Gebruik jij de Web Stories for WordPress plugin? Check dan Google’s content richtlijnen!

Google's content richtlijnen voor Web Stories

Eerder deze maand schreven we al over de officiële lancering van Google’s Web Stories for WordPress plugin. Deze bevat een drag & drop editor die het mogelijk maakt om custom Stories te creëren vanaf het WordPress dashboard. Degenen die gebruik maken van deze plugin, doen er echter wel goed aan om Google’s content richtlijnen nog even door te nemen. Deze zijn namelijk geüpdatet, waardoor je nu aan specifieke voorwaarden moet voldoen als je wil dat je Stories zichtbaar zijn in de Google Search grid weergave, Google Images en de Google Discover carousel.

Google’s content richtlijnen

De Web Stories for WordPress plugin bevat vooralsnog geen directe link naar Google’s content richtlijnen. Gebruikers die zich daar niet in verdiepen, zijn zich wellicht niet bewust van het feit dat hun Stories niet worden weergegeven in de verschillende Google diensten wanneer zij niet aan de richtlijnen voldoen. Naast de Discover en Webmaster richtlijnen zijn er voor Web Stories namelijk zes aanvullende restricties opgesteld. Deze zijn gerelateerd aan de volgende zaken:

Hosting en Webhosting bij Combell
  • Auteursrechtelijk beschermde inhoud
  • Web Stories met veel tekst
  • Elementen van slechte kwaliteit 
  • Een gebrek aan verhaallijn
  • Incomplete Stories
  • Te commerciële Stories

Hoewel het niet gebruiken van auteursrechtelijk beschermde inhoud een voor de hand liggende richtlijn is, kunnen sommige gebruikers wellicht struikelen over de andere richtlijnen.

Web Stories met veel tekst

Web Stories zijn ontworpen om ‘hapklare’ stukjes informatie op elke pagina te bevatten. Als je op de meeste pagina’s meer dan 180 woorden gebruikt, loop je het risico dat je Web Stories niet in aanmerking komen voor weergave in de bovengenoemde diensten. Video’s dienen overigens beperkt te worden tot maximaal 60 seconden per pagina.

Elementen van slechte kwaliteit

Media elementen van een slechte kwaliteit kunnen ook de reden zijn dat je Stories niet weergegeven worden. Google’s content richtlijnen wijzen erop dat “uitgerekte of pixelated” media een negatieve impact hebben op de gebruikerservaring. Google heeft geen specifieke vereisten met betrekking tot de minimale resolutie, maar we weten inmiddels wel dat pixelige afbeeldingen een no-go zijn. Het tegenovergestelde komt waarschijnlijk veel vaker voor – gebruikers die te grote afbeeldingen uploaden die niet geoptimaliseerd zijn voor weergave op het web.

Gebrek aan verhaallijn

Dit is waarschijnlijk de meest vage richtlijn. Het is ook niet duidelijk hoe Google verhaallijnen precies wil gaan monitoren. Dat gezegd is het Web Stories format natuurlijk wel gebaseerd op storytelling. Volgens Google dienen Stories in elk geval een “bindend thema of verhalende structuur” te hebben. Met andere woorden: Stories moeten gebruikt worden voor het doel waar ze voor gemaakt zijn.

Incomplete Stories

Het is niet de bedoeling dat gebruikers incomplete Stories creëren waarbij de bezoeker op een link moet klikken om het verhaal ‘uit te lezen’ of meer informatie te verkrijgen. Web Stories moeten dus in zekere zin op zichzelf staan.

Te commerciële Stories

Hoewel Google wel affiliate marketing links toestaat in Web Stories, dienen deze enigszins beperkt te blijven. Ze mogen de gebruikerservaring niet gaan overheersen. Web Stories die door Google als te commercieel worden beschouwd, zullen daarom niet snel in hun diensten worden weergegeven.

Tot slot

Als je als gebruiker van de Web Stories for WordPress plugin de bovenstaande richtlijnen in acht neemt, dan zullen je Stories gewoon worden weergegeven in de verschillende rich search diensten van Google.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie