Marketingstrategie is Marathonstrategie

Marketingstrategie

‘Oefening baart kunst’ lijkt een open deur met betrekking tot marketingstrategie. Als men diensten, producten of ideeën wilt slijten, is gedegen voorbereiding nodig. Een vergelijk met het lopen van een marathon dringt zich op: ook dat lukt niet zonder oefening. Vergezocht? Lees deze zes punten die moeten worden meegenomen in de marketingstrategie.

Marketingstrategie voor de weg naar succes

Hardlopen is populair. Ook marketingtechnisch want in Nederland zijn er ongeveer 2,4 miljoen lopers die gezamenlijk een half miljard euro per jaar uitgeven. Het aantal ZZP’ers in Nederland is ongeveer 1 miljoen en het is best interessant als de ene groep kijkt hoe de andere groep het doet. Lopers die zeker een strategie gebruiken, zijn marathonlopers. Goed, we leggen de lat wat hoog en hopelijk schrikt het vergelijk van marketen met marathonlopen geen lezers af.

Een marathon is een hardloopwedstrijd over een afstand van 42,195 km. De lengte is gebaseerd op de route die een boodschapper aflegde om de overwinning in de Eerste Perzische Oorlog te melden en alle onwaarheden hierover zijn terug te vinden op Wikipedia. Maar het is een populaire hardloopwedstrijd en veel mensen trainen zich suf om hun persoonlijk record scherper te stellen.
We kunnen vrij gerust melden dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Want inderdaad, als fanatieke hardloper dacht ik ooit eens mijn grenzen te gaan verleggen, met als gevolg dat ik mijn grenzen heb leren kennen. Naast dat 42,195 km. een heel eind is, spelen bij het trainen andere dingen mee. Geen strak schema kunnen volgens wegens vriendin, familie, werk e.d.: de sociale bijl. Maar ik heb het geprobeerd.

Extra-voordelig-MarketingstrategieOok voor succesvolle marketingstrategie geldt dat het verder dan proberen gaat.
Roepen dat iets te koop is, zal niet genoeg opleveren. Het vraagt de nodige uren aan leren, toepassen, testen, evalueren en herhalen.

Waar het lopen van een marathon niet voor iedereen is weggelegd, is het planmatig in de markt zetten van een product dat wel. De volgende zes punten uit de marathonstrategie zijn prima toepasbaar in de marketingstrategie.

Marketingstrategie in aandachtspunten

Elke morgen voor dag en dauw opstaan om geslaagd marketingplan op te stellen, is niet nodig.
Maar, net als tijdens een marathon, zijn er zaken waar men zich op kan voorbereiden. Goed bedenken wat men onderweg kan tegenkomen, loont de moeite.

  1. Respecteer het parcours

De afstand mag dan 42,195 km. zijn, er is meer. Lezers die ervaring met hardlopen hebben, weten welke factoren meespelen: heuvels, tegenwind, overige lopers.
En inderdaad: de externe factoren meenemen in de marketingstrategie is essentieel. Er moet ruimte zijn voor wat kan gebeuren en er moet flexibiliteit zijn om op onverwachte gebeurtenissen in te spelen. Denk aan wisselende kabinetten en wisselende Amerikaanse presidenten.

  1. Respecteer de tegenstanders

De tv-beelden van marathons zijn bekend. Bij het startschot gaat een massa lopers enthousiast van start met hetzelfde doel voor ogen. Het kan geen kwaad onderweg een natte spons door te geven. Zo kan het in de eigen niche ook geen kwaad kennis door te geven. Gedeelde Tips&Trucs helpen iedereen verder en wie een tip geeft krijgt er vaak eentje terug.

  1. Blijf in de kopgroep

Elke loper kent zijn eigen vermogen. Finishen in een gemiddelde groep en weten dat het minuten sneller had gekund, is niet fijn.
Dit is een SEO-punt bij uitstek: vooroplopen in originaliteit wint het van volgzaamheid. Ook originele content past in succesvolle marketingstrategie. Al eerder zagen we dat Google en Facebook natuurlijk taalgebruik en Native Content belonen.

  1. Ga ervoor

Het parcours, de tegenstanders en het eigen vermogen zijn bekend (de punten 1, 2 en 3).
Een juiste demarrage plaatsen kan veel opleveren. Dennis Kimetto plaatste in 2014 enkele kilometers voor de finish een rake aanval, hij kon niet meer worden ingehaald en het wereldrecord marathon sneuvelde.
Vertaald in marketingstrategie betekent dit dat als de concurrentie druk bezig is met ‘hun ding’, een fraai resultaat kan worden behaald met ‘je eigen ding’. Doordat kennis van de markt aanwezig is (de punten 1, 2 en 3), is gunstig in te spelen op de behoefte. Neem bijvoorbeeld de grote oliemaatschappijen die veel winst maken op de handel in fossiele brandstoffen. Maar het tij keert: die brandstoffen vervuilen en raken uitgeput. Ontwikkeling van duurzame energie is voor hen de nieuwe blik op winst maken.

  1. Kijk over de schouder

De loper die gedemarreerd is, kijkt op strategische punten over de schouder waar de tegenstanders zijn. Net na de bocht kijken, heeft niet veel zin. Net voor de bocht kijken wel omdat dit meer overzicht biedt.
In marketingstrategie is ervoor gaan met je geheel eigen ding geen reden om te negeren wat anderen met hun ding doen. Ervan uitgaand dat concurrenten ook strategie voeren, is een goed overzicht van wat speelt handig en verstandig. Wie kent niet de beelden van marathonlopers die vijf meter voor de finish hun handen omhoog steken en twee meter voor de finish worden ingehaald.

  1. Kom sterk over de finishlijn

Marathonlopers die sterk over de finishlijn komen hebben alle reden tot lachen. Dit in tegenstelling tot de lopers die vlak voor de finish dramatisch instorten. De juichende lopers weten dat – naast gebruik van de hierboven genoemde punten – hun jarenlange voorbereiding klopt. Het heeft heel wat bloed, zweet en tranen gekost, maar het is gelukt.
Zo geeft het ook erg veel voldoening om te zien dat de marketingstrategie klopt. Net zoals lopers hun strategie continu verbeteren om de volgende marathon efficiënter te kunnen lopen, is de eigen marketingstrategie te verbeteren voor het volgende product.

Marketingstrategie in WordPress

Waar zouden we zijn zonder WordPress, ons eigen loopschoeisel.
‘Marketingstrategie’ aan WordPress.org vragen levert slecht twee Duitse plugins op. Vragen we ‘marketing’ dan krijgen we 159 pagina’s, en dat is even andere koek. Geheel bovenaan staat de ons bekende Yoast SEO for everyone.  De tekst naar de afbeelding begint al over hoe we marketingstrategie op onze schaal kunnen toepassen: ‘Verbeter je WordPress SEO: Schrijf betere teksten … door gebruik te maken van de Yoast SEO plugin.’
Want ja, we hebben veel in eigen hand. Het loopvermogen verbeteren, vereist veel eigen inbreng en de juiste schoenen. De eigen website verbeteren, vereist eigen originele inbreng en de juiste mix van thema’s en plugins.

Geef een reactie