9 onmisbare features voor je mobiele WordPress site

mobiele wordpress site

Bij het bouwen van je mobiele WordPress site probeer je natuurlijk de laadtijd zo kort mogelijk te houden en de gebruikerservaring zo goed mogelijk te maken. Dat is goed, maar vergeet niet wat je mobiele bezoekers zelf van je verwachten. In dit artikel bespreken we 9 features die bezoekers echt op je mobiele WordPress site willen zien.

Click-to-call en click-to-sms knoppen

Dit zouden wel eens de meest belangrijke elementen van een mobiele WordPress site kunnen zijn. Zeker voor kleine bedrijven; deze features bieden volop conversie mogelijkheden. Waarom? Omdat dit soort knoppen je bezoekers in staat stellen om heel gemakkelijk contact op te nemen. Smartphone gebruikers hoeven alleen maar op de click-to-call knop op de mobiele website te drukken en ze worden automatisch doorgeschakeld naar je klantenservice. Zorg in elk geval voor click-to-call en click-to-sms knoppen op de homepagina en de contactpagina. In dit blogartikel wordt uitgebreid beschreven hoe je dit soort knoppen aan je WordPress site kunt toevoegen.

Hosting en Webhosting bij Combell

Contactformulieren

Dankzij deze feature zijn potentiele klanten in staat om op een laagdrempelige manier vragen te stellen over een specifiek product of een bepaalde dienst. Perfect om leads te krijgen! Vergeet niet, dit is je mobiele WordPress site, dus je kunt zulke formulieren niet te lang maken. Concentreer je op de belangrijkste informatie. Bij langere formulieren moeten gebruikers scrollen, en dat is onhandig. Een goede manier om contactformulieren toe te voegen is bijvoorbeeld met behulp van Google Forms.

Mobiele kaart met routebeschrijving

Het doel van deze feature ligt voor de hand. Onderzoek van Google heeft uitgewezen dat consumenten lokaal-georiënteerd zijn; het merendeel van de zoekopdrachten via mobiel is gericht op lokale resultaten. En mobiele gebruikers handelen snel: maar liefst 50% van de consumenten bezoekt een winkel binnen een dag na hun mobiele zoekopdracht. Een mobiele kaart met een routebeschrijving is dus voor ondernemingen die een fysieke vestiging hebben geen overbodige luxe.

Gemakkelijke navigatie

Je navigatie is net zo belangrijk als de laadtijd van je mobiele website. Gebruikers moeten de belangrijkste acties vanaf de hoofdpagina kunnen uitvoeren. In de meeste gevallen bestaat de navigatie van een mobiele WordPress site uit een verticale lijst met tekstknoppen, of de zogeheten grid navigatie met iconen die groot en duidelijk genoeg zijn om te herkennen. Ook een goede tip op de navigatie te vergemakkelijken is een “terug” knop onder- en bovenaan de pagina’s zetten. Dit is echt heel fijn voor smartphone gebruikers. Een vrij vanzelfsprekend maar vaak genegeerd element: het logo van je bedrijf in de header moet terug linken naar de hoofdpagina. Zo kunnen gebruikers vanaf elke subpagina hun weg weer terug vinden.

Grote vinger-vriendelijke knoppen

Bij het ontwerpen van je mobiele WordPress site moet je niet vergeten dat je gebruikers met hun vingers navigeren. Wat grotere knoppen zijn dus een uitstekend idee. MIT Touch Lab heeft aangetoond dat de breedte van de wijsvinger van de meeste volwassenen tussen de 1.6 tot 2 centimeter ligt; ongeveer 45 – 57 pixels.

Video content 

Niet alle gebruikers vinden het fijn om tekst te lezen op hun smartphone. Ongeveer 41% van de smartphone gebruikers bekijkt in plaats daarvan liever een video. Je zou dus ook kunnen overwegen om bepaalde tekstuele content (zoals gebruiksinformatie over een bepaald product) op je mobiele WordPress site te vervangen door een korte video. Denk daarbij wel aan dat deze gebruikers niet altijd in de gelegenheid zijn om hun geluid aan te zetten of oordopjes in te doen – een video die ook te begrijpen is zonder geluid (bijvoorbeeld met ondertitels erin) is dan ideaal.

Inklapbare content en foto sliders

Grote hoeveelheden content kun je op je mobiele WordPress site beter vermijden. Als het op tekst en afbeeldingen aankomt, is het een goed idee om gebruik te maken van inklapbare content en accordeon content, die deze elementen op een handige manier weergeeft. Teveel scrollen is iets dat je op een mobiele WordPress site beter kunt vermijden!

Links naar social media profielen

Je social media profielen zijn zeer geschikt voor het presenteren van informatie over je bedrijf en actuele evenementen. Je hoeft dit soort informatie niet allemaal naar je mobiele website te kopiëren – in plaats daarvan kun je ook wat knoppen toevoegen die naar je sociale media profielen linken. Vergeet daarbij ook niet de Facebook Like knop en de g+ knop – dit is in feite gratis adverteren voor je bedrijf, dus waarom zou je er geen gebruik van maken?

Link van de mobiele WordPress site naar de desktop site

Omdat dedicated mobiele websites slechts beperkte actie-georiënteerde content weergeven, moet je je gebruikers altijd een link bieden naar de uitgebreide versie van je website. Ook als die alleen voor desktop gebruik is gebouwd.

Tot slot

Een mobiele WordPress site is geen hippe trend, maar pure noodzaak. Vergeet niet dat er tegenwoordig meer mensen internetten via smartphones en tablets dan via desktop computers. In hun basisbehoeften voorzien is dan ook geen overbodige luxe!

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie