Off-site SEO: 10 tips voor WordPress

Off-site SEO: 10 tips voor WordPress

Vorige week bespraken we al een aantal on-site SEO tips voor WordPress. Maar effectieve off-site SEO (linkbuilding) is net zo belangrijk. Er zijn veel factoren die meespelen bij het bepalen van je positie in zoekmachines, maar de meeste SEO experts zijn het er wel over eens dat het verkrijgen van kwaliteitslinks naar je website het belangrijkste is. De onderstaande off-site SEO tips voor WordPress moeten je wel een eindje op weg helpen!

Off-site SEO tips

#1. Zorg voor links vanaf revelante sites. De connectie moet logisch zijn, anders heb je er niets aan.

#2. De ankertekst van een link is de klikbare tekst, de URL is het adres waar je heen gaat als je op de link klikt. Deze hoeven niet identiek te zijn! Varieer met zoektermen als ankerteksten – veel links met precies dezelfde ankertekst is onnatuurlijk. Focus op tekst die leidt tot doorklikken, niet op het zoveel mogelijk gebruiken van een specifieke zoekterm.

#3. Doe geen moeite om links vanaf kwalitatief slechte websites te krijgen – het is tijdverspilling. Een link naar je website plaatsen op forums en in reacties op andere websites heeft ook weinig zin; doe dit alleen als je daadwerkelijk iets aan de conversatie toevoegt.

#4. Verspil geen geld aan betaalde links. Als Google ontdekt dat je betaalde links gebruikt, zou je je positie kunnen verkiezen of zelfs op de zwarte lijst komen te staan – iets dat vaak resulteert in een verlies van webverkeer. Denk je dat dit jou niet overkomt? Zelfs grote bedrijven hebben de prijs moeten betalen door links te kopen.

#5. Maak zoveel mogelijk gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter. Hoe vaker je links worden gedeeld, hoe beter. Als je aandacht besteed aan het opbouwen van je netwerk en consistent kwalitatief hoogwaardige, relevante content plaatst, krijg je een sneeuwbal effect waar je heel veel profijt van zult hebben.

#6. Als je onderneming ook een fysieke vestiging heeft, maak dan gebruik van lokale SEO strategieën om beter te scoren op locatie-specifieke zoektermen. Hier kun je daar meer over lezen.

#7. Analyseer je eigen website. Als je in Google intypt: “link:voorbeeld.com” (zonder de aanhalingstekens en met je eigen domein, krijg je een lijstje met de websites die naar de jouwe linken.

#8. Doe een concurrentie analyse. Bekijk wat voor links en ankerteksten je concurrenten gebruiken, en wie weet ontdek je wel nieuwe linkbuilding mogelijkheden. Bekijk op welke zoektermen ze zich richten en hoe ze daarmee scoren.

#9. Zorg dat je website door alle grote zoekmachines wordt geïndexeerd. En verzeker jezelf ervan dat ook echt alle pagina’s geïndexeerd worden: als je in Google intypt “site:voorbeeld.com” (zonder de aanhalingstekens en met je eigen domein) krijg je een lijst en telling van de pagina’s van je site die Google indexeert. Als het aantal geïndexeerde pagina’s aanzienlijk minder is dan de pagina’s die je hebt, dan moet je je website technisch even nalopen. Hiervoor kun je Google Webmaster Tools gebruiken.

#10. Gebruik de Off Page SEO plugin voor WordPress om op een gemakkelijke manier je ranking te monitoren, je backlinks te tracken en data van Google Webmaster Tools te analyseren.

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.