4 WordPress thema design tips voor een betere conversie

wordpress thema design

Ik ga het niet hebben over trendy thema’s en rages. Ik ga je ook niet vertellen welke kleuren je wel en niet moet gebruiken, of hoe je afbeeldingen moet optimaliseren. De 4 WordPress thema design tips die we hieronder bespreken zijn ideeën en principes voor het verbeteren van je conversie, die je naar eigen gelang kunt toepassen.

1. De aandachtspanne van je bezoekers

Je kunt de aandachtspanne van je bezoekers vergelijken met water of zand; het sijpelt of waait snel weg. Het belangrijkste doel van je WordPress thema design is om content zo weer te geven, dat het:

Hosting en Webhosting bij Combell
  • De aandacht trekt (op de homepagina, binnen 2 seconden. Je moet een goede indruk maken, en snel!);
  • De aandacht vasthoud (nieuwsgierigheid opwekken. Content die bezoekers ertoe aanzet om verder te scrollen);
  • De aandacht door de rest van de boodschap leidt (dit is waar je gericht gaat ‘sturen’ met behulp van contrast, witte ruimte en andere ontwerpprincipes om de aandacht naar de gewenste plek te brengen).

In theorie lijkt dit vrij simpel, maar als je bijvoorbeeld één homepagina hebt en vijf andere pagina’s, dan kun je niet iedereen plezieren. Wat ons naar het volgende punt brengt…

2. Beslissingen, beslissingen, besl… Oh! Een afleiding!

Als je teveel keuzes aanbiedt, zullen bezoekers uiteindelijk niets kiezen. Sommigen noemen dit verschijnsel decision fatigue, oftewel ‘beslissingsvermoeidheid, of information overload.

Elk element op een webpagina moet gericht zijn op één campagnedoel, en verder niets. Als je blogposts gericht zijn op het promoten van abonnementen, dan hoeven je productpagina’s niet hetzelfde te doen.

Teveel afleidingen zorgen dat de aandacht van je boodschap wordt afgeleid, en biedt bezoekers een snelle uitweg. Advertenties, een overdaad aan iconen en zelfs de navigatie van je website kunnen allemaal negatieve effecten hebben. Je moet weten waar je de grens moet trekken. Dat houdt ook in:

  • Alle knipperende/flitsende en onnodige elementen van je landingspagina’s verwijderen;
  • Niet afdwalen. Geen lappen tekst van je schrijvers, geen bloemrijke taal.

3. Opdringerigheid

“Oh, dankjewel! Ik waardeer het echt dat ik deze geweldige aanbieding voor yoga leggings toegeworpen krijg en ik zal meteen mijn e-mail doorgeven. Oke, ik kwam hier om dat artikel te lezen over de voordelen van dagelijks yoga doen, maar wie kan dat wat schelen?” – je denkbeeldige bezoekers.

Laten we even eerlijk zijn, als ik dit artikel was begonnen met vragen naar je e-mail adres, dan zou je hier nu niet meer zijn.

Interruption marketing is een groeiende trend. En ja, het is een tactiek die heel effectief kan zijn voor conversies. Maar in het belang van je bezoekers, wees niet te opdringerig. Besteed wat aandacht aan het analyseren van de gebruikerservaring voor je die prachtige popups activeert, en verzeker jezelf ervan dat ze je bezoekers niet op het verkeerde moment lastig vallen. Integreer ze netjes in je ideale gebruikersreis.

4. Simpliciteit en vertrouwdheid

Hoewel je natuurlijk graag een unieke website wil hebben op het World Wide Web, is er één ding dat je niet moet vergeten. Sinds het begin van het internet hebben we bepaalde verwachtingen ontwikkeld van hoe websites in elkaar moeten zitten: zijbalk aan de linkerkant, navigatie bovenaan, linkjes in de footer. Dit zijn dingen waar we bekend mee zijn, dingen die vertrouwd aanvoelen. Zou je deze principes compleet omgooien, dan schrikt dit af.

De WordPress thema designs waarbij de algemene layout van je site in lijn is met deze simpele basisprincipes doen het goed.

Meer weten over WordPress thema design?

Bekijk onze artikelen over WordPress thema’s!

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie