Prijslijst online zetten: een goed idee?

Prijslijst

Is een prijslijst van de te leveren goederen of diensten online zetten een goed plan? Wij Hollanders vragen graag ‘hoeveel kost dat?’ , maar we zijn niet al te happig om zelf met een prijslijst op de proppen te komen. We zetten een aantal voors en tegens naast elkaar.

De prijslijst levert klanten op

Zo, de stelling dat een prijslijst publiceren zeker klanten oplevert, maakt verdere uitleg overbodig.
Dit zit namelijk zo (en nu dan toch die verdere uitleg).
Een duik in de wereld van de salesmanagers, leert dat de meest gestelde vraag van klanten is ‘hoeveel het kost’. We gaan nu niet de kant op van websites zoals die met het bolle blauwe mannetje. Zij leven van e-commerce en publicatie van de prijslijst is hun halsslagader. Nee, we richten ons op het kleinere werk en daarbij doen de tarieven iets wat de prijslijsten van grote bedrijven niet kunnen.
Het bekendmaken van de tarieven die worden gehanteerd, geeft namelijk een stuk openheid waar de lezer (en potentiële klant) iets aan heeft. Het schept vertrouwen.

Redenen voor geen prijslijst

Ondanks de goodwill die van openheid uitgaat, zijn er genoeg redenen geen prijzen op de website te vermelden. Dit zijn er enkele:

1. Een prijslijst schrikt af
De gedachte dat prijzen lezers afschrikken, is vlot tegen de gedachte te zetten dat geen prijzen lezers het ergste doet vermoeden. Hoe je het ook went of keert, als de prijslijst wordt aangeklikt, heeft men in principe al beet. Duidelijkheid geven van hoeveel waarvoor moet worden betaald, is troef. De beste klanten zijn blijvende klanten. Achteraf meer laten betalen dan gepland, zorgt voor het klapperen van de achterdeur. Weg zijn de eenmalige klanten en weg is de daaraan bestede tijd.

2. Een prijslijst geeft informatie aan concurrenten
Dat klopt. Informatie over prijzen is doorgaan vrij makkelijk te achterhalen. Vraag bijvoorbeeld aan Google ‘uurtarief SEO specialist’ en er verschijnen ‘Ongeveer 6.320 resultaten (0,39 seconden)’.
Prijslijst-SEO-Specialist

Haal de bezem door je teksten en stijg op de inkomensladder.

3. Op maatwerk is geen vaste prijs te zetten
Elke opdracht varieert en daardoor varieert elke prijs. Klopt ook, maar dit is goed te ondervangen door vermelding van wat wel aan prijzen vaststaat. Bijvoorbeeld die van de grondstoffen die voor het product gebruikt worden of die van een uur arbeid.
Een voorbeeld van een rekening uit het verleden doet het ook goed. Duidelijk is dan dat deze (oude) prijs niet meer opgaat, maar de lezer krijgt wel een goede indruk.
Bovendien scheelt vermelding van de vaste lasten later een hoop tijd. Niet alles hoeft meer apart toegelicht te worden.

4. Prijzen aangeven gebeurt in een persoonlijk gesprek
Het heeft inderdaad een minder goede invloed op het verdere onderhoud met de potentiële klant als via de prijslijst alles al volledig bekend is. Er moet voldoende ruimte voor onderhandelen overblijven. Dit wordt bereikt door enkele vorige punten samen uit te spelen: niet alles staat in de prijslijst, maar net voldoende om het vertrouwen van de lezer te wekken en hem/haar geïnteresseerd te maken.

Lezers willen een prijslijst

Weergave van een portfolio doet het goed.
Nu staat hier veelal geen prijs bij, maar het moet lezers nieuwsgierig maken naar hoeveel het kost. Oftewel, men laat zien hoe goed het product is en naast de pure bewondering hiervoor (hum hum) moet dit de vraag oproepen voor welk bedrag dit wel niet mogelijk is.

Tijd voor empathie.
Inleving in de lezer en deze vasthouden is de boodschap. Dit lukt door precies dát te geven wat diegene wil, maar dan niet volledig: er moet iets te wensen overblijven.Prijslijst-beet
Dit kan ‘sec’ door een prijslijst, en dit kan ook door een offertepagina.
De vraag die men zich moet stellen, is of alleen die offertepagina de lezer voldoende ‘triggert’ toe te happen. Hij/zij moet daar doorgaans nog werk voor verzetten namelijk: iets invullen. Een afgemeten prijslijst kan net dat stukje aas zijn dat uiterst aantrekkelijk voor de neus van de lezer bungelt.

Geef een reactie