Strategisch links bouwen zoals het (niet) moet

Strategisch-links-bouwen

Linkbuilding. Dit is nou zo’n term waar we toch wel vlot moe van worden. Linkbuilding duurt lang, het is saai en iedereen weet het beter. En daar voegen wij nu een artikel aan toe over strategisch links bouwen. En wat blijkt: het duurt minder lang, het is minder saai en men weet het zelf het beste.

Strategisch links bouwen in richtlijnen

‘Alweer een stuk leesvoer over linkbuilding!’Strategisch-links-bouwen-zoeken
Klopt, maar als rechtsboven op deze pagina naar linkbuilding wordt gezocht, belandt men in de laatste dagen van 2017.
Tijd voor vers voedsel dus!

Google (wie anders) heeft het wat betreft linkbuilding slim bedacht.
Één van hun algoritmes om de kracht van een webpagina te bepalen, wordt gevoed door de gebruikers. Als men vindt dat gelezen content relevant en behulpzaam is, legt men een link naar de pagina en de score stijgt.
Heel kort gezegd komt websitecontent hoog terug in de organische zoekresultaten met:
• juiste bronnen
• actuele links met sterke ankerteksten (content die de link ondersteunt)

Het algoritme checkt of deze content juist verbonden is met alle andere relevante content op aarde en de webpagina vertoont een stijgende lijn.
Dit was heel kort gezegd en in de praktijk duurt het langer.

Dat correct strategisch links bouwen in de praktijk langer duurt, is precies de bedoeling van Google.
Dit voorkomt namelijk misbruik. Lees hier waarom Google daar niet van houdt.
En zo komen we als vanzelf op strategisch links bouwen en hoe het niet moet.

Missers bij strategisch links bouwen

Linkbuilden moet het liefst op natuurlijke wijze: alleen maar ergens naar linken als dit actueel, relevant en de moeite waard is.
Dit kan snel verkeerd gaan en dan bestaat de kans dat linkbuilding als verdacht wordt gezien.
Zaken die we beter niet kunnen doen:
1. Alleen linken naar homepages
Dit gaat snel en het is makkelijk, en dat doet daardoor vermoeden dat het niet om specifieke informatie gaat.
Bijvoorbeeld: ‘Kijk voor de werkkostenregeling is voor al uw werkgevers op www.belastingdienst.nl.’ Naast het verdachte uiterlijk nodigt de zin ook niet uit tot klikken, want lezers zien snel dat er nog werk nodig is om de juiste content over de werkkostenregeling te vinden.

2. Veel links tegelijk aanmelden
Dit is nu het punt waarop linkbuilding lang duurt en saai is: een hele middag linkbuilden.
Maar enkele links per week aanbrengen werkt beter. Naast het voordeel dat dit de werkdag veel prettiger indeelt, wordt zo ook niet de indruk gewekt dat het hier om een automatisch proces (linkspam) gaat.
Doordacht onderdeel van strategisch links bouwen is iets als ‘elke woensdagmorgen twee links aanmelden voordat de kinderen uit school komen.’

3. Alleen aanmelden bij linkpagina’s
Op zich is het plaatsen van een link naar de eigen website op linkpagina’s (portals) prima, maar het heeft beperkende effecten.
Ten eerste wordt alleen naar de homepage verwezen (zie punt 1). Ten tweede is de controle over de directe omgeving minder: welke website staat onder of boven de eigen website vermeld? Alfabetisch staat ‘Thais restaurant’ direct onder ‘Thaise erotische massage’ en de restauranteigenaar wil waarschijnlijk niet dat Google hier verbanden legt.
Strategisch links bouwen plaatst links op betrouwbare portals en plaatst elders iets anders dan alleen homepages.

Strategisch links bouwen zoals het moet

Tja, eigenlijk volstaat het met zeggen dat het allemaal wel lukt als bovenstaande punten in acht worden genomen, maar dat is wat flauw.
Voor de volledigheid is hier nog eens te lezen hoe het geheel van linkbuilding is ontstaan en wat de formule PR(A) = (1-d) + d * (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn)) precies inhoudt.

Conclusie: bij strategisch links bouwen is ‘natuurlijk linken’ de boodschap.
Doordacht linken naar relevante webpagina’s op betrouwbare websites werkt het beste.
Handig hierbij is het controleren van de betrouwbaarheid van de website waarop de link geplaatst wordt. Dit is mooi te zien in de zgn. TrustRatio die backlinkchecker Majestic (gratis inschrijven) hanteert:

Strategisch-links-bouwen-Majestic

Een hoge ratio betekent een betrouwbare en geschikte website.
Komt geen waardering in beeld? De betreffende website is dan mogelijk niet geïndexeerd of Google heeft hem verbannen: geen risico nemen en niet aanmelden.

Inderdaad: strategisch links bouwen is goed te doen.

Geef een reactie