De beste WordPress marketing tips voor 2020 (deel 1)

wordpress marketing tips

WordPress is niet alleen het meest gebruikte CMS ter wereld, het is ook een extreem krachtige marketing tool. Tenminste, als je weet hoe je het moet gebruiken. Wij hebben de beste WordPress marketing tips voor 2020 op een rijtje gezet!

De beste WordPress Marketing Tips voor 2020

#1. Maak gebruik van een mobielvriendelijk WordPress thema

Het is geen geheim dat Google dol is op mobielvriendelijke websites. Hun algoritme is aangepast met een mobile-first index, waardoor websites die niet mobielvriendelijk zijn lager zullen scoren dan voorheen. Dus een van de beste WordPress marketing tips voor 2020 die we je kunnen geven is: zorg dat je website mobielvriendelijk is! Hoe je dat doet? Simpel: met een van de vele mobielvriendelijke WordPress thema’s. Het is ook slim om je even te verdiepen in de verschillen tussen responsive, adaptive en separate webdesign. Als je een nieuw WordPress thema hebt geïnstalleerd, kan het de moeite waard zijn om je webverkeer een tijdje extra goed in de gaten te houden. Als je ineens meer verkeer genereert nadat je een mobielvriendelijk WordPress thema hebt geïmplementeerd, dan betekent dit dat je nieuwe thema zijn werk doet. Als het onveranderd blijft (en je maakt je zorgen om je webverkeer) dan ligt het probleem elders.

Hosting en Webhosting bij Combell

#2. Optimaliseer je afbeeldingen voor snellere laadtijden

Google hecht ook veel waarde aan de snelheid van je website. Een van de belangrijkste zaken die je website trager maken zijn je afbeeldingen. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt dan heb je (hoop ik) veel kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen, maar als je die allemaal op ware grootte zou weergeven kan je site behoorlijk traag worden. In dat geval is het zeker aan te raden om een plugin zoals WP Smush te gebruiken om de grootte van deze bestanden te reduceren.

#3. Maak een XML Sitemap

Zoekmachines moeten je WordPress website indexeren om je in de zoekresultaten te kunnen zetten. Dat indexeren doen ze door te kijken naar je sitemap: een lijst van alle pagina’s op je website. WordPress genereert automatisch een sitemap voor je, maar die is nog niet geoptimaliseerd. Het is daarom aan te raden om je sitemap te optimaliseren met een plugin zoals Google XML Sitemap Generator. Het mooie aan deze plugin is dat hij ook een seintje aan Google geeft wanneer jij je site geupdatet hebt. Op die manier zorg je dat je ranking in de zoekresultaten sneller verbetert. En als je bedenkt dat het soms maanden kan duren voordat Google een website (opnieuw) indexeert, is dat zeker een pluspunt.

#4. Maak gebruik van Rich Snippets

Rich Snippets behoren tot de beste manieren om meer webverkeer via zoekmachines binnen te halen. Echter maken nog niet heel veel marketeers hier gebruik van, omdat ze wat programmeerwerk vereisen (je moet met Schema Markup werken). Gelukkig is dat programmeren met WordPress niet per se nodig. De All in One Schema Rich Snippets plugin maakt het mogelijk om in een aantal simpele stappen snippets te configureren, zonder dat je veel kennis van Schema Markup nodig hebt.

#5. Maak je blogposts makkelijk deelbaar

Als het op organisch webverkeer aankomt, dan moet je weten dat Google net zo dol is op social media als op keywords! Dat klopt, social media signalen beïnvloeden de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten. Daarom is het ook zo belangrijk om je content makkelijk deelbaar te maken op sociale kanalen. Er zijn tal van handige WordPress plugins die je daarbij kunnen helpen.  Zo kun je bijvoorbeeld AddToAny Share Buttons installeren, zodat je bezoekers je content kunnen delen zonder dat ze de URL hoeven te kopiëren en te plakken. Natuurlijk wil je zelf ook je content via social media verspreiden. In dat geval is social sharing in WordPress automatiseren zeker een aanrader.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie