Google’s reCAPTCHA v3 belooft een probleemloze gebruikerservaring

recaptcha v3

Vorige introduceerde Google reCAPTCHA v3. Oudere versies van de API mochten dan bots tegenhouden, ze haalden zich ook de frustraties van internetgebruikers op de hals. Gebruikers werden geregeld ontriefd met verwrongen tekst-uitdagingen, verkeersbord puzzels, klikopdrachten en andere handelen om hun menselijkheid te bewijzen. Maar deze versie belooft een nieuwe “probleemloze gebruikerservaring” te bieden.

Over reCAPTCHA v3

reCAPTCHA v3 biedt een significante verbetering door bots op de achtergrond te detecteren en een score terug te sturen die de admin vertelt of het om verdachte interactie gaat. Het webverkeer wordt beoordeeld met de zogeheten Adaptive Risk Analysis Engine, in plaats van menselijke gebruikers te dwingen interactieve opdrachten uit te voeren. De score kan op drie verschillende manieren gebruikt worden:

  • Een drempel instellen die bepaalt wanneer een gebruiker door mag of wanneer er verdere verificatie nodig is, zoals dubbele authenticatie of telefonische verificatie.
  • De score combineren met je eigen signalen waar reCAPTCHA geen toegang tot heeft, zoals gebruikersprofielen en transactie geschiedenis.
  • De reCAPTCHA score gebruiken als een van de signalen om je machine learning model te trainen om misbruik tegen te gaan.

v3 geeft website eigenaren meer mogelijkheden om de drempels en acties voor verschillende soorten webverkeer aan te passen.

In de onderstaande video wordt uitgelegd hoe het werkt.

Je kunt je webverkeer bekijken in de reCAPTCHA admin console. Hier wordt ook een lijst van al je websites weergegeven, en welke versie van de API deze gebruiken. Daarnaast is er een formulier te vinden om nieuwe websites te registeren:

recaptcha v3

reCAPTCHA v3 voor WordPress

Er zijn talloze standalone WordPress plugins en contactformulieren die op een of andere manier gebruik maken van reCAPTCHA. WordPress websites die reeds zijn ingesteld om v2 of de Invisible CAPTCHA te gebruiken, zullen niet automatisch updaten naar v3. Om reCAPTCHA v3 op je WordPress site te integreren moet je namelijk een ander implementatie proces doorlopen.

WordPress plugin ontwikkelaars die reCAPTCHA aanbieden moeten kiezen of ze hun bestaande plugins willen updaten om reCAPTCHA v3 te gebruiken, of een v3 optie willen aanbieden in een nieuwe plugin.

 

Lees ook: Zal Kunstmatige Intelligentie de WordPress Captcha achterhaald maken?

4 reacties op “Google’s reCAPTCHA v3 belooft een probleemloze gebruikerservaring”

  1. Alfons schreef:

    Inderdaad in de rechterhoek het logo. Wanneer je een Onepage site bouwt staat het logo ook in de frontpage in de linker onderhoek. Een maand verder lijkt het probleem nog niet opgelost.

  2. Hans schreef:

    Hoi Ilja,
    Ben het met je vraag eens. Ik stoor mij nu ook aan het label in de rechter onderhoek.
    Kies je voor een niet zichtbare recaptcha, krijg je deze vorm van spam op je website.
    Als iemand weet hoe je dit symbool kan laten verdwijnen zonder recaptcha uit te zetten dan hoor ik het graag.

  3. Ilja schreef:

    Ook een idee hoe je het label van reCaptcha v3 onzichtbaar maakt? Ik gebruik contactform7 in combinatie met reCaptcha v3 maar nu zie je net als op de website van contatform7 zelf zo’n raar label in de rechter onderhoek.

Geef een reactie