Wat zijn overgangswoorden en waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

overgangswoorden

Maak jij gebruik van Yoast SEO? Dan ben je vast wel bekend met de uitdaging om bij elke nieuwe blogpost al die bolletjes groen te krijgen – of in elk geval zoveel mogelijk! Als je hier op let zul je ongetwijfeld steeds beter gaan schrijven, en na verloop van tijd weet je precies wat je moet doen om je teksten te optimaliseren. Een van de factoren die belangrijk zijn voor de leesbaarheid van je blogposts zijn overgangswoorden. Yoast geeft altijd een melding als je te weinig van deze woorden in je tekst hebt gebruikt. Je kunt die melding natuurlijk negeren, maar je kunt het ook zien als een kans om je content te verbeteren. Wat zijn overgangswoorden nu eigenlijk? En waarom zijn ze belangrijk voor SEO?

Wat zijn overgangswoorden?

Een overgangswoord is bedoeld om twee zinsdelen, zinnen of paragrafen te overbruggen of ‘aan elkaar te breien’. Overgangswoorden verstrekken een aanvullende context, die lezers helpt om informatie aan elkaar te linken. Daarbij zorgen ze voor structuur en orde in je teksten, waardoor deze makkelijker te begrijpen zijn. In de onderstaande voorbeelden zie je meteen wat voor verschil een overgangswoord kan maken voor de leesbaarheid:

de beste en snelste wordpress webhosting
  • Ik ben geen fan van stamppot. Ik hou wel van pizza. / Ik ben geen fan van stamppot. Maar ik hou wel van pizza.
  • Ik ga altijd met de auto naar kantoor. Met de trein doe ik er een uur langer over. / Ik ga altijd met de auto naar kantoor, want met de trein doe ik er een uur langer over.
  • Deze lijst wordt lang. Ik brei er een eind aan. / Deze lijst wordt lang, dus ik brei er een eind aan.

In veel gevallen kun je je boodschap ook overbrengen zonder overgangswoorden. Maar zoals je hierboven kunt zien, bevordert het verbinden van je zinnen een natuurlijke flow. Overgangswoorden maken je content simpelweg fijner om te lezen.

Waarom zijn overgangswoorden belangrijk voor SEO?

Oké, overgangswoorden kunnen dus de structuur en leesbaarheid van je content verbeteren. Wat heeft dat dan met de vindbaarheid van je website te maken? Nou, hoe leesbaarder je content is, hoe fijner het wegleest. Dat vergroot de kans dat bezoekers meer tijd op je website doorbrengen, en dat is weer een van de parameters waar zoekmachines naar kijken bij het bepalen van je ranking. Ik zou niet zover willen gaan dat er een direct verband is tussen overgangswoorden en SEO, maar er is wel degelijk een indirecte link tussen deze twee.

Het is niet voor niets dat Yoast SEO-overgangswoorden meeneemt als leesbaarheidsfactor. Als je ‘groen licht’ wil, moet minimaal 30% van je zinnen een overgangswoord bevatten.

In het screenshot hieronder zie je de melding dat ik net te weinig overgangswoorden heb gebruikt:

te weinig overgangswoorden

Als je ‘groen licht’ wil, betekent dat echter niet dat je maar zoveel mogelijk overgangswoorden in je tekst moet proppen. Het is slechts bedoelt als suggestie om wat meer aandacht te besteden aan hoe je gebruik maakt van overgangswoorden, en je schrijfwerk te verbeteren.

Tot slot

Iedereen heeft een eigen unieke schrijfstijl. Vaak hebben we bepaalde stylistische voorkeuren en specifieke manieren om dingen over te brengen. Als je zo nu en dan eens uit je comfort zone gaat en probeert om iets op een andere manier te verwoorden kan dit niet alleen de leesbaarheid van je content verbeteren, maar ook je vocabulaire. Morgen gaan we nog wat verder in op dit onderwerp en geef ik een aantal voorbeelden van verschillende soorten overgangswoorden die je kunt gebruiken.

 

Geef een reactie