Inzicht in je bezoekers, deel 3: Is je content relevant genoeg?

content

In deze serie artikelen beantwoorden we vijf specifieke vragen om uit te vinden wat je bezoekers écht willen. In deel 1 besteedden we aandacht aan hoe je erachter kunt komen waar je bezoekers naar zoeken. In deel 2 bekeken we hoe je kunt uitvinden welke content je bezoekers het leukst, het meest aantrekkelijk of het meest nuttig vinden, en welke content juist niet. In dit derde deel bekijken we of de mensen die via Google’s zoekmachine resultaten op je site terecht komen, je content wel als relevant beschouwen. 

Is je content relevant genoeg?

Je kunt Google Analytics niet alleen gebruiken om inzicht te krijgen in welke content je bezoekers leuk vinden en welke content niet. Je kunt het ook gebruiken om erachter te komen of degenen die via Google’s zoekresultaten op je site terecht komen je content wel relevant vinden. Om te zien wat ik hier precies mee bedoel, kun je inloggen op Google Analytics en navigeren naar Acquisition > All Traffic > Channels. Uit de Channels lijst kies je voor Organic Search.

Hosting en Webhosting bij Combell

Vervolgens wordt er een lijst weergegeven, vergelijkbaar met de lijst die je hieronder ziet. Het is zeker de moeite waard om deze lijst goed te analyseren, want je kunt hier heel veel waardevolle informatie uit halen.

google analytics organic search

Analyseer je resultaten

Als je naar het bovenstaande voorbeeld kijkt, zie je dat er veel webverkeer op deze website terecht komt met een variatie van de term “centrifugal pump parts.” De pagina biedt blijkbaar niet voldoende relevante informatie voor die bezoekers, want de tijd die zij op de pagina doorbrengen is relatief kort. Daarbij is de bounce rate veel te hoog. Dat zou dus een belangrijk verbeterpunt zijn bij deze website: zorgen dat de informatie op die pagina wél voorziet in de behoefte van de bezoekers. Dit zal automatisch resulteren in een lagere bounce rate. Wat kun jij verbeteren?

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie