Usability, het kernbegrip rond WordPress 5

Usability-WordPress-5

Usability is een fraai woord. Vertaald naar ‘gebruiksgemak’ komen we dat overal tegen, van de ergonomische schroevendraaier tot de gebruiksvriendelijke wekkerradio. In de SEO-wereld vallen de website en het CMS hierbinnen. WordPress zag usability als een stevig vereiste voor WordPress 5. En wel hierom.

Website usability scoort

Voordat we WordPress 5 onder de loep nemen, werpen we eerst een blik op website usability.
Dit is – simpel genoeg – alles wat het voor gebruikers makkelijk maakt op webpagina’s rond te hangen. Nu zijn er vlot tientallen zaken op te noemen, maar denk aan dingen zoals:

  1. een klikbaar logo waardoor men naar de homepage gaat
  2. bereikbaarheid van de essentiële pagina’s vanaf de homepage
  3. een duidelijke leeg veld met ‘Zoek’ of ‘Zoeken’ erachter
  4. logische namen van de links
  5. ga zo maar door

Dit geldt ook voor de content.
Het is al diverse keren aangehaald dat Google erg slim is. Alles puur volladen met trefwoorden werkt tegen want de zoekmachine (her)kent menselijk taalgebruik.
Gebruiksvriendelijk schrijven? Oh jubel, dat lijkt wel usability!

Wat betreft ‘Content is King’ komt Gutenberg ons tegemoet in de lay-out.
De Gutenberg editor biedt meer schrijfruimte, wat vooral op kleinere schermen erg handig is. Een uitkomst voor al die mensen met laptops.

Usability-Gutenberg

 

Na het overstappen op de nieuwe editor is het even wennen.
Het menu aan de rechterkant werkt behoorlijk anders. Voor gebruikers die willen updaten naar WordPress 5 maar geen Gutenberg willen gebruiken, is de plugin ‘Klassieke editor’ te downloaden om de lay-out weer terug te veranderen naar de oude editor. Alleen zal de klassieke editor niet voor eeuwig door WordPress worden ondersteund.

Met Gutenberg is content zeker gebruiksvriendelijk toe te voegen, maar let wel: dit stuk usability van het werken met blocks is te danken aan de mensen van webdesign.

Usability als wapen in de strijd

Een leuke vraag is waarom de Afdeling Webdesign zo’n grote verandering in usability heeft doorgevoerd.
Natuurlijk zijn veranderingen/verbeteringen/updates altijd nodig en WordPress deed dit ook regelmatig met kleine ingrepen, maar visueel veranderde er niet veel. Nu is alles anders, en dat komt in grote mate door de concurrentie.

Eerder vergeleken we WordPress met Wix met als conclusie dat ze niet te vergelijken zijn. Maar ook ‘dat alles hangt af van die hardwerkende ondernemer voor wie tijd geld is. Wix staat voor een statisch ontwerp dat snel is gevuld en WordPress staat voor een flexibel ontwerp dat meer mogelijkheden tot conversie heeft.’

Momenteel is het dringen geblazen bij de Kamer van Koophandel wegens de explosie van jeugdige ZZP’ers.
Het aantal websites groeit daardoor ook razendsnel en hiermee tevens de behoefte dit eenvoudig en snel te kunnen doen.
Hier bleef WordPress wat achter. De jaarcijfers 2017-2018 tonen aan dat WordPress nog steeds marktleider is met een marktaandeel van 32%, maar dat met name Wix sterk in opkomst is. Hun marktaandeel steeg van 0,3% naar 0,7%, een groei van 233% (tegenover 17,3% van WordPress)!

WordPress-Market-Share

Het lijkt alsof WordPress een bui zag hangen.
Het werd hoog tijd voor een meer gebruiksvriendelijke versie. De behoefte aan eenvoud en snelheid bij de creatie van websites wordt erg groot. Concurrenten als Wix voorzien in die behoefte en WordPress kan niet achterblijven. Gevolg is dat de Afdeling Webdesign een half jaar lang goed werk heeft gemaakt van de kwestie usability.

Naast deze stap in de bouw van webpagina’s lijkt Gutenberg een soort van terugkeer naar WordPress’ eerste schreden.
WordPress is opgezet als blogplatform en heeft daarna een grote vlucht ingezet richting webshops, vacaturewebsites, websites van artiesten enz., enz.
Zo lijkt Gutenberg WordPress een beetje terug te veranderen naar het blogplatform en qua usability hebben wij geen bezwaar.

Als zoekmachinemarketing specialist helpt Robert Didier websites aan bezoekers. Bezoekers die tot actie overgaan. Hij schrijft hoe ‘Content is King’ binnen WordPress een streven is dat lezers oplevert.

Eén reactie op “Usability, het kernbegrip rond WordPress 5”

  1. Ruud schreef:

    De nieuwe editor in WP 5 is inderdaad gemaakt door “ontwerpers” en niet vanuit de schrijver die dit als dagelijkse tool gebruikt. Er zijn telkens veel meer kliks nodig om als je zelf html wilt toevoegen. Heel onhandig en tijdrovend. Boven elk artikel moeten gewoon de belangrijkste tekstknoppen staan net zoals in de oude editor en altijd 1 knop om snel te wisselen tussen puur tekst en code. De blocks en het verschuiven ervan zijn wel handig maar wil je meer met je tekst en zelf css toevoegen dan moet echt de html editor een plek zonder extra kliks krijgen.

Geef een reactie