Dit moet je weten over de Skyscraper techniek

Dit moet je weten over de Skyscraper techniek

In 2015 ontwikkelde Brian Dean een linkbuilding strategie die hij de Skyscraper techniek noemde. Zijn tactiek bleek zeer succesvol; Brian verdubbelde zijn organische webverkeer in slechts 14 dagen! Sindsdien is de methode door tal van marketeers getest. Sommigen hadden veel succes, anderen niet. Dit moet je weten over de Skyscraper techniek!

Wat is de Skyscraper techniek?

De Skyscraper techniek is een linkbuilding strategie waarbij je populaire bestaande content verbetert en de backlinks repliceert.

Dit is in het kort hoe het werkt:

  1. Zoek een relevant artikel dat veel backlinks bevat;
  2. Schrijf een artikel dat veel beter is;
  3. Vraag degene die naar het originele artikel linken om in plaats daarvan naar jouw (betere) artikel te linken.

Deze tactiek maakt gebruik van de menselijke neiging om aangetrokken te zijn tot het beste. Brian verwoordde dit als volgt:

“Ben je ook weleens langs een heel hoog gebouw gelopen, waarna je tegen jezelf zei: ‘Wow, dat is geweldig! Ik vraag me af hoe groot het op 8 na hoogste gebouw ter wereld is.’ Natuurlijk niet. Het is menselijk om aangetrokken te zijn tot het beste. En wat je hier doet is de hoogste ‘wolkenkrabber’ in jouw ruimte vinden… en daar nog 20 verdiepingen bovenop zetten.”

Hoe pas je de Skyscraper techniek toe?

Hoe je de Skyscraper techniek precies kunt toepassen is afhankelijk van je website en je branche, dus ik probeer de onderstaande uitleg zo algemeen mogelijk te houden:

Stap #1: Zoek relevante content met veel backlinks

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Misschien heb je al een populaire site in gedachten die artikelen publiceert over dezelfde zaken als jij. Zo niet, probeer dan Site Explorer eens (je kunt voor een paar dollar een proefabonnementje nemen). Voer hier een populaire site uit jouw vakgebied in – eentje die bekend staat om het publiceren van kwalitatief hoogwaardige content. Vervolgens ga je naar Best by links rapport. Hier zie je een lijst van pagina’s op die website met de meeste ‘link authority’. Sorteer de lijst op ‘Referring domains’, voeg een ‘200 ok’ filter toe en filter op pagina’s in jouw taal. Negeer homepagina’s en irrelevante content.  De selectie die je overhoudt, is wat interessant is. Over het algemeen mag je ervanuit gaan dat elke pagina met meer dan 50 verwijzende domeinen een potentieel ‘doelwit’ is. Daaruit kun je dan een artikel zoeken om te verbeteren.

Stap #2: Schrijf iets dat nog veel beter is

Heb je eenmaal geschikte content gevonden, dan is de volgende stap om die content te verbeteren. Is het een geweldig artikel? Dan is het aan jou om er een EPISCH artikel van te maken! Neem hier wel de tijd voor. Natuurlijk herschrijf je alles in je eigen woorden, want duplicate content is een no go. Maar behalve herschrijven moet je ook echt iets toevoegen. Brian adviseert dat je de content op vier aspecten verbetert:

  • Lengte: Als het bijvoorbeeld gaat om een artikel met 25 tips, maak jouw versie dan beter door meer tips op te sommen. Maar kijk uit, want 25 middelmatige tips toevoegen aan 25 geweldige tips maakt het geheel nog niet beter. Langer betekent niet per definitie beter. Jouw versie moet echt toegevoegde waarde hebben!
  • Actualiteit: Controleer of het artikel misschien verouderd is. Herschrijf het en update het met actuele informatie, nieuwe cijfers, verse screenshots, enz.
  • Visuele aantrekkingskracht: Content draait natuurlijk niet alleen om tekst; ook de visuele aantrekkingskracht is van belang. Zorg dus dat de pagina met jouw artikel er mooier uit ziet dan het origineel.
  • Diepgang: Som niet alleen maar dingen op. Ga dieper op het onderwerp in, zoek oorzaken/details uit, maak er iets van waar mensen echt iets mee kunnen.

Stap #3: Neem contact op met de juiste mensen

De sleutel tot een succesvolle uitvoering van de Skyscraper techniek is het bereiken van de juiste mensen. Dus je neemt contact op met degene die al gelinkt hebben naar het artikel dat jij hebt verbeterd. Het idee is dat zij, aangezien ze al naar een soortgelijk artikel gelinkt hebben, eerder geneigd zullen zijn om te linken naar een nog beter artikel. Oké, maar hoe vind je al die sites die naar het originele artikel hebben gelinkt? Wel, ook daarvoor kun je Site Explorer gebruiken. Kopieer en plak de URL van het oude artikel in het veld en ga naar het Backlinks rapport. Hier zie je een overzicht van alle backlinks naar de pagina. Hou er rekening mee dat een groot deel van die backlinks niet interessant is. Je kunt het kaf van het koren scheiden door de resultaten te filteren op taak, link type (dofollow) en platform. Heb je een lijstje van backlinkers, dan is het tijd om hen een mailtje te sturen. Zet in elk geval de volgende zaken in je email:

  • Waarom je contact opneemt;
  • Een link naar jouw EPISCHE artikel;
  • Waarom jouw artikel beter is dan het artikel waar ze nu naar linken;
  • Een call-to-action met het verzoek om de link te vervangen.

TIP: Neem vooral contact op met de backlinkers die linken naar verouderde content. Niemand wil zijn bezoekers doorverwijzen naar bronnen die niet actueel meer is!

Tot slot

De Skyscraper techniek is een legitieme linkbuilding tactiek die wel degelijk resultaten kan opleveren. Maar alleen als jouw content echt beter is, je je mails naar backlinkers goed formuleert, en genoeg mensen weet te bereiken. Het is lastig te voorspellen hoeveel backlinks het je zal opleveren, maar het is zeker de moeite waard om te proberen!

 

Lees ook: 25 tips om goede backlinks naar je WordPress site te krijgen

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.