Thuiswerk als marketinginstrument

Thuiswerk marketing

‘Thuiswerken is hot!’, roepen aanbieders van thuiswerk. Is zo’n ‘hot item’ als marketinginstrument in te zetten? Een aantrekkelijke optie lijkt enquêtes laten invullen. We werpen een blik op thuiswerk en duidelijk wordt dat op marketinggebied de opdrachtgever hier de lachende derde is.

Thuiswerk als inkomen

De Metatag Descriptions van de diverse vacaturesites winden er weinig doekjes om:

de beste en snelste wordpress webhosting
  • Verdien geld met betrouwbare thuiswerk Schrijf je nu in en start met geld verdienen vanuit huis. Inpakken, sorteren en administratief werk.
  • Alles over geld verdienen vanuit huis via meer dan 50+ betrouwbare verdien methodes. Thuiswerken.nl helpt jouw met het beginnen van een thuiswerk carrière.
  • Begin vandaag nog met thuiswerken. €100,- per maand verdienen met thuiswerk? Inschrijven is gratis en je kunt meteen beginnen.

Het laatste voorbeeld maakt thuiswerk aantrekkelijk met de verdiensten: € 100 per maand dankzij enquêtes invullen.
Maar hoeveel uur per maand ben je bezig bent voor die € 100. Diverse aanbieders melden – via AdWords – dat ‘tot € 5 per enquête’ te verdienen is. De praktijk (GeldGorilla en nog veel meer andere) laat echter zien dat dit neerkomt op € 1 á € 1,50 per vragenlijst. Met inloggen en al duurt het verwerken al vlot een half uur, wat het uurloon brengt op € 3. Zo komen we op ongeveer 40 uur werk voor € 100.

Thuiswerk en de juiste vragen

Maar dan de opdrachtgever. Laat ik eerst uit de kast komen: ik heb mij ook tot deze vorm van thuiswerk verlaagd. Al snel kwam ik op bovengenoemd sommetje en uitschrijven volgde. Opmerkelijk was dat ik in de periode dat ik braaf vinkte diverse keren de praktisch identieke enquête van de NS tegenkwam. En dat telkens met de vraag of ik van hun abonnementen gebruik maakte, of het mij aansprak en of ik er überhaupt wel eens van had gehoord (neen, neen, neen). Je zou zeggen dat de NS aan één enquête voldoende heeft, maar het werkt blijkbaar anders.

Met enquêtes invullen via thuiswerk hebben bedrijven een voordelig marketinginstrument in handen. We lieten zien dat vragen lijsten Thuiswerk-NEEworden ingevuld voor € 3 per uur aan arbeidsloon.
Maar er zijn verschillende soorten vragenlijsten.
Bij verkopers zit de reeks vragen volgens de SPIN-methode standaard in de binnenzak. Dit zijn vragen die er voor zorgen dat (potentiële) klanten niet (te) veel tijd kwijt zijn aan de verkoper en dat het ergernisniveau beperkt blijft. Denk bij ergernis aan de verkoper aan de deur.

De SPIN-methode stelt:

  • Situatievragen (lukt het?)
  • Probleemvragen (wat lukt niet?)
  • Implicatievragen (wat gebeurt er als het niet lukt?)
  • Nut en noodzaak vragen (wat gebeurt er als het wel lukt?)

Dit is wat simpel weergegeven, maar het gaat om het idee.
Met gerichte vragen is – in tijdsbestek van een kop koffie – een goed beeld te vormen van wat iemand nodig heeft.

De SPIN-vragen verschillen echter compleet met de enquêtevragen van de NS.
Ongewild extraatje op het thuiswerk is dat men (ik) zich toch een beetje gaat oriënteren op de abonnementen van de NS. Maar die staan op hun website echter niet als zeer prominent aangegeven: aanwezig in de footer. Dit doe stevig vermoeden dat het thuiswerk hier als reclame worden gebruikt.
Nadat ‘Heeft u wel eens gehoord van Weekend Vrij?’ drie keer is gevraagd, gaat er ergens toch wel een lampje van nieuwsgierigheid branden. Ikzelf was slechts een fractie verwijderd van een bezoekje aan de Spoordeelwinkel!

Thuiswerk voor de ZZP’er

Als scharrelende ZZP’er was ik benieuwd hoeveel het zou kosten om zo’n enquête te lanceren om artikelen onder de aandacht te brengen. De enquête was door de NS ondergebracht bij TNS NIPO. Gemaild met de vraag naar de kostprijs en het antwoord was: ‘Bedankt voor uw interesse in TNS NIPO. We geven geen standaardprijzen of richtbedragen omdat iedere situatie anders is. De kostprijs voor een gemiddelde opdracht bij ons bedraagt meestal enkele tienduizenden euro’s.’
Hmmm, op deze manier enquêtes als thuiswerk laten invullen, zit er voor de doorsnee ZZP’er niet in. Maar het kan eenvoudiger.

Eigenlijk is ‘eenvoudiger’ zwak uitgedrukt.Thuiswerk-Formulier toevoegen
De knop in WordPress waarmee dit prima te doen is, staat boven een opgeslagen artikel in wp-admin:
En hier staat alles over de tien beste contactformulieren .

Geef een reactie