Nienke’s website: keyword-mythes ontkracht

keyword gebruik

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Dit spreekwoord kun je tegenwoordig best verbasteren in: Al is je SEO-kennis nog zo snel, Google achterhaalt hem wel. Het algoritme van Google verandert zo snel, dat het nauwelijks nog bij te houden is. Moet je een keyword nog serieus nemen? En heeft een zoekwoorden-analyse nog wel zin?

Laat ik eerlijk blijven: ik ben geen seo-guru. Ik probeer het wel bij te houden in verband met mijn werk als online-tekstschrijver en websiteoptimalisatie. En misschien ligt het aan mij, maar ik word af en toe een beetje moe van alle nieuwsbrieven-schrijvers die melden het Google Seach-ei van Columbus te hebben ontdekt.

Do’s and Don’ts

Tot ik een post tegen kwam van Hubspot. Deze Engelstalige website deelt gratis kennis over ondermeer SEO. Zij zijn natuurlijk niet de enige die dat doen, maar hun ’18 SEO mythes you should leave behind in 2017′, sprak mij wel aan. Eindelijk een samenvatting van alle do’s en don’ts voor wat betreft het gebruik van keywords, meta descriptions enz enz.

keyword gebruik

Ik licht er een paar uit, even specifiek over het gebruik van keywords en wat nu nog wel echt werkt en wat inmiddels achterhaald is of zelfs tegen je kan werken.

Zoekwoorden-analyse

Het is nog steeds belangrijk een zoekwoorden-analyse te doen voor je website om te achterhalen welke zoekwoorden mensen gebruiken om jou (jouw business) te vinden. Als je namelijk woorden gebruikt die helemaal niet op jouw zaak van toepassing zijn, werkt dit tegen je. Investeer dus tijd in een goede zoekwoorden-analyse.

Voorheen was het belangrijk de juiste keywords zo vaak en nuttig mogelijk (met name in de header 1 en header 2) te gebruiken. Nu is dat contra. Google maakt sinds vorig jaar gebruik van Google RankBrain, een zelflerend intelligentiesysteem. Google ‘leest’ de teksten nu veel zorgvuldiger en is in staat onderwerpen die met elkaar te maken hebben aan elkaar te linken en ook synoniemen van woorden onder één onderwerp te hangen.

Stop met keywords proppen

Daar komt ook nog eens bij dat als je nu te vaak en op onlogische plekken keywords in je teksten propt, Google je er zelfs voor afstraft. In plaats van je pagina hoger in de rankings te plaatsen, krijg je nu een ‘penalty’ en kom je zelfs lager in de lijsten.

Met andere woorden: schrijf gewoon goed leesbare teksten met de nodige synoniemen. Of zoals Hubspot het zegt: Het doel moet zijn je lezer te informeren, niet de zoekmachine.

H1, H2, H3, H4

Nog een eyeopener vind ik de ontkrachte mythe van het gebruik van koppen en tussenkoppen (H1, H2, H3 en H4). Voorheen werd het gebruik header-tags als heel belangrijk beschouwd. Inmiddels zijn de zoekmachines slimmer geworden en ‘weten’ zij dat vormgevers koppen en tussenkoppen gebruiken om je pagina netjes op te maken. Wat ook niet heeft geholpen is dat ‘SEO-deskundigen’ het gebruik van H-koppen stuk-gespammed hebben. 

Het maakt dus niets meer uit welke header-tag je gebruikt zolang je maar zo snel mogelijk to the point komt en relevante informatie zo hoog mogelijk plaatst. Weer geldt: bedien je bezoeker optimaal en zorg dat hij of zij zo snel mogelijk te weten komt waarvoor diegene naar jouw site gaat. En vaak bereik je dat door zorgvuldig gekozen keywords te gebruiken. Twee vliegen in één klap 🙂

Na zestien jaar dienstverband bij een krant, vond ik het tijd om mijn kennis (hoe werkt de media) en kunde (schrijfvaardigheden) voor mijzelf in te gaan zetten. Het feit dat ik mijn ervaring kan gebruiken om organisaties en bedrijven zichzelf in de kijker van de klant te spelen, geeft mij elke keer enorm veel voldoening. Daarnaast blijkt het indelen van mijn eigen tijd een gouden greep; ik ben veel productiever geworden!

Geef een reactie