Wat je moet weten over WordPress gebruikersrollen

wordpress gebruikersrollen

WordPress biedt een breed scala aan opties met betrekking tot gebruikersbeheer. Echter besteden niet veel mensen aandacht aan de WordPress gebruikersrollen – zonde, want dit is juist één van de meest solide features van het platform! Bovendien kun je, als je de verkeerde gebruikersrollen toewijst, later met problemen geconfronteerd worden. Denk aan auteurs die elkaars content verwijderen! Gelukkig is het WordPress gebruikersrollen systeem heel eenvoudig. In dit artikel bespreken we de verschillende gebruikersrollen binnen WordPress, en waarom deze nu zo belangrijk zijn.

Wat zijn WordPress gebruikersrollen?

WordPress gebruikersrollen bieden je de mogelijkheid om te controleren welke permissies je teamgenoten of gebruikers hebben binnen je site. Denk bijvoorbeeld aan het aanmaken en bewerken van blogberichten (van hunzelf en soms ook die van een ander), het aanmaken van pagina’s, het beheren van plugins en thema’s, het modereren van reacties, enzovoorts.

de beste en snelste wordpress webhosting

Welke WordPress gebruikersrollen zijn er?

WordPress heeft standaard 6 gebruikersrollen, namelijk:

  • Super administrator / Super beheerder: Degene met deze rol heeft toegang tot alle beheerfuncties van individuele websites (en in het geval dat je WordPress Multisite gebruikt, tot hele netwerken).
  • Administrator / Beheerder: Deze gebruiker heeft toegang tot alle beheerfuncties op een individuele WordPress site. Deze gebruikersrol dient alleen te worden toegewezen aan teamleden die je 100% vertrouwt.
  • Editor / Redacteur: Deze gebruikers kunnen blogberichten publiceren en bewerken, zowel hun eigen als die van anderen. Ze kunnen echter geen thema’s, plugins en instellingen wijzigen.
  • Author / Auteur: Deze gebruikers kunnen hun eigen berichten schrijven, bewerken en publiceren, maar ze kunnen niet bij berichten komen die ze niet zelf hebben gecreëerd.
  • Contributor / Schrijver: Deze gebruikers kunnen hun eigen berichten aanmaken, bewerken en opslaan op WordPress. Ze kunnen hun werk echter niet opslaan zonder de goedkeuring van een Editor / Redacteur of een Administrator / Beheerder.
  • Subscriber / Abonnee: Deze gebruikers zijn leden van je website die allemaal individuele profielen hebben. Ze kunnen echter niets met berichten doen, behalve reacties plaatsen. Dit is de meest beperkte WordPress gebruikersrol.

De bovengenoemde gebruikersrollen bieden je de flexibiliteit om je teamleden passende toegang te verlenen, zonder dat je gelijk je hele website bloot hoeft te geven. Het kan echter zijn dat je behoefte hebt aan aanpaste gebruikersrollen. Die kun je creëren door het wijzigen van je functions.php bestand. Daar komen we binnenkort nog een keertje op terug!

Waarom zijn WordPress gebruikersrollen zo belangrijk?

Gebruikersrollen zijn van essentieel belang voor de organisatie, personalisatie en veiligheid van je WordPress site.

  • Organisatie

Naarmate je WordPress website groeit, wordt er steeds meer mogelijk. Maar mogelijk moet je ook meer mensen aannemen. Als er geen goede hiërarchie wordt vastgesteld, kan dit tot conflicten leiden. Het WordPress gebruikersrollen systeem stelt je in staat om elk teamlid een “titel” te geven die aansluit bij zijn of haar vaardigheden. Dit creëert een duidelijke hiërarchie en zorgt dat iedereen begrijpt wie waarvoor verantwoordelijk is. Tip: geef iemand nooit meer permissies dan voor zijn of haar rol vereist is.

  • Personalisatie

Gebruikersrollen stellen alle teamleden in staat om hun eigen profielen aan te maken en een eigen “identiteit” op de website te creëren. Op die manier kunnen gebruikers ook informatie met elkaar delen en over elkaar leren, wat een saamhorigheidsgevoel schept.

  • Veiligheid

Je teamleden zijn allemaal mensen, en mensen maken nu eenmaal weleens fouten. Dat is niet erg, maar uit het oogpunt van veiligheid is het wel slim om je kwetsbaarheden tot een minimum te beperken. Het beperken van permissies is één van de vele methodes waarop je dit kunt doen.

 

Geef een reactie