10 redenen waarom je WordPress webshop slecht loopt (deel 2)

webshop slecht loopt

Gisteren gaven we 10 mogelijke redenen waarom een WordPress website slecht zou kunnen lopen. Vandaag voegen we daar nog 5 redenen aan toe!

Redenen waarom je WordPress webshop slecht loopt

#6. Je maakt valse beloftes

Dit spreekt voor zich. Als je valse beloftes doet met betrekking tot je producten of je dienstverlening, dan verlies je geheid klanten. Ook het aantal nieuwe klanten dat een bestelling plaatst zal teruglopen; online shoppers hechten namelijk veel waarde aan recensies. Als zij negatieve recensies tegenkomen van de mensen die bij je besteld hebben en niet tevreden waren, zullen ze geneigd zijn om dan maar bij je concurrentie te bestellen. Maak je gebruik van dropshipping? Vraag dan je leverancier om samples van de producten of bestel gewoon een aantal producten voor jezelf. Alleen dan weet je zeker dat je de kwaliteit kunt leveren die je jouw klanten belooft.

Hosting en Webhosting bij Combell

#7. Je website is niet mobielvriendelijk

Je kunt het je tegenwoordig echt niet meer veroorloven om een website te hebben die niet responsive is (lees hier alles over de verschillen tussen responsive, adaptive en separate webdesign). Het aantal online shoppers dat via hun mobiel of tablet winkelt, neemt nog altijd toe. Zorg dus dat het bestelproces op de mobiele versie van je website net zo soepel verloopt als op de desktop versie. Als mensen vastlopen op de mobiele site, gaan ze het echt niet nog eens proberen op de desktop versie; ze zullen ze je webshop wegklikken en bij je concurrent bestellen.

#8. Je verstrekt onvoldoende informatie

Als je webshop slecht loopt dan kan dat ook veroorzaakt worden door een gebrek aan informatie over de producten. Voordat iemand tot bestellen overgaat, wil diegene alles over het product weten. Dat betekent dat je veel aandacht moet besteden aan de productfoto’s (daar komen we zo op terug), de productomschrijvingen en de specificaties. Het kan ook de moeite waard zijn om de foto’s en tekstuele informatie aan te vullen met video’s, blogartikelen en how-to-use tutorials.

#9. Je productfoto’s zijn van slechte kwaliteit

Als mensen online shoppen, kunnen ze het product niet ‘in het echt’ bekijken of aanraken. Maar ze willen wel weten wat ze in huis halen! Zorg dus dat je van elk product meerdere foto’s hebt. Maak foto’s van de voorkant, de achterkant, van links en van rechts. En indien van toepassing, foto’s van het product in de verpakking én uit de verpakking. Zorg dat de foto’s van een goede kwaliteit zijn en dat erop ingezoomd kan worden zonder dat ze pixelig worden. Te kleine, wazige foto’s in een lage resolutie geven de indruk dat je iets te verbergen hebt – of simpelweg niet professioneel bent!

#10. Je besteedt te weinig aandacht aan bestaande klanten

Veel webshops focussen zich volledig op het aantrekken van nieuwe klanten. Maar het behouden van je bestaande klanten is minstens zo belangrijk! Niet alleen met het oog op het krijgen van goede recensies, maar ook omdat je wilt dat mensen die iets besteld hebben bij je terug blijven komen. Dit kun je realiseren door een goede service te bieden, maar ook door bestaande klanten tegemoet te komen met kortingen en unieke aanbiedingen.

Tot slot

Als je WordPress webshop slecht loopt, dan komt dat vaak niet door de producten die je verkoopt maar door de manier waarop je je webshop runt. En vergeet niet: als je webshop eenmaal staat is het niet een kwestie van achterover leunen en wachten tot de bestellingen binnenstromen. Je moet blijven werken aan het aantrekken van zowel bestaande als nieuwe klanten en het verlenen van de best mogelijke service.

Geef een reactie