WooCommerce of Magento en vroeger …

WooCommerce versus Magento

We vergelijken de deelnemers voor de bekende vraag bij platformen voor webshops: WooCommerce of Magento. Hierboven staat ‘en vroeger’. Gaan de eerste gedachten uit naar de tijd voor het verschijnsel webshop dagelijkse kost was, naar: ‘vroeger was alles beter’?

e-Commerce en de prehistorie

De ontwikkelingen gingen razendsnel en slachtoffers zijn gevallen. Vele hebben de strijd op het elektronische e-commerce slagveld verloren en de originele koffiekopjes van V&D worden nu erg voorzichtig afgewassen.
Maar waar verliezers zijn, zijn winnaars en ‘Lang leve de webshops!’
De software van Magento is sinds 2008 op de markt en die van WooCommerce sinds 2014. Als we het binnen dit kader over ‘vroeger’ hebben, is WooCommerce de jonge loot aan de stam. Hoe erg is dat met betrekking tot de kwestie WooCommerce of Magento? Niet erg, want beide platformen zitten elkaar niet echt in de weg. Het is meer een kwestie van weten waar je mee kunt beginnen.

Hosting en Webhosting bij Combell

WooCommerce of Magento of    Magento of WooCommerce

Afijn, hoe WooCommerce tegenover Magento staat en welk platform het best bij welke situatie past, is te lezen in dit artikel. Het kan ook geen kwaad hier rechtsboven op ‘Zoeken…’ één van beide namen in te vullen.
We kunnen het beter over iets anders binnen deze e-commerce platformen hebben: gevonden worden.

SEO bij WooCommerce of Magento

Zoals we allemaal in genoemd artikel hebben gelezen, is WooCommerce meer geschikt voor de kleinere webshops. Dat brengt direct een probleem met zich mee, want de grotere webshops worden eerder gevonden. Zo heeft bijvoorbeeld eBay het grote voordeel dat hun klanten zelf voortdurend voor unieke nieuwe content zorgen: zij maken eBay zelfvoorzienend. In Nederland doet Marktplaats het goed op dit punt. Maar eBay bekijken, is hier handig, want dit bedrijf kocht per direct een groot deel van Magento. Afkijken loont en waar op SEO-gebied op gelet moet worden is de Metatag Description, waarvoor geldt ‘bevat trefwoorden binnen ± 150 karakters’. eBay.com en eBay.nl hanteren vormelijk gelijke Tags overigens.
Voor eBay.nl geldt: Metatag Description =”Op eBay, de wereldwijde online handelsplaats, kun je van alles kopen en verkopen: elektronica, auto’s, mode, verzamelobjecten, sportartikelen, digitale camera’s, babyartikelen, coupons en nog veel meer”.
De grap is nu dat de Metatag Description niet alleen lang (201 karakters), maar ook verre van uniek is.
Google onderscheidt trefwoorden via komma’s en dat maakt de Metatag Description tot een verzameling kansloze opties. Tenminste, zo lijkt het, want eBay maakt gebruik van Rich Snippets, een uitkomst voor webshops.
Rich Snippets (Rijke Snippers) zijn codes die zoekmachines vertellen wat het product is. Dit scheelt leestijd, en tijd is geld. De microdata geven aan dat eBay Producten verkoopt, waaronder Elektronische producten, waaronder Smartphones en ga zo maar door. Een handige sliert betekenissen. Slim en handig en tijdrovend en Schema.org legt het uit.

SEO updaten voor webshops

De tekst onder het vorige kopje is iets langer geworden dan gepland, maar vooruit. Voor zover nog niet bekend, zijn Rich Snippets een vereiste voor elke webshop.  De vraag komt boven hoe je die Rich Snippets in de website krijgt.
Zowel voor WooCommerce als voor Magento geldt natuurlijk: plug-ins.
Waar ligt dan het verschil bij de vraag WooCommerce of Magento? Eerder zagen we dat waar Magento geschikt is voor de grote internationale webshops, WooCommerce zich beter leent voor de kleinere webshops. Dat zie je niet terug in de kosten voor de Rich Snippets plug-ins; die ontlopen elkaar echter niet veel. Nederlandstalige plug-ins zijn te koop vanaf ongeveer € 50.
Let wel, dit betreft de plug-ins. De maandelijkse kosten bij Magento zijn – wat betreft startende webshops – weer goed voor het marktaandeel van WooCommerce:

Magento Prices Webshops

Maar de Rich Snippets plug-ins kosten een habbekrats en hierbij geldt de e-commercekreet bij uitstek: Return On Investment!
De conclusie is dat WooCommerce en Magento op het gebied van SEO aan elkaar gewaagd zijn. Vroeger was dat anders: vroeger waren er nog geen Rich Snippets en nu zijn er geen koffiekopjes van V&D meer.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie