Wat de Yoast SEO plugin handig maakt

De Focustref in de Yoast SEO plugin

Nee, surf niet direct verder na het lezen van de H1 hierboven. De Yoast SEO plugin promoten als musthave voor WordPress trapt inderdaad een grote open deur in, maar oplettende lezers zien er niet meer dan ‘handig’ achter staan. De focus op ‘handig’ en verder lezen dus.

Standaard de Yoast SEO plugin downloaden

Laten we eerst enkele dingen over deze SEO WordPress tips aangeven:

  • dit voortbrengsel van Joost de Valk is in 35 talen vertaald
  • de plugin is al meer dan 5 miljoen keer geïnstalleerd
  • onze collega Nienke zet hem op plek drie bij de musthave plugins
  • voordat dit artikel online gaat, wordt het eerst door Yoast bevoeld

Kortom, een podiumplek voor de Yoast SEO plugin is meer dan verdiend.
Hopelijk blijven we zo de beschuldigingen van hypocrisie voor, bij het plaatsen van kanttekeningen. Wat dat betreft, is het mooie van het open source gebeuren dat alle input continu verrijkt kan worden (lees: dat iedereen het gewoon beter mag weten).
Het voordeel dat elke gebruiker WordPress van de Yoast SEO plugin krijgt, is dat het een prachtige checklist is om gedegen content neer te zetten. Dit maakt het tot het standaard item om te downloaden. Je wordt herinnerd aan de juiste plaatsing van het trefwoord in de Tags en in de tekst, en verder voorziet de plugin in Permalinks, Canonical Links, XML Sitemap, Breadcrumbs en in nog veel meer. Een handige checklist omdat je snel dingen vergeet en snel over iets heen leest.
Waar de lezer hopelijk net snel overheen heeft gelezen, is het woord ‘trefwoord’.

Het trefwoord in de Yoast SEO handleiding

Als we de Yoast SEO plugin gebruiken, zien we dat we al snel gevraagd worden het focustrefwoord te geven. Dit trefwoord is een duidelijke leidraad voor optimalisatie. De truc is het juiste trefwoord – in de praktijk: de juiste trefwoordcombinatie – te vinden. Naar dit woord moet veel worden gevraagd, het moet niet te veel concurrentie hebben en het moet de inhoud van de pagina goed weergeven. Oftewel, wat is het woord dat de pagina enig en uniek maakt. Hiernaar zoeken is een klus, en daar helpt de Yoast SEO plugin niet bij, want dat is nu eenmaal een checklist. WP Handleiding helpt wel, maar dat is een ander verhaal.
En weer doen we een beroep op de oplettende lezer.
Die heeft namelijk gemerkt dat Yoast niet vraagt om het trefwoord, maar om het focustrefwoord. Blijkbaar bestaan er meer trefwoorden die één enkele webpagina vindbaar kunnen maken, en dat klopt. Dit zien we als we naar het aanbod van Yoast zelf gaan.

De SEO WordPress tips: meerdere trefwoorden

De aankoop van Yoast SEO Premium zorgt voor optimalisatie van pagina’s tot vijf trefwoorden aan toe. ‘Huh’, denkt men misschien nu, ‘is die pagina dan nog wel enig en uniek?’ Jawel, als die trefwoorden maar aan het focustrefwoord gerelateerd zijn. Deze zogeheten secundaire trefwoorden zorgen ervoor dat de positie van het focustrefwoord wordt verstevigd. Google leest de gevonden trefwoorden en als die een onderling verband hebben, versterkt dit de positie van het trefwoord dat als focustrefwoord is gekozen.
Hoe komen wij nu aan die secundaire trefwoorden? Google schiet te hulp.
Voor dit artikel is als focustrefwoord ‘Yoast SEO plugin’ gekozen. Vragen wij dit aan Google, dan geeft de zoekmachine alternatieven:

  • direct zodra de zoekopdracht wordt ingetypt
  • onderaan de SERP met ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan Yoast SEO plugin’

Voor dit artikel kwamen o.a. bovendrijven: ‘SEO WordPress tips’ en ‘Yoast SEO handleiding’ en die zijn natuurlijk direct ingevoegd (en scrollt u maar!). Dit zal de SEO-waarde acuut verhogen.
Tenminste, als deze secundaire trefwoorden relevant blijken te zijn, want de suggesties van Google aanhouden, staat vrij ver van een solide trefwoordenonderzoek.

Conclusie is dat de Yoast SEO plugin uitermate handig is.
In de betaalde versie checkt de checklist nog veel meer, maar het betreft altijd controle van onze eigen inbreng. Yoast creëert niet, maar reikt wel veel aan om te creëren. Niet alleen is de Yoast SEO plugin de welbekende musthave, ook de tips en trucs in de Yoast SEO handleiding zijn gewenste hebbedingetjes.

Als zoekmachinemarketing specialist helpt Robert Didier websites aan bezoekers. Bezoekers die tot actie overgaan. Hij schrijft hoe ‘Content is King’ binnen WordPress een streven is dat lezers oplevert.

Geef een reactie