maar je kunt deze trends ook voorblijven door te kiezen voor mobielvriendelijke WordPress thema’s die geoptimaliseerd zijn op performance.

#3. Websites waar je tegen kunt praten

Steeds meer mensen maken gebruik van hun mobiele apparaten om online te zoeken. Daarbij maken ze ook steeds vaker gebruik van voice search, oftewel gesproken zoekopdrachten. Uit een onderzoek van Backlinko bleek dat de gemiddelde voice search resultatenpagina in 4.6 seconden laadt – 52% sneller dan de gemiddelde pagina. En ja, je kunt voice search features relatief gemakkelijk aan je WordPress site toevoegen, want ook daar zijn plugins voor! Een goed voorbeeld hiervan is WP Fastest Site Search.

#4. Websites die terugpraten

Gebruikers willen niet alleen alles supersnel kunnen te vinden, ze verwachten ook meteen antwoorden op hun vragen. Technologie heeft ons eigenlijk geconditioneerd om onmiddellijke voldoening te verwachten, en daar moeten wij als web ontwikkelaars rekening mee houden. Hoe je dat doet? Met chatbots! Live chat met geïntegreerde AI technologie biedt bedrijven de mogelijkheid om direct te reageren op bezoekers die op hun website belanden. Als er op dat moment niemand beschikbaar is om live te reageren, kunnen AI scripts die taak overnemen. Soms hebben bezoekers simpelweg behoefte aan het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt, al is het dan door een bot.

#5. Aandacht vasthouden met beweging

Door geanimeerde elementen en overgangen in de gebruikersinterface te integreren, kun je de aandacht van bezoekers langer vasthouden. Hierbij is het de kunst om de juiste balans te vinden tussen het vasthouden van hun aandacht en het doorverwijzen naar waar ze dan ook naar zoeken. Met een plugin als Animate it! kun je gemakkelijk CSS3 animaties aan je pagina’s toevoegen. Deze kun je laten weergeven wanneer bezoekers scrollen, klikken of op het punt staan je site te verlaten. Een andere manier om beweging aan je WordPress site toe te voegen is met video achtergronden. Zorg er wel voor dat je site snel genoeg blijft laden! Plugins als Smush en Hummingbird kunnen je hierbij helpen.

Hosting en Webhosting bij Combell

Geef een reactie