Voorkom drie veel voorkomende design vergissingen in eCommerce websites

Voorkom drie veel voorkomende design vergissingen in eCommerce websites

Een goed ontworpen website drijft je verkopen. Hoe logisch dit principe ook klinkt, een goed ontwerp is niet zo breed geïmplementeerd als het zou moeten zijn. Elke fout kost je inkomsten. Gelukkig zijn die fouten heel makkelijk te omzeilen. Hieronder de drie meest gemaakte fouten – en hoe je ze kunt voorkomen!

Voorkom drie veel voorkomende design vergissingen in eCommerce websites

Gebrek aan organisatie en hiërarchie

Hoewel design in veel opzichten een kunst is, is het ook een wetenschap. Eén van de belangrijkste factoren van het ontwerpen van een goede website is begrip voor de manier waarop beeldelementen werken, hoe ze de structuur van een website creëren, en een hiërarchie genereren. Hoe groter en opvallender een element is, hoe sneller het de aandacht van je bezoekers zal trekken, zowel bewust als onbewust. Je moet ervoor zorgen dat je een duidelijke visuele hiërarchie op de website creëert, en de aandacht van je bezoeker leidt naar de plekken die belangrijk zijn.

Dit kun je doen door elementen te benadrukken, bijvoorbeeld door ze groter te maken of een opvallende kleur te geven. Op die manier kun je je bezoekers helpen prioriteren en navigeren. Belangrijke zaken, zoals klantenservice en technische ondersteuning, moeten ook makkelijk te vinden zijn. Maak van je website een makkelijk leesbare kaart, geen abstract kunstwerk!

Teveel tekst of foto’s in listings

Het punt van een eCommerce platform zoals Shopify of WooCommerce is om je producten aan je klanten te verkopen. Maar het is niet slechts een kwestie van een lijstje maken van al je producten, inclusief foto’s, en dan maar hopen op het beste. Denk goed na over de hoeveelheid informatie die je verstrekt. Is het voldoende voor een bezoeker om tot koop over te gaan?

Stel je voor dat je een lijn van cosmeticaproducten verkoopt, die allemaal dezelfde verpakking hebben. Een te beknopte tekstbeschrijving zal je bezoekers dan niet de informatie geven die ze nodig hebben. Maar het werkt ook andersom. Als je producten verkoopt die men van elkaar kan onderscheiden op basis van de foto’s die erbij staan, dan zal een te uitgebreide productbeschrijving alleen maar als irritant worden ervaren. Zorg dus voor een goede balans in de informatie die je verstrekt!

Het negeren van gebruiksgemak

Een gecompliceerde interface is één van de grootste turn-offs in de online verkoop. Een verwarrend bestelproces, een slechte toegang tot belangrijke delen van de website, en een slecht werkende zoekfunctie zijn fouten die allemaal kunnen zorgen voor ‘cart abandonment,’ oftewel het verschijnsel waar de bezoeker je website verlaat voordat hij of zij een aankoop heeft gedaan.

Als je je WordPress website onder de loep neemt om dergelijke fouten te elimineren, begin dan met de details die de meeste frustraties opwekken. Als er iets misgaat, hebben je bezoekers dan gemakkelijk toegang tot technische ondersteuning? Zijn de instructies gemakkelijk te begrijpen of verwarrend, of misschien zelfs misleidend? Vergt het bestelproces niet teveel tijd? Kortom, verzeker jezelf ervan dat alles werkt zoals het hoort!

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.