WordPress e-mail marketing plugins vs all-in-one opties

Je opgeven bij een e-mail marketing service provider is voor de meeste mensen net even te duur. Het mooie van WordPress is dat er voor alles goedkope en zelfs gratis plugins beschikbaar zijn; ook voor e-mail marketing! Anders dan een One Size, Fits all oplossing, zijn plugins ontwikkeld om in specifieke behoeftes te voldoen.

Ze bieden je de flexibiliteit om je site aan je bijna exacte specificaties aan te passen. Hoewel dit erg veel kosten kan besparen, loop je ook het risico dat een verzameling plugins de laadtijd van je site drastisch verlaagt. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Premium plugins kunnen beter zijn, maar je kunt nog altijd tegen server kwesties aanlopen.

de beste en snelste wordpress webhosting

WordPress e-mail marketing plugins

Het probleem met DIY e-mail marketing

De Do It Yourself benadering creëert in veel gevallen twee grote valkuilen. De eerste valkuil is server beperkingen; de meeste website eigenaars maken gebruik van gedeelde servers met beperkte mogelijkheden. Het versturen van e-mails gaat erg traag op dit soort servers. Daarbij loop je het risico dat je host niet blij is met de hoeveelheid mails die je verstuurt en hij je vraagt om je upgraden naar een server met meer capaciteit.

De tweede valkuil is deliverability; op een gedeelde server deel je een IP adres met andere websites die op die server gehost worden. Als één van de andere websites al eerder heeft getracht om e-mails te verzenden, zou het kunnen dat het IP adres al als spam is gemarkeerd. Met als gevolg dat al je belangrijke berichten rechtstreeks de spamfolder in gaan.

Welke taken moet een e-mail marketing service kunnen uitvoeren?

  • Het vormgeven van een inschrijfformulier
  • Het formulier op de site zetten
  • Het beheren van e-mailadressen
  • Dubbele opt-in e-mail bevestiging versturen
  • Deliverability
  • Autoresponders
  • Grote hoeveelheden e-mails verzenden
  • E-mail blasts verzenden
  • Lijsten segmenteren op basis van locatie, voorgaande e-mail acties, enzovoorts.
  • Analytics bijhouden die je meer vertellen over je afmeld ratio, open ratio en delete ratio.
  • A/B testen

Als je naar de bovenstaande lijst kijkt, dan begrijp je al dat een DIY benadering met meerdere plugins behoorlijk wat moeilijkheden kan opleveren. Als je dan ook nog zaken als templates en helpdesk ondersteuning meeneemt, dan lijken de kosten van een e-mail marketing service helemaal niet zo onredelijk meer.

Je hebt echt alle bovenstaande features nodig, en dan met name de mogelijkheid om te analyseren wat er gebeurd met de e-mails die je verstuurd. Zou je je resultaten niet kunnen meten, dan zou je je e-mails nooit kunnen verbeteren. Zonder analytics heb je ook geen segmentatie of de mogelijkheid tot split testen, en dus kun je je e-mails ook niet effectiever maken.

Als je een e-mail marketing service hebt die een goede A/B test interface gebruikt, dan is het verkrijgen van testresultaten aanzienlijk makkelijker dan wanneer je WordPress plugins zou gebruiken. En dan segmentatie; we krijgen steeds meer e-mails binnen, wat betekent dat het steeds lastiger wordt om jezelf (en je e-mails) te onderscheiden. Met segmentatie kun je specifieke groepen targeten, gebaseerd op hun reacties op je voorgaande mails.

Tot slot

WordPress plugins zijn geweldig voor heel veel marketing doeleinden. Maar een DIY e-mail marketing systeem met plugins is voor de meeste mensen simpelweg een slecht idee. Als je de tijd die je kwijt bent aan alles zelf doen in overweging neemt, evenals de extreme server beperkingen, de tragere laadtijd van je website en het gebrek aan belangrijke features zoals testen en segmentaties, dan zal je al snel zien dat het gebruiken van een professionele e-mail marketing service wel degelijk het geld waard is. En als je het goed doet, dan heb je je investering snel weer terugverdiend!

Eén reactie op “WordPress e-mail marketing plugins vs all-in-one opties”

  1. Sjon schreef:

    Fijn dat deze optie wordt gegeven, scheelt een hoop gezeul met diy e-mailmarketing..

Geef een reactie