Ontwikkel je internationale WordPress websites? Dan heb je dit nodig!

Ontwikkel je internationale WordPress websites? Dan heb je dit nodig!

Wanneer je internationale WordPress websites gaat ontwikkelen of ontwikkelt, zijn er een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden. Voor we verder ingaan op welke zaken dat precies zijn, willen we eerst even het verschil aankaarten tussen meertalige (‘multilingual’) en multiregionale (‘multi-regional’) websites. Een meertalige website is een website die content in meer dan één taal aanbiedt. Een voorbeeld hiervan is een Canadese onderneming die zowel een Engelstalige als een Franstalige versie van de content aanbiedt. Een multiregionale website is een website die zich expliciet op gebruikers in verschillende landen richt. Sommige websites zijn zowel meertalig als multiregionaal. Om een voorbeeld te geven: een website kan verschillende versies hebben voor de Verenigde Staten en voor Canada en zowel Engelstalige als Franstalige versies van de Canadese content.

Een WordPress website uitbreiden voor meerdere landen en/of talen kan een behoorlijke uitdaging zijn. Je moet meerdere versies van je website creëren, wat betekent dat eventuele bugjes ook makkelijk gedupliceerd kunnen worden. Het is dus van essentieel belang dat je de oorspronkelijke versie van je WordPress website zo grondig mogelijk test voor je een tweede versie in een andere taal bouwt.

Laten we nu eens kijken naar wat je allemaal nodig hebt als je internationale WordPress websites wilt ontwikkelen…

#1. Content in de juiste taal

Als je wil dat je WordPress website in een bepaald land wordt gevonden, is het belangrijk om te zorgen dat je content ook in de taal van dat land beschikbaar is. Dat heeft niet alleen te maken met de vindbaarheid van je website, maar ook met het feit dat mensen doorgaans meer openstaan voor een website als de content in hun eigen taal is. Dat geeft bijvoorbeeld meer vertrouwen.

Als je content wilt vertalen, is er één ding dat je absoluut moet vermijden: Google Translate. Of welke automatische vertaaltool dan ook. Dergelijke tools zijn prima om eens een woordje op te zoeken, maar allesbehalve geschikt voor het vertalen van complete teksten. En je moet natuurlijk wel kwalitatief hoogwaardige content bieden, nietwaar? Het is beter om de content eerst in het Nederlands schrijven en vervolgens door een erkend vertaalbureau of een professionele freelance vertaler te laten vertalen. Je kunt dan het beste kiezen voor een vertaalbureau dat gespecialiseerd is in websites vertalen. Daarnaast zijn er ook hulpmiddelen die zorgen dat je WordPress website vertalen overzichtelijk blijft en het importeren van vertalingen vergemakkelijken.

#2. Kennis van de populairste zoekmachines in het land

We weten allemaal welke zoekmachine in Nederland het meest wordt gebruikt: Google! Met een marktaandeel van maar liefst 96% kunnen we andere zoekmachines hier zonder problemen buiten beschouwing laten, maar Google is niet in elk land de grootste. Sterker nog in China is Google geblokkeerd. Daar is Baidu de grootste zoekmachine. In Hong Kong ligt het weer anders; daar is Google de belangrijkste zoekmachine voor de Engelstalige bevolking en Yahoo voor de Chinees sprekende mensen. Het is dus belangrijk dat je goed onderzoekt welke zoekmachines er worden gebruikt in het land waar je wil dat je website gevonden wordt. En dit brengt ons bij het volgende punt…

#3. Een internationale SEO-strategie

Een internationale WordPress website vraagt natuurlijk ook om een internationale SEO-strategie.

