De nieuwe PageSpeed Insights: een perfecte 100 is nu voor iedereen haalbaar

nieuwe PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights heeft recentelijk een update gekregen. En een perfecte score van 100 behalen is nu een stuk makkelijker. Dat is goed nieuws voor internetbureaus en freelancers die snelheidsoptimalisatie en SEO aanbieden. Want dat scoresysteem uitleggen aan je cliënten is altijd een beetje tricky. “Waarom scoort mijn website slechts 76? Dat is toch maar gemiddeld?”

De voordelen van Google’s nieuwe PageSpeed engine

PageSpeed Insights maakt nu gebruik van Lighthouse als zijn analytics engine, alsmede field data van CrUX. Hierdoor kan Google niet alleen de code beoordelen, maar ook prestaties laten meewegen. Dat betekent dat Google je website niet langer beoordeeld op basis van wat je kunt doen om je site te verbeteren; je site wordt nu beoordeeld op basis van hoe hij daadwerkelijk presteert.

Hosting en Webhosting bij Combell

Een flashback naar de oude interface:

[pagespeed-1]

En een blik op de nieuwe interface met Lighthouse:

[pagespeed-2]

De update is ideaal voor OCD speed junkies.

Maar PageSpeed Insights heeft natuurlijk nooit gedraaid om het behalen van een perfecte score, of jou een ego boost geven. Het gaat om het verbeteren van de gebruikerservaring, dat op zijn beurt weer kan zorgen voor meer webverkeer en meer conversie.

Een perfecte score

Haal je website eens door PageSpeed Insights heen. Zit je onder de 100? Dan zijn er een aantal dingen die je jezelf moet afvragen:

Tot slot

Dankzij de nieuwe PageSpeed engine is het nu veel makkelijker om een perfecte score te behalen. Maar dat betekent nog niet dat je website volledig geoptimaliseerd is! Dat is het verschil met de oude PageSpeed Insights: je kunt een score van 100 hebben EN er kunnen nog altijd verbeterpuntjes zijn. Dat betekent dat we anders naar de resultaten van PageSpeed Insights moeten kijken.

In een wereld waar iedereen in principe een perfecte 100 kan behalen, zullen de meeste mensen bij het bereiken van dat doel waarschijnlijk stoppen met het doorvoeren van verbeteringen. Als jij degene bent die doorgaat en er alles aan doet om je bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring te bieden, dan kun je een voorsprong behalen op je concurrenten die alleen streven naar het absolute minimum.

 

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie