Jetpack 7.6 bevat controversiële nieuwe marketing tactiek

Jetpack 7.6

Afgelopen week werd Jetpack 7.6 uitgerold. Deze update bevat drie belangrijke verbeteringen op het gebied van AMP compatibiliteit. Voor versie 7.7 staan nog meer verbeteringen op het gebied van AMP compatibiliteit op de planning, inclusief AMP ondersteuning voor het WordAds block. Maar het meest opmerkelijk is de nieuwe marketing tactiek die de plugin heeft toegevoegd.

Nieuwe marketing tactiek in Jetpack 7.6

Jetpack is bezig met het testen van een nieuwe manier om hun betaalde abonnementen binnen de block editor te promoten. Het is nu mogelijk om elk Jetpack block aan de editor toe te voegen en een voorvertoning te bekijken, zelfs als dat block alleen beschikbaar is via betaalde abonnementen. Hoewel dit onderdeel uitmaakt van Jetpack 7.6, lijkt het erop dat het momenteel alleen werkt op websites die beta testing hebben ingeschakeld.

Hosting en Webhosting bij Combell

De eerste test was een algemene oplossing die later voor alle premium blocks gebruikt moet gaan worden, maar momenteel alleen wordt toegepast op het Simple Payments block. Voorafgaand aan de update was het Simple Payments block simpelweg niet zichtbaar voor Jetpack gebruikers met een gratis of persoonlijk abonnement. Nu is het Simple Payments block wel toegevoegd aan de lijst met beschikbare blocks. Alle gebruikers kunnen het toevoegen en een voorvertoning bekijken. Maar het block zal niet zichtbaar zijn aan de front-end, tenzij de gebruiker ervoor kiest om te upgraden.

Wanneer de gebruiker wel wil upgraden, wordt hij naar een checkout pagina geleidt. Daar staat het vereiste abonnement al aangevinkt. Wanneer de gebruiker het abonnement voor het gebruiken van het block heeft afgesloten, komt hij automatisch weer terug in de editor.

Controversieel

De initiële implementatie met het Simple Payments block is nog maar het begin. Daarna wil het Jetpack team hetzelfde doen voor de Recurring Payments, VideoPress en WordAds blocks. Het is begrijpelijk waarom deze controversiële feature uit de release post werd weggelaten. De update voegt in feite nieuwe blocks toe voor features waar gebruikers geen toegang tot hebben zonder te upgraden. Het WordPress.org thema directory worstelde met een vergelijkbaar probleem. Justin Tadlock sprak over ‘crippleware’. Oftewel: software waarbij bepaalde features achter upsells worden verborgen.

Wat gebeurt er als de implementatie van Jetpack aanslaat en andere plugins hetzelfde gaan doen? Wel, dan zou de block editor weleens een heel frustrerend mijnenveld kunnen gaan worden. Gebruikers selecteren uit een rijtje blocks zonder te weten of de blocks die ze toevoegen een betaalde upgrade vereisen. Dat weten ze pas wanneer de upsell in de editor verschijnt. Waarschijnlijk zitten de meeste Jetpack gebruikers niet op een dergelijke marketing tactiek te wachten. En de rest van de WordPress gebruikers ook niet.

 

Geef een reactie