Magische content? Gerichte imitatie en de eierwekker!

Magische content

Binnen marketing is – als het goed is – de doelgroep bepaald. Om die doelgroep te pakken te krijgen en/of te behouden is magische content nodig. Magische content staat in dat ene artikel dat lezers ertoe beweegt een tweede artikel te lezen, en misschien zelfs een derde.

Magische content pakt lezers

Om te beginnen is vast te stellen dat doelgroepen niet zomaar 489 artikelen van dezelfde schrijver gaan lezen. De doorsnee leesroute begint bij de kop en wordt gevolgd door de inleiding. Dit is ongeveer het punt waarop lezers beslissen in artikel n° 1 te blijven hangen. Is de lezer gepakt (magische content) dan leest hij/zij mogelijk een tweede artikel, een derde artikel en schrijf hij/zij zich in op de e-maillijst. Magische content heeft de verbinding gelegd!

de beste en snelste wordpress webhosting

Magische content creëren is niet eenvoudig. Maar we hebben smaak want pakkende content herkennen, gaat ons doorgaans echter goed af. Dit schept wel een brug. Een brug van irritatie want we zien wat goede content is, maar we krijgen het zelf vaak niet werkend op papier.
Om de kloof te dichten tussen onze smaak en ons vermogen magische content neer te zetten, kijken we naar:

  • met een doel schrijven
  • sneller schrijven

Een goed begin is een aantrekkelijke schrijfstijl kopiëren.
Geen plagiaat plegen dus (!), maar de stijl imiteren. Imiteren gebeurt op erg veel vlakken: tennissers die serveren als Djokovic en trompettisten die wangen kweken als Dizzie Gillespie. Deze mensen voelen zich even Djokovic en Gillespie, en dat is precies de bedoeling. Inleven in de schrijfstijl van de voorbeeldschrijver is volkomen legitiem en het voelt gewoon goed. De voorbeeldstijl en de eigen stijl zullen nooit geheel gelijk worden; het doel is dat de stijlen naar elkaar toe groeien en dat het beste boven komt drijven. De Djokovic-imitator zal nooit zo hard aces slaan, maar de sterke punten worden uit de slag geplukt om de eigen service beter te maken.

Een tweede stap richting magische content is snelheid maken.
Grappig is dat de stok achter de deur bij copywriting verdomd goed werkt. Persoonlijke ervaring (‘Beste Dr. Phil’) leert dat er vroeger vrij veel tijd nodig was voor een artikel van 600-800 woorden. Die tijd werd vooral bepaald door de eigen twijfel aan kwaliteit. Dit leidde tot nalezen, verbeteren, bijvoegen enz. zodat na enkele revisies mijn eigen schrijfstijl heel erg ver te zoeken was. Die stijl naast een voorbeeldstijl leggen zou werkelijk nooit tot magische content leiden.Magische content deadline

In dienst van een werkgever was er plots een deadline, een eierwekker. En wonderbaarlijk genoeg bleek dit hogere tempo een beter resultaat in de hand te werken. De eigen schrijfstijl groeide naar de voorbeeldschrijfstijl toe.

Magische content schrijven is doorbijten

Zoals gezegd is magische content schrijven niet eenvoudig. Handig is om eens te timen hoeveel tijd er in een artikel gaat zitten. Het resultaat zal tegenvallen. Mede omdat er veel randverschijnselen meespelen: koffiezetten, babbelen met collega’s, koffiedrinken, boodschappen doen enz.

Veel schrijven was al eerder een tip (Tip 1 zelfs) en die gaat ook hier op.
Al schrijvende wordt een gewoonte ontwikkeld waarin steeds betere content wordt geschapen. Bijvoorbeeld:

  • iets lezen van de voorbeeldschrijver waardoor het schrijversbloed gaat stromen
  • de opzet van het artikel bepalen en schrijven tot de deadlinewekker gaat
  • het artikel nog één keer op kwaliteit checken en er een punt achter zetten

De brug tussen smaak en magische content
Natuurlijk zal er altijd afstand zitten tussen het eigen werk en de best mogelijke content (‘Zo arrogant ben ik namelijk niet, Dr. Phil’). Dankzij het doorbijten zal de eigen content steeds beter worden en dat is nou weer precies de bedoeling. De tennisser krijgt een betere service al zal de service van de onbekende tennisser totaal niet lijken op de service van Djokovic.

De magische content van de voorbeeldschrijver is misschien onbereikbaar, maar de eigen content magisch maken is dat zeker niet. Het is een eigen stijl, ontwikkeld uit de ontmoeting van de oude eigen stijl en magische voorbeeldcontent.

Dat levert een eigen unieke magische stijl op: ‘It’s a Kind of Magic’.

Geef een reactie