WooCommerce strategieën om met hogere prijzen geen klanten kwijt te raken

WooCommerce strategieën om met hogere prijzen geen klanten kwijt te raken

Webshops doen er vaak alles aan om maar zoveel mogelijk te verkopen. Daarbij verlagen ze veelal hun prijzen om koopjesjagers te verleiden. Maar je prijzen verlagen kan maar tot op een bepaalde hoogte – je moet er natuurlijk wel nog iets aan overhouden. Gelukkig is het niet nodig om dat spelletje te spelen. Als je je prijzen niet verlaagd, profiteer je van hogere marges en ben je minder afhankelijk van het verkoopvolume. Maar je moet het wel op de juiste manier aanpakken. In deze blogpost belichten we een aantal WooCommerce strategieën om met hogere prijzen geen klanten kwijt te raken.

WooCommerce strategieën om met hogere prijzen geen klanten kwijt te raken

#1. Richt je op consumenten met een groter budget

Mensen die meer te besteden hebben, geven meer uit. Als je producten aanbiedt tegen hogere prijzen dan je concurrenten, moet je zorgen dat de mensen met een groter budget een reden hebben om bij jou te kopen. Je moet het product zo in de markt zetten dat mensen die meer te besteden hebben, meteen het idee krijgen dat dit product voor hen is. Dat begint met een doordachte productnaam. Een productnaam die ervoor zorgt dat het product speciaal, uniek of ontworpen voor een specifiek doel is. Neem dus niet klakkeloos de productnamen van je leverancier over, maar neem de tijd om nog betere productnamen te formuleren. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om product subtitels toe te voegen, bijvoorbeeld met de Product Subtitle for WooCommerce plugin. Hoe je het ook aanpakt, het moet overkomen alsof jouw product waardevoller is dan vergelijkbare producten, en daardoor de hogere prijs waard is. Dat brengt ons naar de tweede strategie.

#2. Definieer jouw USP

Laaggeprijsde producten bieden vaak slechts één reden om ze te kopen: geld besparen. Door je producten tegen hogere prijzen aan te bieden, impliceer je dat jouw producten (op wat voor manier dan ook) beter zijn dan die van je concurrenten. Het is daarom belangrijk om jouw USP (Unique Selling Point) helder te krijgen. Dit geeft aan wat jouw producten anders maakt dan de goedkopere opties. Zijn jouw producten luxer, duurzamer, milieuvriendelijker, gezonder, lekkerder? Bedenk wat jouw belangrijkste USP is en gebruik dat om je producten in de markt te zetten en tegelijkertijd je hogere prijzen te verantwoorden. Woo USP is een simpele plugin waarmee je tot 5 USP’s kunt toevoegen aan je productpagina’s en/of de ‘Toevoegen aan winkelwagen’ knop.

#3. Verkoop het probleem in plaats van de oplossing

“People don’t buy the drill, they buy the hole” (mensen kopen niet de boormachine maar het gat). Veel webshops verkopen producten die dezelfde problemen oplossen als jouw producten. Maar jij kunt je producten anders in de markt zetten door je in je marketing te richten op het probleem dat de doelgroep wil oplossen – en te laten zien dat jouw producten beter in staat zijn om dat probleem op te lossen. Consumenten krijgen dan het gevoel dat je hen beter begrijpt, en zullen eerder geneigd zijn om jouw product te kopen. Wanneer je op een dieper niveau een connectie weet te vormen met je doelgroep, wordt de prijs voor hen een minder belangrijke factor. Een goede manier om deze strategie toe te passen is door informatieve productvideo’s bij je producten te plaatsen. De Product Video for WooCommerce plugin is wat dat betreft een hele goede investering.

#4. Geef gratis cadeautjes weg

De effectiviteit van deze strategie mag zeker niet onderschat worden. Als je een geweldig gratis cadeautje hebt dat je kunt weggeven als iemand een bestelling plaatst, kan dat alleen al de rest van het product verkopen – zelfs als de prijs hoger is dan bij andere webshops. Aan wat voor gratis cadeautjes je dan moet denken, is echt afhankelijk van wat je verkoopt. Kleine, lichtgewicht items zijn het beste, omdat deze de verzendkosten niet beïnvloeden. Het zou zonde zijn als je uiteindelijk niets aan die extra bestellingen overhoudt omdat je zelf voor de extra verzendkosten van die cadeautjes moet opdraaien! Denk ook aan een minimaal bestedingsbedrag, en zorg ervoor dat shoppers zelf niet hoeven te rekenen. Dit kun je doen door een notificatie weer te geven die hen vertelt dat ze nog X euro moeten besteden om het gratis cadeau erbij te krijgen. De Free Gifts for WooCommerce plugin is een handige extensie voor als je gratis cadeautjes wilt weggeven.

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.