Professioneel WordPress onderhoud: de kosten waard?

Professioneel WordPress onderhoud: de kosten waard?

Ik word regelmatig gevraagd om WordPress websites te (her)bouwen, ze van content te voorzien, blogposts te schrijven of ze beter vindbaar te maken. Dat doe ik voor fysiotherapeuten, dierosteopaten, historici, advocaten, uitgevers, specialisten op het gebied van explosievenopsporing uit de Tweede Wereldoorlog… heel verschillende mensen dus. Toch hebben ze allemaal twee dingen gemeen: ze zijn geen van allen echt technisch, en ze hebben geen van allen tijd om zich bezig te houden met WordPress onderhoud. Maar dat WordPress onderhoud moet natuurlijk wel gebeuren… Is het afsluiten van een abonnement voor professioneel WordPress onderhoud de kosten waard?

Professioneel WordPress onderhoud – is het echt nodig?

De opdrachtgever die mij recentelijk benaderde, was ten einde raad: ze had een professionele website laten maken (zonder CMS) en daar een behoorlijk bedrag voor neergeteld. Maar als er twee woordjes aangepast moesten worden, duurde het eerst drie weken voordat de webbouwer in kwestie antwoord gaf, en nog eens twee weken voordat de betreffende woordjes waren aangepast. Vervolgens kwam er een factuur die totaal niet in verhouding stond met de verrichtte werkzaamheden. Of ik misschien iets voor haar kon betekenen.

De reden dat ik websites in WordPress bouw is omdat ik in de laatste tien jaar merk dat er steeds meer behoefte is om zelf dingen aan te kunnen passen.

Ik heb de bestaande website van de opdrachtgever toen opnieuw gebouwd in WordPress. Ik had het al helemaal bedacht: “Na oplevering krijgt ze een spoedcursusje WordPress van mij, zodat ze haar weg kan vinden op het Dashboard en weet hoe ze zelf haar content kan aanpassen. Mijn doel is niet om meer geld aan haar te verdienen; mijn doel is om te zorgen dat ze mij niet meer nodig heeft.”

Een mooi streven, maar we mogen als WordPress developers niet vergeten dat ‘zelf content kunnen aanpassen’ slechts het topje van de ijsberg is. Een WordPress site vereist onderhoud. En dat betekent meer dan alleen een WordPress onderhoudsplugin installeren. Je moet backups maken. Je moet de WordPress core, het thema en de plugins updaten. Je moet soms dingen veranderen om te kunnen blijven voldoen aan de AVG. Je moet veiligheidsmaatregelen nemen. Je moet weten hoe je een website kunt herstellen als er iets misgaat.

Als WordPress niet je core business is

Uiteindelijk besefte ik dat mijn opdrachtgever helemaal niet van plan was om mij ‘te laten gaan’. Ja, ze wilde zelf content kunnen updaten. Maar ze wilde mij wel graag achter de hand houden voor als ze vragen had. En voor “als er technische dingen zijn”.

WordPress is voor mijn opdrachtgevers niets meer dan ‘a means to an end’ – zij willen gewoon een professioneel uitziende website waar ze zelf de content kunnen aanpassen. Sommige opdrachtgevers vinden het al heel wat als ze (na een uitgebreide uitleg) eenmaal hun eerste blogpost hebben gepubliceerd. Sommigen vinden al snel hun weg op het Dashboard, anderen moeten er echt tijd voor maken en hebben volledige concentratie nodig als ze iets willen publiceren.

WordPress is niet de core business van mijn opdrachtgevers. Hoe makkelijk ik het ze ook maak om zelf blogposts te publiceren, hun statistieken te bekijken of hun openingstijden aan te passen, ik mag niet van hen verwachten dat ze ook het standaard WordPress onderhoud op zich nemen. Dat gaat hun pet te boven. En ze willen zich daar helemaal niet mee bezighouden.

Dus wat adviseer je je opdrachtgevers?

Ten eerste is het belangrijk dat je je opdrachtgevers informeert over het belang van WordPress onderhoud. Leg uit wat erbij komt kijken en waarom het zo belangrijk is om alles up-to-date te houden. Waarom die backups zo belangrijk zijn. Wat er kan gebeuren als je geen backup maakt voor het updaten van je plugins. Je kunt aanbieden om het onderhoud uit handen te nemen. Daarvoor kun je het beste een onderhoudscontractje voor professioneel WordPress onderhoud opstellen. Wil je je niet bezighouden met het onderhoud van WordPress sites, verwijs je opdrachtgevers dan door naar een partij die dit wel wil (WP Handleiding biedt bijvoorbeeld het Website Update Abonnement). Je opdrachtgever wil gewoon een professionele, goed werkende website waar ze zelf content kunnen updaten. Maar ze willen ook iemand achter de hand die al die technische dingen voor ze regelt. Professioneel WordPress onderhoud is ontzorgen. En dat is die paar euro per maand dubbel en dwars waard.

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.