Als je in een ander land of in een andere taal gevonden wilt worden, is het noodzakelijk dat je de ‘hreflang’ goed instelt. Dit HTML meta element vertelt namelijk aan de zoekmachines in welk land en in welke taal je webpagina’s gevonden moeten worden. Hreflang ziet er in de code uit als:

rel=”alternate” hreflang=”x”

De “x” kun je dan vervangen door zowel het land als de taal. Zou je je bijvoorbeeld richten op Franstalige gebruikers in Canada, dan zou het eruit komen te zien als:

rel=”alternate” hreflang=”fr-CA”

Daarnaast moet je natuurlijk ook weten welke keywords je moet gebruiken in je content. Keywords die je op de Nederlandstalige versie van je WordPress website gebruikt zijn doorgaans niet van toepassing op de versies die op andere landen en talen zijn gericht! Een goede manier om de juiste keywords te vinden is door gebruik te maken van Google’s Global Market Finder. Je selecteert simpelweg je locatie, taal en voert daarna een Nederlands keyword in. Als je vervolgens op ‘Find opportunity’ klikt, krijg je allemaal suggesties en zoekvolumes voor andere landen te zien.

Een andere handige tool voor het ontwikkelen van internationale WordPress websites is Google’s Consumer Barometer. Deze tool geeft inzicht in de manier waarop in andere landen gebruik wordt gemaakt van zoekmachines.

#4. Relevante domeinnaam-extensies

Stel, je gaat een WordPress website ontwikkelen in vijf verschillende talen. Natuurlijk is het beheren van één website een stuk eenvoudiger dan het beheren van vijf websites. Toch is het van essentieel belang dat je voor elk land de juiste domeinnaam-extensie hebt. Dus voor een Franse website www.jedomeinnaam.fr. Dit kost wellicht meer tijd en geld, maar het werkt voor internationale SEO-doeleinden veel beter dan bijvoorbeeld www.jedomeinaam.com/fr of fr.jedomeinnaam.com.

Nog een belangrijk punt met betrekking tot domeinnaam-extensies: als je dezelfde content aan dezelfde gebruikers aanbiedt, maar meerdere URLs gebruikt (bijvoorbeeld jedomeinnaam.fr en jedomeinnaam.com/fr/ om Franstalige content aan gebruikers in Frankrijk aan te bieden), moet je zorgen dat zoekmachines dit niet als duplicate content zien. Je moet dan één versie kiezen en de zoekmachines middels een redirect naar de website verwijzen die geïndexeerd moet worden, of gebruik maken van het rel=canonical link element.

#5. Goede lokale hosting of een CDN

Hosting is een belangrijk aspect als het aankomt op internationale WordPress websites. Google zal een Franse website die een IP-adres in Nederland heeft eerder benadelen, dus het verkrijgen van een IP-adres in Frankrijk is in dat geval de moeite waard. Een andere optie is gebruik maken van een Content Delivery Network (CDN). Dit zorgt tevens voor kortere laadtijden en dus een gebruiksvriendelijkere website.

#6. De juiste sociale netwerken

Het gebruiken van sociale netwerken is tegenwoordig van essentieel belang voor het succes van je WordPress website. Maar ook hierbij geldt dat je rekening moet houden met de verschillen per land. De Nederlandse website heb je waarschijnlijk aan Facebook gekoppeld, aangezien dat hier één van de meest populaire sociale netwerken is. Maar in Rusland wordt bijvoorbeeld weer veel meer gebruik gemaakt van Vkontakte. In China, waar Facebook, Twitter en Instagram in veel gebieden zijn geblokkeerd, is QZone het meest gebruikte sociale netwerk. Waar je ook aan moet denken is dat zoekmachines allemaal met verschillende algoritmes werken. Zoals gezegd is Baidu de grootste zoekmachine in China. Baidu pikt een ‘social signal’ op dat gebaseerd is op tijd, relevantie en relatie aan de zoekopdracht. Dat werkt dus weer anders dan hoe Google hier in Nederland met ‘social signals’ omgaat.

Tot slot

Zoals je ziet komt er nog heel wat kijken bij het ontwikkelen van internationale WordPress websites. Het is dus niet een kwestie van simpelweg je content in Google Translate gooien en een leuk knopje met een vlaggetje toevoegen voor een andere taal. Als je de tijd en de moeite neemt om de bovenstaande zaken in acht te nemen, ben je goed op weg om van je internationale WordPress websites een succes te maken!

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.