Wat je moet weten over push notificaties

push notificaties

Steeds meer websites en mobiele applicaties maken gebruik van push notificaties. In dit artikel bespreken we wat dit precies inhoudt, wat de voordelen ervan zijn, en of deze functionaliteit geschikt is om toe te passen op jouw WordPress website.

Wat zijn push notificaties?

We maken onderscheid tussen twee soorten push notificaties, namelijk die voor web en die voor mobiel.

Hosting en Webhosting bij Combell
  • Web push notificaties: Wanneer je een website bezoekt die web push notificaties verstuurt zal je browser vragen of je notificaties wil toestaan. Websites moeten gebruikers expliciet om toestemming vragen voor dit soort notificaties. Dus pas als je dit toestaat, dan ontvang je die notificaties ook daadwerkelijk. Als je je browser niet open hebt wanneer er een notificatie wordt verzonden, wordt deze opgeslagen tot de volgende keer dat je je browser opent.
  • Mobiele push notificaties: Deze werken ongeveer hetzelfde als web notificaties. Het zijn doorgaans simpele alerts die je informeren over de laatste berichten op het betreffende platform. Mobiele notificaties worden vaak gebruikt in apps om gebruikers te informeren over nieuws, updates of speciale aanbiedingen. Bij mobiele notificaties hoeft je als gebruiker niet expliciet toestemming te geven, maar je kunt bij veel apps wel instellen waar je wel en niet notificaties voor wil ontvangen. Voorbeelden van populaire mobiele apps die gebruik maken mobiele notificaties zijn bijvoorbeeld Facebook en Thuisbezorgd.

Zijn push notificaties geschikt voor mijn WordPress site?

Het versturen van push notificaties is een manier om je meest loyale bezoekers up-to-date te houden. Maar als je al regelmatig nieuwsbrieven verstuurd en gebruik maakt van sociale media, heb je dan ook nog push notificaties nodig? Wel, dat hangt ervan af. Push berichten worden vaak gebruikt om vast bezoekers aan te moedigen terug te komen naar de site. Het is een effectieve manier om gebruikers te informeren over nieuwe content, met name als het gaat om tijdgevoelige content. Er zijn verschillende soorten sites die van push berichten kunnen profiteren. Hierbij kun je denken aan:

  • Blogs die zeer regelmatig nuttige content publiceren
  • Sites die regelmatig tijdgevoelige informatie publiceren
  • Nieuwswebsites die brekend nieuws publiceren

Worden ze op de verkeerde manier gebruikt (bijvoorbeeld om affiliate aanbiedingen of advertenties te tonen), dan kunnen ze echter een averechts effect hebben.

De voordelen van push notificaties 

Push berichten kun je vergelijken met een mailing lijst. Als mensen hun e-mailadres hebben opgegeven, hebben ze in feite al interesse getoond in je onderneming of niche. Je wil met deze mensen in contact blijven en ze aanmoedigen op je site terug te komen. Maar om je publiek via e-mail te bereiken, moet je hen eerst zover krijgen om je e-mail te openen. Push notificaties daarentegen, zijn direct zichtbaar op de computer of smartphone van de gebruiker. Omdat de gebruiker de notificaties niet hoeft te openen, kun je je publiek op een heel directe manier betrekken. Dit is ideaal omdat je nieuwe blogberichten onmiddellijk kunt promoten. Maar je kunt dit soort notificaties ook voor andere doeleinden gebruiken. Als je een webshop runt, zou je ze kunnen gebruiken om nieuwe producten of kortlopende aanbiedingen te promoten.

Push notificaties voor je WordPress website

Ben je ervan overtuigd dat push notificaties een toegevoegde waarde hebben voor jouw WordPress website, dan is het zeker de moeite waard om de functie uit te proberen en te bekijken wat je bezoekers ervan vinden. Het mooie van WordPress is dat het integreren van nieuwe functionaliteiten super eenvoudig is. En ja, ook voor push notificaties zijn volop plugins te vinden! Morgen belichten we 5 van de beste WordPress push notificatie plugins.

 

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie